Midsommarfirande vid bygdegården i Kväggeshyttan

 
 

Tänk vad fort ett år går och nu är det åter dags att fira denna fina högtid vid namn Midsommar. Traditionsenigt varje år eller i många års tid har vi åkt upp till bygdegården i Kväggeshyttan som ligger någon mil norr om Kristinehamn och firat där. Det är en väldigt fin tradition. Det är så fint där uppe och människorna som är med och arbetar där lägger ner en stor själ och ett stort hjärta. Det är ideellt arbete utav alla som hjälper till där och tillsammans gör de ett fantastiskt arbete det skapar så fina förutsättningar. Vädret var riktigt fint när vi rullade hemifrån och de hade lovat lite ostadigt väder men se det blev uppehåll och riktigt fint. Jag hade innan sagt bara det inte regnar när barnen ska dansa kring stången.

 
 

Men det höll upp och solen letade sig fram. När vi kom fram var de i full gång med att dansa kring stången. En herre ledde dansen gestikulerade med rörelser hur alla skulle göra. Det var så trivsamt och gemytligt. Vi gick och köpte oss fika för jag så rejält kaffesugen. Så gott där vi slog oss ner och fikade småpratade med ett annat äldre par som också var där. Hälsade glatt på Anna och en gammal arbetskamrat till mig som är pensionär nu. Tog mig en kopp kaffe till innan det så var dags för barnen att ha dragkamp. Flickorna på ena sidan och pojkarna på den andra sidan.

 
 

Första ronden vann flickorna ganska lätt och andra gången kämpade grabbarna så hårt och länge och lyckades vinna. Tredje ronden slutade oavgjort kul var det att titta på och många stod och hejade på de duktiga barnen. Sedan kom en herre med en stor låda godis till barnen som han glatt delade ut. Vi kände oss nöjda vi bugade och tackade pratade med en äldre kvinna som jag lovade att skicka bilder till som jag tagit så de kunde ha med i medlemsbladet. Så styrde vi hemåt för jag skulle skjutsa hem broder sedan åka hem till mig och göra mig klar för att sedan cykla ut till mor och far och min broder. Packade ner lite öl och ombyteskläder så drog jag iväg.

 
 

När jag kom hem var pappa redan i full gång med att grilla köttet så gott det skulle bli. Gick in slog mig ner tog mig en kall öl och bara kopplade av. Mycket gott kött och tilltugg till det. Kollade lite på fotbollen på tv:n och bara kopplade av tog en korv och en öl till. Nu kände jag mig nöjd och började så sakta vandra hemåt i natten en tjej kom cyklandes hon hade säkert också varit på firande. Tog en massa bilder på vägen hem. Och hem kom jag men det tog sin lilla tid. Så jag stupade i sängen direkt. Ett fint trevligt midsommarfirande var till ända.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: