Varm fin danskväll Fernandoz i Upperudslogen

 

I mer än trettio år har dansbandet Fernandoz vecka efter vecka månad efter månad satt sig i sin turnébuss och åkt runt för att sprida dansglädje och spela upp till dans. Det hela började 1986 i Värmländska Vitsand där bestämde sig några grabbar att starta ett dansband. Efter en stund funderande kom de fram till att döpa bandet och orkestern till Fernandoz. 1990 kom en mycket ung Anders Nordlund in i orkestern som sångare och där har han sedan dess blivit kvar. Nu var det så åter dags för mig och broder (Bröderna Brothers) Att fara och åka ut på en danskväll till Fernandoz för vilken gång i ordningen vet jag inte då jag tappat räkningen.  Första gången var en dansgala på Sansgrundsudden i Karlstad. Nu var det så åter dags för en ny danskväll och som alltid på sommaren Sveriges vackraste eller en av de finaste danslogarna Upperudslogen i Molkom.

 
 

Så vacker belägen ligger den i den värmlänska myllan Upperudslogen av många ansedda som en av Sveriges finaste danslogar. Hemma var det väldigt varmt och gott tog mig en liten tur ner till stan för att köpa mig lite nya kortärmade skjortor och så fick det bli. Nöjd åkte jag hem och fixade lite fika kaffe innan det var dags att göra mig klar för dansen. När allt var fixat så styrde jag hem för att hämta min broder stunden senare svängde vi av stora vägen nu blev det som vi säger den kringliga vägen upp till logen. Och fram kom vi svängde in. När vi stack in huvudet var det bara att slå sig ner så dukades det fram kaffe, bullar och kakor. Det är sånt bemötande i ren världsklass och av bästa sort.

 
 

Stunden senare kom Fernandoz sångare Anders Nordlund hej på er grabbar allt väl det är bara fint svarade jag nu har vi fått kaffe och bullar. Så gick vi upp och betalade entrén nu låg en hel kväll med Fernandoz framför oss. En, två, fyr Thomas räknade in med efternamnet Wikström. Vägen till stjärnorna följt av En dag den sommaren fick inleda denna danskväll med Fernandoz. Ut på golvet strömmade dansparen och det blev snabbt trångt och varmt. Go afton på er sade varmt välkomna till denna fina loge och vilken fantastisk kväll fortsatte Anders vi ska höja upp farten ta en riktig klassiker Det är dig jag tänker på följt av Bara om du vill. Nu var dansen på gång på allvar.

 
 

Dansparen gled fram och svängde sina lurviga i en härlig bugg. En herre torkade svetten i pannan ikväll blir det varmt sade han till mig. Varför ja så heter nästa dans sade Thomas bakom sina trummor. Calle stod med sin hatt och spelade tutade i saxofonen Simon stod bakom sin klaviatur och spelade så som bara han kan. Jag tog lite bilder och klev sedan ut för att dricka lite vatten. Anders Nordlund har en av vårt lands största och finaste röster så varmt kärleksfullt sjunger han med sån stark övertygelse och värme Guld och gröna skogar en äkta Fernandoz låt stod på tur. Åter är det dags att sänka tempot och farten i nästa dans Jag är inget utan dig på därefter Det finns ingen i världen varsågoda. Calle blåste så fint i sin saxofon och Simon stod och bara log därbak. Nu ska vi sjunga om Cannibaler förklarade Anders för publiken vi höjer på farten.

 
 

Det blev sån fart ute på dansgolvet innan det var dags för Simon att sjunga till publikens stora glädje. Han fick fin hjälp av sin son Charlie en framtida dansbandsångare kanske. Lite gammaldans innan det var dags för kvällens paus. Jaha då ska vi äta lite till då skämtade Thomas då vi gick ner till serveringen. Vi satt och åt av de goda smörgåsarna som Annette fixat till. Hon är helt gudomlig berömde Anders vilken arrangör. Ja härifrån går man aldrig hungrig fyllde Simon i med. När vi fikat klart dukade jag och broder av som vi alltid brukar göra och bar ut disken i köket. Fernandoz klev åter upp på scenen för att börja spela igen. Innan pausen fick jag följa med en som heter Bengt till hans husvagn där fick jag lite frimärken tack så mycket. Let your love flow körde de igång med och direkt fylldes åter dansgolvet. Det var varmt, varmt riktigt varmt svetten lackade i pannan på Anders tusen tack underbara publik. Han är en av vårt lands allra största och mest fantastiska dansbandssångare. En ny låt spelade de Som tårar i ett regn. Så lugnt gled dansparen fram över golvet en danspar stannade till han är så otroligt fin där han står Anders och sjunger så underbart så fantastiskt. En gammal klassiker som Göran Lindberg sjöng då han var sångare i Tonix kom Löftet som du gav. Efter Robert Romeo tog Anders ton vi ska nu spela en låt på begäran för Mikael speciellt och hans bror här kommer Främling efter denna ska Simon få sjunga för er Silence is golden.

 
 

Bock och ta ja sade Anders efteråt nere i Skåne på ett dansställe är det förbud att spela Främling men här får vi spela den. Vad jag längtar hem till dig fortsatte på den inslagna vägen med lugn fin mogen dansmusik. Lite filmmusik ska vi bjuda er på från tv serien Ullared Varje gång jag ser dig. Simon tog åter ton och så fint sjöng han Girl from yesterday. En danskväll gå fort när man har trevligt sade Anders vi är nu framme vid kvällens sista dans ett stort tack till alla ni underbara publik som kom hit och dansade ikväll. Och ett ännu större tack till Annette för service i världsklass fortsatte Anders vilken kväll vi fått här. Tack, tack, tack applåderna ville aldrig ta slut Vi ska sjunga en låt som heter Rakfesk ja det finns något som heter så. Sedan ska Simon få avrunda med Animals. Det blev en väldigt fin avslutning. Vi snackade lite med grabbarna innan vi fick varsin korv innan vi sakta rullade hemåt i natten. Tack för denna gång vi ses. Denna danskväll är utan tvekan en av de allra finaste.

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Johan:

Hej,

Vet du varför "Främling" är förbjuden, var det bara på skoj?

Svar: Hej Johan!vet inte varför Främling skulle vara förbjuden.

Ha en fortsatt fin sommar Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: