Premiär för Skåningarna i Upperudslogen

 

Så var det då dags för säsongens andra danskväll vid logen och det skulle bli premiär med stort P för det var dags att välkomna Skåningarna som för första skulle spela upp vid logen.  Joel Andreasson heter sångaren i Skåningarna tillsammans med Annti Johansson, Roger Olsson samt Håkan Larsson utgör de tillsammans dansbandet Skåningarna. Medlemmarna har spelat förut vid logen men då i andra konstellationer. Vädret var precis som på premiären strålande vackert och varmt, varmt, varmt. Underbart tänkte jag efter att vi varit och titta på fotbollen där vårt lag IFK Ölme vann sin hemmamatch så bar det hem för att duscha och klä upp sig. Sedan drog jag hem och hämtade min broder så drog vi mot Molkom här kommer bröderna. Stannade till lite innan och bytte om när det var spå varmt ville jag inte åka i tröjan upp. Fram kom vi och där stod redan en del husvagnar och husbilar. Detta blir en bra kväll trots hård konkurrens från fyra- fem andra ställen som också valde att köra dans ikväll vilket jag spontant personligen kan tycka känns lite ledsamt.

 
 

Men gjorde mig klar hemma och styrde sedan iväg hem för att hämta min broder som skulle följa med på dansen. Vädret var riktigt varmt och fint där jag satt och körde till logen. Svängde in framför logen och parkerade bilen nu var vi framme. När vi steg in fick vi direkt kaffe och bullar av Anette hon tillsammans med sin syster och personal är gudomliga. Tore var där från Skoga Bygdegård och hans fru så kul att träffa de med. Så kom då Joel i Skåningarna vad kul att se er grabbar hoppas allt är bra med er?
Ja svarade vi wow vilken kväll vilken underbar loge berömde Joel. Sedanräknade Håkan in till kvällens första dans Två ögon blå fick inleda denna kväll.  Ut på dansgolvet gled dansparen och fullt blev det direkt. Det låter riktigt bra om Skåningarna Antti stod och spelade så fint med sin gitarr däremellan blåste han så fint i saxofonen, Roger med efternamnet Olsson stod bakom sin klaviatur och spelade så fint.

 
 

Applåder i massor efter första dansen de finns där automatiskt. Vi ska öka på farten i nästa dans förklarade Joel Förbannad är det dags för och dansstilen byttes från foxtrott till bugg. Ett äldre par stannade till där jag stod gud detta är bland det bästa vi dansar till sade de jag kunde bara instämma direkt. Helena var det så dags för lite lugnare på nästa dans. Ett hundra mil från dig varsågoda nu höjde de tempot igen. Jag blir så glad när jag hör Skåningarna spela och när jag tänker på att de inte skulle spela så mycket.

 
 

Ja gott folk det är dags för vår suveräne speleman Antti att hänga på sig saxofonen och blåsa i I can´t stop lovin you varsågoda sade Joel och som han blåste Antti man fick rysningar i kroppen. Så fin publikkontakt hade Joel med publiken han skojade och fyrade av ett stort leende . Det bjöds på musik från deras två skivor från deras första skiva här kommer Vid foten av Texas. Det svängde så skönt och när Roger svängde loss med sitt dragspel så att dansgolvet fullkomligt gungade. Dags nu för Antti att sjunga talade Joel om för publiken Om jag säger att jag älskar din kropp. Sedan skulle Roger sjunga Låt oss kasta loss så räknade Håkan in igen och en ny dans tog sin början. Om jag säger att jag älskar din kropp vill du då komma intill mig sjöng Antti så mjukt och så fint. Streaplers är något nästan alla dansband spelar så även Skåningarna Tre små ord nu buggade folket igen. Riden var inne för att gå och fika oj, oj sade grabbarna nu ska vi äta igen. Ja Annette som är arrangör är också matmor vid logen hon gör så enormt mycket gott till alla orkestrar som kommer till logen och spelar. Vi drack kaffe och samtalade med grabbarna i Skåningarna vilken underbar kväll.

 
 

Ja sade alla fyra i kör och publiken är verkligen på hugget ikväll. Annette stack in huvudet och var jätte nöjd med kvällen. Så tog dansen sin början igen och Joel hälsade alla välkomna tillbala. Är du ensam nu ikväll och Jag vill älska varsågoda. Ut på dansgolvet gled dansparen i en strid ström. Systrarna var där Eva Lena och ja jag och namn men vi tog en dans i alla fall. Gun Britt nu kom namnet. En lugn dans bytte plats med en snabb dans så var det vidare. Vill bara dansa nu sedan tar vi och klämmer till med Livet det har varit gott mot mig. Här står jag och vet hur vi har kämpat började Joel och sjunga ja livet det har varit gott mot mig med det fina saxofonspel av Antti i denna låt. Roger stod så tryggt bakom sin klaviatur och spelade emellanåt tog han ton och sjöng. Denna danskväll blev så trolsk och fin. Rosalie varsågoda sade Joel en, två, tre Håkan räknade in. Publiken stod efter varje dans och klappade hårt och länge i händerna. Öppna dina ögon i lag med En man som han höjde upp farten rejält. Oj så det svängde vilket gott sväng tänkte jag. Ett nytt kapittel heter deras senaste skiva titelspåret bjöd de på och en rad andra låtar från den skivan. Joel är så fin där han står och sjunger med så mycket värme rakt från hjärtat ut på dansgolvet. Detta låter så fantastiskt bra Nils Gunnar en äldre herre som jag lärt känna genom dansen var där de är riktigt bra pöjkera sade han gott tempo i låtarna. Klockan drog sig mot slutet Ljus och värme kom sedan Änglasjäl en otroligt fin melodi. Jukebox höjde åter på farten.

 
 

Ja kära underbara publik att finna orden är svårt ibland. Men från våra hjärtan tack för att ni kom och dansade ikväll till oss i Skåningarna. Vi vill tacka Annette utan tvekan Sveriges bästa arrangör som har tagit hand om oss med ett stort varmt hjärta. Så mycket gott som vi av henne har fått. Tack från hjärtat ge henne en rejäl applåd manade Joel till publiken. Vi ska spela kvällens sista dans varsågoda tänd ett ljus i fönstret kommer först sedan Så länge jag lever. En rejäl stor applåd fick de av publiken som inte ville sluta applådera. Det värmer sade Joel efter sista tonen stod publiken kvar och klappade i händernas. Ja ni får en extra Vid foten av Texas. Sedan snackade vi lite med grabbarna tog de sista bilderna. Annette frågade Joel om han visste vad Stöni betydde nej hon frågade Antti nej svsrade han Roger och Håkan sade likadans Envis då ja sade de i kör. En korv med bröd så rullade jag och broder hemåt i natten mycket nöjda med denna förtjusande danskväll. TACK Skåningarna för en kanonkväll en av årets finaste och bästa.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: