Fastingsmarknaden med Harsprånget

 
 
Det är en tradition sedan flera hundra år tillbaka Fastingsmarknaden här i Kristinehamn den startade under 1600 talet och blev en viktig del i försäljning av järnet. Under åren har det utvecklats till vad det är idag en marknad med försäljare och ett stort tivoli det är många olika aktiviteter för såväl stora som små. Något som också har ett antal år på nacken är det populära motionsloppet harsprånget som arrangeras varje år. Och förra året skedde något riktigt stort då skulle min broder deltaga för första gången egentligen ingen stor grej. Men han har sedan många, många år tillbaka problem med allergi och framförallt astma som gör sig påmind lite då och då. Han var så beslutsam att ställa upp även i år.
 
 

Jag drog ner till stan fastän jag var ganska förkyld och lite krasslig i kroppen. Men det skulle bli kul att åter se honom tävla. Hans mål var att komma runt och ta sig i mål och att inte bli sist. Jag var ute i god tid innan staren skulle gå av stapel. Träffade ett opar som skulle vara med är du inte ombytt skämtade de med mig nej svarade jag snabbt ikväll är jag fotograf men broder ska vara med.

 
 

Träffade min fina vän Carina och bestämde att vi skulle se starten sedan skulle vi gå till ett fantastiskt ställe som heter Oliveriet och fika. Det är en restaurang och affär med en massa underbara Italienska delikatesser.  Så drog sig klockan mot sju och starten gick herre gud vilken värme att springa i tänkte jag. Min bror Markus hade på ett ungefär räknat ut när han skulle vara i mål.

 
 

Bra svarade jag så gick vi iväg för att fika och så rysligt gott. Välj vad du vill jag bjuder en varsin god macka med en torr god skinka på fick det bli och kaffe såklart. Det var så underbart skönt att sitta ner dör och bara koppla av när vi satt där kom segraren och sprang förbi ivrigt påhejad av alla som stod efter banan och som även satt där. När vi fikat klart tackade jag ordentligt sedan gick vi ner mot målgången två yngre löpare urkämpade en kamp vem skulle komma först i mål. Tjejen i damklassen gick i mål och en rad löpare till Oscar välkänd reporter på sporten på vår lokaltidning gick i mål. Så kom då broder ivrigt påhejad av alla som stod längs med och hejade på. Vilken prestation jag blev lite rörd när jag såg honom gå i mål. Kanske jag gör honom sällskap nästa år och stället upp jag med men då måste jag träna lite först.  Han hade för övrigt en väldigt fin slogan bak på sin tröja ”Ölme rätt och slätt bäst” Det syftar på vårt fotbollslag IFK Ölme då. Efter prisutdelningen gick vi ett varv runt och kollade läget innan vi mycket nöjda rullade hemåt. Heder också åt folk som vågar åka karusellerna en del såg riktigt otäcka ut. Eller så inbillar jag mig bara.

 
 
Fridens Mikael. 
 

Kommentera här: