Sandins värmer i vinterkylan – Storfors Kulturhus

 

Vintern har kommit och tagit ett stadigt järngrepp där temperaturen smugit sig ner en bra bit under nollan. Det är då det är och framförallt känns underbart att åka till Storfors Kulturhus på en danskväll och kvällen till ära skulle Värmlänningarna i Sandins bjuda upp och svara för dansmusiken. En orkester med den skönsjungande vackra Kessy längst fram i fronten. Detta är en dansorkester som borgar för en hög god kvalité. Jag vet inte vilket år mer än att det är länge, längesedan jag första gången åkte ut och lyssnade och dansade till Sandins. Johnny har i alla år stått så stadigt och tryggt på scenen med sin bas och spelat. Efter att jag ätit mat hemma hos mina föräldrar blev det en kort vila innan jag åkte hemåt för att byta om och göra mig redo för dansen.

 
 

Efter att jag valt skjortan och putsat till skorna på med det andra så styrde jag hemåt för att hämta min broder. Sedan var vi på väg ett kort stopp för att tanka så rullade vi mot Storfors. Det var betydligt mindre trafik än söndagen innan då det var full fart på vägen. Smidigt och lugnt kom vi fram och parkerade bilen. Det var en hel del människor där. Många glada ansikten och leenden som vi mötte. Krista och Carl Gustav var där alltid så glada och pigga. Så dök då Mattias upp som trummar i Sandins men hej på er bröder och resten kom med sist kom Kessy deras sångfågel. En sista koll så var det dags att dra igång dansen. De fick av publiken en stor kraftfull applåd innan de började att spela stort tack utbrast Kessy. Jag vill älska följt av Tårar från himlen fick bli första dansen ut. Från alla håll attackerade danspubliken dansgolvet och det blev snabbt fullt på golvet. Redan där lägger de ribban för hur denna kväll kommer att bli. Tusen, tusen tack underbara ni så fantastiskt att åter vara tillbaka här och spela för er. Vi heter Sandins och kommer från Karlstad vi ska svara för dansmusiken i afton och vi hoppas vi ska få en trevlig kväll tillsammans. Vi ska höja upp farten lite Om du vågar och vill sedan ska Daniel Högå denne fantastiske musiker få blåsa till i sin saxofon i Retun to sender.

 
 

Och vilka applåder han fick efteråt hela publiken stod och klappade taktfast och hårt i händerna. Daniel är så enormt mästerlig med sitt spel och tutande. Små nära ting sedan var det dags för Mattias bakom trummorna att göra en sånginsatts i Nyanser. Efter nästa dans ska vi ta kvällens första gammal dans förklarade Kessy för publiken en schottis klämmer vi i med. Efter denna gammaldans var det så dags för min favoritlåt Vår egen bröllopsdag en väldigt vacker och fin låt Kessy sjöng den med sån säkerhet så fantastiskt bra som hon alltid gör. San Marino kom av bara farten en Vikingarna låt. Nu ska vi spela en ny låt förklarade Kessy för publiken Tårar i ett regn eller detta var en låt jag aldrig hört förut med Sandins. Vilken fin trivsam kväll vi fick oss serverade. En äldre kvinna skyndade fram och bjöd upp en herre så dansade de iväg i dansens virvlar. Den tid vi behöver stod på tur jag skämtade med Johnny frågade om inte han skulle sjunga någon låt. Ja du jag får se om det blir någon över till mig svarade han mig snabbt. Daniel denne virtuos tillika saxofonspelare klämde i med Red river rock så mästerligt spelat och hela publiken stod och klappade i händerna det slog och slog stående ovationer en stor stund. Jaha nu ska vi besjunga och för er spela en låt som heter visst Främling sade Kessy den ska Mattias sjunga och som han sjöng väldigt bra Kanske log hon mot sin bild i spegeln började han de inledande raderna i låten.

 
 

Främling släck alla ljus och led mig nånstans där mörkret öppnar sig. Som du och jag kommer därefter innan det är dags för den obligatoriska kaffevalsen. Sen gick vi för att fika jag och broder kaffe med en smörgås till smakade mycket gott. Vi satt och samtalade med ett annat danspar och hade trevligt. Så var fikat slut och dags att åter börja spela. En sista koll nu åker vi alla nickade instämmande. Hej på er igen då var vi i Sandins tillbaka på scenen Jag är inget utan dig och Det finns ingen i världen blir första dansen ut efter pausen. Mattias räknade in så var det igång igen ut på golvet gled dansparen i en strid ström. Efter alla dessa år är du allting jag förstår för jag är ingen utan dig sjöng Kessy så vackert så menat som bara hon kan. Hon har en mjuk varm innerlig sångröst som både värmer och berör så fint. Stuck on you följt av Jag säger som det är höjde på både fart och tempot. Störst av allt är ändå kärleken drog igång en ny dans. Kerstin kom och sade att vi har kaffe kvar och smörgåsar om ni vill ha lite fika till. Hon är alltid så omsorgasfull och vänlig. En arrangör med ett stort varmt hjärta. Vi satte oss i logen och fikade lite till. Gött att sitta där och njuta av musiken på andra sidan väggen.

 
 
How deep is your love åter fick mäster Daniel briljera med sin saxofon. Ja då ska vi öka på farten igen sade Mattias bakom sina trummor vi ska ta en tur till Barcelona sedan åker dragspelet på i Peppelinos bar. Vi är i Melodifestivaltider från Norge lånar vi Lade svinge och Kessy gör en fantastisk version av denna låt hon släpper loss totalt och visar vilken stor stjärna hon är. Mattias sjöng en låt som många dansband spelar Inom mig. Så långsamt över dansgolvet gled dansparen fram detta är en väldigt populär låt. Jag och broder var så rörande överrens om att detta var en av de bästa danskvällarna detta år så här långt. Johnny stod och bara log med sin bas.  Dags så för en klassiker 24:an som Per Myrberg sjöng. Åter plockade Kessy fram sin fina sångröst den värmde så gott denna lite småkyliga kväll. Alla danskvällar har ett slut så även denna. Ja vi har nått fram till slutet klockan går fort då man trevligt har inledde Kessy. Jag , Johnny, Mattias bakom trummorna och Daniel vill tacka er alla som kommit hit ikväll och dansat till oss i Sandins. Stort tack till Sven, Kerstin och Olle. Vi tog en gruppbild och snackade lite med dom innan vi ödmjukt tackade för oss och styrde hemåt. Temperaturen hade krupit ner på minus 16 grader. 
 
Fridens Mikael.
 
 

Kommentera här: