Recension ny cd streaplers Just ikväll

Dansband: Streaplers
Skiva: Just ikväll
Skivbolag: Atenzia
utgivningsår: 2018
Betyg: 5 +

De är inne på sitt 59:e spelår och således närmar sig 60 år som verksamma vilket är otroligt imponerande. Året var 1959 då tvillingarna Göran och Håkan Liljeblad tillsammans med Gert Lengstrand, Lasse Larsson samt Mats Alfredsson startade bandet Streaplers. 1963 kom genombrottet med Säkkijärven polka därefter Diggety doggety. Sedan dess har man hållit igång och spelat, man har också spelat in skivor med låtar som blivit riktiga klassiker. Nu är det så dags för Kungälvs orkestern att släppa en ny skiva vilket man också gjort ”Just ikväll” är titeln på den. Och vid första lyssningen kan jag konstatera att detta är något av de absolut bästa denna orkester presterat på minst tjugofem år. När man hållit på så länge så är känslan att det lätt kan både kännas och blir lite slentrian och segt men icke. Det är en enorm spelsugen orkester som levererar direkt från start med en fantastisk ljudbild i inledande titelspåret Just ikväll. Där lägger man upp ribban ganska högt. Det typiska Streaplers soundet känns igen direkt och det låter fräscht och glatt.

Skivan håller en jämn hög kvalité på alla låtarna men några låtar sticker ut är titelspåret Just ikväll , Underbar , Vägen hem, Om jag hade vågat och hej, hej, hej den sistnämnda som är klassisk Streaplers sväng med det där speciella gunget och trycket. Detta är ett stort stycke mästerverk rakt igenom det är 13 grymt starka låtar. Det roliga är också att Streaplers står bakom hela produktionen allt från arrangemang till mixning. Med Anders Larsson och Henrik Göransson i spetsen. Henrik som varit delaktig och skrivit en del av materialet.

För nån månad sedan lämnade en av vårt lands allra största och folkkära artister oss Barbro ”Lill-Babs” Svensson oss alla i en djup sorg och enorm saknad. När Streaplers gästade tv programmet Efter tio med Malou som tillägnade dom låten ”Om jag hade vågat” Det hör till något av det finaste och bästa Streaplers spelat in på skiva. Kjetil Granli sjunger med sån stark inlevelse och han lyckas beröra hjärtas djup med varje bokstav i texten. Vid första lyssningen av nämnda låt så kom tårarna för detta är så hjärtskärande och vackert. Kjetil sjunger så fantastiskt och åter är styrkan hos Streaplers att de har tre starka och högst personliga röster som ger orkestern en stark tydlig profil Kenny Samuelsson, Kjetil Granli samt Anders Larsson. Att plocka ut några bra låtar är svårt då alla är lika bra men Hej, hej, hej är en av skivans starkaste spår som sjungs av Kenny Samuelsson.

Det är riktigt äkta och klassiskt Streaplers gung.  En av mina personliga favoriter på skivan är 1997 där de besjunger om en lånad bil sent en kväll ner till Österlen. Självklart sjunger Kjetil en låt på norska ” En del av meg” En riktig stark låt. Streaplers vårdar med varm säker hand det typiska soundet och trycker till när Anders Larsson sjunger i ”Little me and you” Det finns inget att anmärka på med denna produktion och skiva den är så urstark rakt igenom och det finns inte ett enda svagt spår. Får inte Streaplers kliva upp på scenen och ur handen få ta emot en Guldklave för årets album är något fel. Det är svårt att se något annat band kunna konkurrera med denna produktion. Allt avslutas med Kjetil Granli som med sin underbara röst avslutar mästerligt i ” Mer än någon” Ett fint pianospel signerat Anders Larsson lyfter upp låten till de högsta höjderna.

På skivan och ute på dansbanorna gör Streaplers ALLT själva och det är en styrka de arrangerar det spela in själva. De gör hela produktionen själva och ute på dans så spelar de allt live utan en massa bakgrunder eller datorer. De räknar in och sedan spelar de för glatta livet och efter 59 år snart på väg mot sitt 60:e spelår är Streaplers både större och framförallt bättre än någonsin. Jag bugar artigt och tackar för denna skiva säger samtidigt redan nu grattis till de första sextio åren. Detta är Streaplers starkaste och bästa skiva på flera decennier. Och betyget på en skala 1 till 5 ger jag skivan en sjua i betyg.

Fridens Mikael.