Kryssning till Åland med broder

 
 

Så var det åter dags för mig och broder att kryssa iväg till Åland. Vi brukar kryssa åka iväg en gång per år. Efter en stunds funderande så bestämde vi oss för att åka iväg direkt efter midsommarhelgen. Så fick det bli jag ringde och bokade in oss två så skönt det skulle bli att få kryssa iväg. Tanken slog mig att vädret är nog väldigt fint då med så vi kan gå ut på däck. Planerade och packade ner allt en sista koll så allt var med innan jag lade mig för att sova. När klockradion ringde morgonen efter var jag pigg och utvilad efter en god nattsömn. Åt en god stadig frukost innan jag gjorde en sista koll packade ner det sista sedan gick jag ut. Pappa hade lovat att vara snäll och skjutsa ner oss till stationen därifrån bussen skulle gå.

 
 

Hoppade in och köpte med en dricka och tidningarna så drog vi sedan vidare. På utsatt tid halv elva rullade bussen in och vi steg på. Chauffören prickade av oss så var vi på väg mot Stockholm. Vi gjorde en del stopp efter vägen för att ta på mer folk och resenärer. I Örebro blev det ett matstopp jag kan rekommendera deras mat sade chauffören och så rätt han fick deras mat var fantastisk. Efter en utsökt måltid fortsatte vi resan mot Stockholm. Nu kikade också solen fram och lyste upp denna dag ännu mer. 

 
 

Förbli mitt älskade Södertälje ja det är mitt stora favoritlag i ishockeyn åkte vi vilket kändes kul. Nu var vi på väg in i Stockholm det märktes för trafiken började hårdna och täta till sig. Ja god dag igen sade den trevlige chauffören nu närmar vi oss snart terminalen. När vi kom fram tog vi lite bilder innan vi checkade in på terminalen. Sedan fick vi köa en stund för att komma på båten väl där letade vi oss direkt ner till vår hytt. Sedan drog vi upp på soldäck som ligger högst upp på båten där slog vi oss ner jag beställde in en öl och broder en cider. 

 
 

Det är magiskt så bedårande vackert att kryssa sakta ut genom Stockholms fina skärgård. Två killar stod och trubadurande på däck de bjöd på en massa olika låtar av alla dess slag. Bob Dylan, Siv Malmqvist självklart Ledin som på något sätt är sommar. Musik signerad Kenneth och Ted Gärdestad kom såklart också. Jag satt och bara njöt smuttade på min kalla öl. Så var det dags att bege sig ner för att duscha och byta om nu vankades det smörgåsbord och en massa god mat. Gott var bara förnamnet så himla gott detta smakade det fanns allt och lite till. Sedan ett stort dessert bord. Innan hade vi varit uppe i danssalongen och hälsat på våra vänner i Micke Ahlgrens ett av Sveriges bästa dansband. De blev så glatt överraskade av att se oss där på båten vad kul att ni ska kryssa med oss.

 
 

Vi drog ut på däck och slog oss ner med en öl och bara njöt av den fantastiska utsikten och naturen. Solen värmde så gott där båten sakta tuffade framåt. När så klockan slog nio var det dags att börja spela varmt välkomna hit vi heter Micke Ahlgrens kul att se så många kända ansikten sade Micke. Vi ska inleda med en melodi Forever and ever varsågoda kära ni. Dansen tog sin början och dansparen gled ut på dansgolvet. Det blev en fin stund med grabbarna som levererade så proffsig och suverän fin dansmusik. Kent Ekman bakom trummorna tog ton och sjöng den fina När vindarna vänder lite av en personlig favoritlåt för mig. Så höll de på en lugn dans byttes mot en snabbare dans. En stund senare tog de en paus och då gick vi vidare och kollade läget på båten. Jag gick upp ut på däck och bara stod där och njöt av de storslagna vyerna som bredde ut sig.

 
 

Vilken fantastisk dag som nu övergått till kväll och solnedgången var magnifik och magisk att beskåda. Ahlgrens äntrade åter scenen för att spela vidare då gick jag in för att lyssna på dom. Det märks vad länge de spelat tillsammans de är så samspelta och de har väldigt roligt tillsammans. Aj, aj, aj Schytts gamla dänga kom för att sedan lugna ner allt i Dina kvarter. Tog lite mer bilder ute på däck och denna kväll var ljuvlig. Köpte mig en öl till och bara njöt av resan. Till min stora glädje upptäckte broder att de sålde korv med bröd på båten det fick det bli. Så gott med ketchup och senap på. Klockan slog tolv och grabbarna i Ahlgrens bjöd på kvällens sista dans vi ses i morgon klockan tolv informerade Micke till publiken. Vi fann oss att gå till hytten och lägga oss.

 
 

Nästa morgon skulle börja med en rejäl stadig frukost så mycket gott det finns att välja på. Vi satt och bara njöt av det goda som vi smaskade i oss. Taxfree skulle också besökas för att handla lite med hem. Brukar bli samma som man handlar lite öl och godis. När det var avklarat gick jag åter upp på däck fann en stol där jag slog mig ner och satt och bara njöt av denna fantastiska natur som visade sig från sin bästa finaste sida. Sakta gled båten fram över vattenytan. Sedan gick vi ner för Micke Ahlgrens skulle börja spela vad kul att se er igen grabbar hoppas allt är bra med er. Bara fint efter en fantastisk gårdagskväll. Så drog de igång och spelade innan hade man haft bingo för de yngre. Så fint väder även idag med köpte mig en öl och slog mig ner ute på däck. Där hörde jag musiken perfekt. Klockan närmade sig två och vi började så smått anlända till Stockholm igen ja kära publik tack för att ni kryssat med oss i Micke Ahlgrens här kommer vår sista låt Ljus och värme får det bli. Kvar återstod bussresan hem med ett stopp i Örebro. Nöjd och glad steg jag innanför dörren hemma lite trött men väldigt glad och nöjd med denna fantastiskt fina kryssning. TACK till alla.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Tony:

Tack för så många fina bilder från er härliga resa. Det är inte utan att man blir sugen.

Svar: Tack Tony!Det var fantastiskt fint att kryssa iväg ut i Stockholms fina skärgård.
Ha en fortsatt trevlig sommar. Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: