En tur till Säffle och bortamatch för vårt lag IFK Ölme

 
 

I väldigt, väldigt många år har jag och min broder fullkomligt och bokstavligen supportat hejat på vårt stora lag i hjärtat IFK Ölme vi har hejat i vått och torrt. IFK Ölme är absolut laget i hjärtat och så har det varit i snart 20 års tid. Vi bröder har åkt runt stora delar av vårt land allt för att heja på laget och titta på fotboll. Jag brukar lite skämtsamt säga att jag varit i många städer men där bara sett fotbollsplanen. Nu var det dags igen för en tur denna gång västerut och lite neråt till Säffle, Säffle en kopp kaffe som man brukar säga. Vädret var jättefint och strålande så jag bestämde att jag skulle köpa och göra smörgåsar och handla så vi skulle kunna sitta utomhus och äta frukost i det fria. Bryggde på kaffe och packade ner allt i min kylväska. En sista koll allt var med så jag drog sedan iväg för att hämta min broder. Solen gassade på och klockan vara bara lite innan nio på morgonen.

 
 

Så började vi färden först mot Karlstad för att sedan ta oss vidare till Liljedal där vi tänkte stanna till och fika och äta en liten senare frukost. Passerade Karlstad och styrde mot Grums där vi lite utanför stannade till för att tanka innan vi rullade vidare. Så fick jag se skylten med texten Segmon det var ju där Sven Ingvars 1956 gjorde sin första spelning. Vi körde fram till folketshus och parken som ligger på samma ställe. Vi stod och tog kort genom staketet ända tills min broder hittade en grind som var öppen så vi kom in och kunde ta lite bättre kort. Jag gick också live på Facebook och sände en kort liten filmsnutt där jag stod utanför folkets hus byggnaden.

 
 

Man kände historiens vindslag och nostalgin faktorn var riktigt hög på hus fasaden satt en skylt som förkunnade och talade om att här gjorde Sven Ingvars sin första spelning 30.e mars 1956 det kändes riktigt stort. När vi var klara där styrde vi vidare på vår färd och resa mot Liljedal. Därifrån kommer Ingvar Karlsson som var med och grundade Sven Ingvars. Lite innan stannade vi till vid Ed:s kapell och tog lite bilder. Nu var jag både hungrig och kaffe sugen. Så rullade vi över bron och på väg skylten stod det Liljedal vi var framme. Parkerade och gick ner till småbåtshamnen där vi vid ett bord dukade fram det vi hade med oss. Smörgås , yoghurt, en varsin banan sedan kaffe såklart. Så fantastisk att sitta ute i det fria och fika. Det var så fint och skönt där vi satt och njöt för fullt i solen men vi var tvungna att åka vidare mot Säffle för klockan gick och matchen skulle börja klockan två.

 
 

Packade ihop alla saker och slängde skräpet i en papperskorg innan vi rullade vidare Säffle här kommer vi. I Säffle var det marken så det var en del gator avstängda men vi rullade fram och parkerade bilen. Nu låg matchen framför oss vi fick ett väldigt fint bemötande och mottagande av de som stod och tog emot entrén. Så blåste domaren igång matchen nu kör vi Ölme tänkte broder och jag. De inledde lite trevande bägge lagen men efter nio minuters spel får Ölme en fin chans som man inte kan förvalta. Ölme försökte men hade otroligt svårt att skapa något tryck framåt istället var det hemmalaget Sifhälla som hade det mesta av spelet och chanserna. Efter tjugoåtta minuters spel Kom Sifhälla i ett snyggt anfall som resulterade i mål 1-0 till hemmalaget. Gästande IFK Ölme försökte och försökte men hemmalaget redde ut stormen och hade välförtjänt ledningen med 1-0 i halvtid.

 
 

Jag och broder gick för att köpa lite fika och vi båda konstaterade lätt att vi sett betydligt bättre matcher med Ölme. Det måste bli en uppryckning i andra halvleken var v så rörande överrens om. Domaren blåste igång den andra halvleken det delades ut lite varningar med i matchen. Fredric Ölmes tränare gjorde ett byte för att på så vis få lite mer fart framåt i spelet. Sifhälla fick ett jätteläge där spelaren hade öppet mål men lyckas missa helt där skulle vi alla skriva in 2-0 i protokollet.  Men 2-0 målet kom istället i åttionde matchminuten det var som luften gick ur gästerna lite grann. Efter målet spelade hemmalaget av matchen och vann den med 2-0. Vi satte oss i bilen och styrde in till Säffle för att gå en lite snabb sväng på marken de flesta höll på att packa ihop men vi han handla lite ändå. Jag älskar fjärilar så jag hittade så fina servetter med fjärilar på. Efter att vi gått runt och tagit lite kort så var vi båda hungriga.

 
 

Afrodite hette en restaurang dit styrde vi det såg riktigt fräscht och fint ut. Broder skulle vara snäll och bjuda mig på maten. Laxfilé med potatis tror jag det var till ja och mitt minne haha. Vet att det var laxfilé detta var det absolut godaste middag jag någonsin ätit. Jag satt och som den matälskare jag är så bara njöt jag av maten.  Efteråt betalade vi tackade ordentligt för oss tog de sista bilderna innan vi rullade hemåt mot Kristinehamn.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: