Första SM Guldet till Storfors BTK seger i SM finalen mot Eslövs PK

 

Sagan om den lilla bordtennisklubben i östra Värmland är fantastisk hur de två pingisfarsorna Anders Hulth och Tomas Bergqvist startar en klubb bara för deras två döttrar Anna och Josefine ska få spela bordtennis. Ja resten är som en saga hämtad ur rekordmagasinet. De anmälde ett lag till seriespel mest som en kul grej sedan började det hända saker och år 1999 stod man där denna historiska dag. Matchbollen slogs in och ”lilla, lilla” Storfors BTK hade kvalificerat sig till den högsta ligan Pingisligan för damer i Sverige. Det jobb Anders och Tomas genom åren lagt ner är många timmar av hårt, hårt arbete lite svett och även tårar. De har gjort ett jobb inte många andra kanske skulle förmå eller ens klara av att göra och utföra. Det har lagt ner ett stort hjärta hela sin själ och lite till. Det har tagit steg för steg och en som också bör nämnas som har en stor betydande del och roll i detta är Gun-Britt Anders fru som arbetat i den tysta bakom som man säger. Hon har servat alla spelarna med mat och varit som en extramamma åt spelarna.

 
 

Denna saga är så fantastisk och jag får direkt tankar på Max Lundgrens berättelser om Åshöjdens BK fotbollslaget som tas om hand och tränas av Bagarn Olsson. Storfors har gjort en liknande resa. Det har gått igenom seriespelet strålande vunnit match efter match. Jag minns speciellt efter en match hemma i sporthallen mot Juno där en av deras ledare vänder sig om och applåderar med orden, ”Tack publiken för ett fantastiskt stöd”. Ja hemma i sporthallen har Storfors haft ett fantastiskt starkt stöd med en stor stark rösthövad publik. Varje gång de spelat hemma i sporthallen så har publiken slutit upp och fyllt läktarna till sista stolen. Det har skapat en magisk stämning i hallen med taktfast handlappande och starka röster har de fullkomligt skrikit sig hesa och burit fram flickorna.

 
 

Nu hade de gått väldigt bra så bra att det stod redo för en ny SM final och som finalmotståndare skulle för tredje året i rad Eslöv stå. De två tidigare SM finalerna har Eslöv stått som segrare och det kan man tycka om. Nu var det så dags tredje gången gillt sade en av ledarna Anders. Jag frågade om min broder ville följa med och kika vilket han ville. Vi gjorde oss klara och drog iväg tidigt för känslan var att det skulle bli mycket folk. Storfors här kommer vi bröder svängde in och parkerade. Jag köpte mig en kopp kaffe när jag kom fram nu var vi så grymt taggade och laddade att sheja på , skrika och hjälpa Storfors fantastiska damer att vinna första finalmatchen. Gun Britt satt som vanligt vid entrén vi lämnade hundra kronor från mig och broder resten ska gå till förening såklart sade vi. Tack det värmer så mycket sade hon lotter köpte vi med och tog plats på öläktaren så där ja låt matchen börja.

 
 

Så slog klockan halv sju jaha sade speakern det är dags för Storfors BTK att hälsa alla välkomna. Till gästande lag Eslöv välkomna hit till sporthallen publiken välkomna ni med. De fick en stor rejäl applåd heja, heja Storfors hördes från flera håll på läktaren. Dags då för första matchen Katerina inledde mot Galic från Eslöv där Katerina vann och Dina ställdes mot Daniella där Dina vann tämligen ganska enkelt hon spelade ut hela sitt register och gav inte Eslöv spelare en chans att komma in i matchen 3-1 till Dina är klara tydliga siffror som är väldigt överlägsna. Stärkta av denna seger ångade Storfors på och på läktarna var det fullt tryck. Publiken fullkomligt bar fram Storfors det lät som flera tusen åskådare heja Storfors, kom igen Storfors, bravo Storfors hördes mellan raderna. Klapp , klapp broder och jag sade vi kommer få ömma händer och handflator av allt klappande. Ja Storfors var överlägsna i denna match. Eslöv hade sin kinesiska som i serien och slutspelet var obesegrad ett gyllene läge att slå henne idag tänkte och funderade jag på. I sin match märkte jag och broder att hon kände sig stressad lite små nervös irriterad över applåderna för ibland när hon skulle serva så väntade hon. Det sporrade oss på läktaren i alla fall mig att klappa ännu mer och skrika. Kinesiskan Gao fick nog hicka och blev nog rätt så skrämd hon vann med blotta förskräckelsen mot Mariann. Perfekt tänkte jag där jag satt på läktaren nu var Eslöv rejält i gungning. Hur än Eslöv försökte så var Storfors ett par nummer för stora de trummade på stärkta av sin ledning. Katerina gick in mot Eslövs kinesiska Gao där hon hamnade i underläge med 2-1 i set men hon fortsatte att kämpa på drog in en rak forehand som satt långt ute på bordet. Hon kvitterade till 2-2 i set och publiken höjde sig ytterligare två herrar en bit ifrån mig drog igång kom igen Storfors , kom igen Katerina kämpa Storfors hördes från läktaren.

 
 



I det avgörande setet tog Katerina kommandot direkt och tog ledningen hon pressade slet och spelade helt gudomligt. När så Katerina slår in matchbollen så är det som hela hallen exploderar i ett enda stort vrål och det är stående ovationer Gao är har fått stryk hon är slagen detta var samtidigt en av de allra bästa matcher jag sett under de åt jag varit och hejat på och tittat på Storfors. 4-1 lyste så starkt på tavlan 4-1 ekade överallt. Dags då för Marianne att kliva in för sin match hon skulle få ges en rejäl chans att stänga hela matchen. Hon inledde lite nervös men efter lite taktiska grejer från ledaren Anders kunde hon vända och slå in matchbollen 5-1 stod det på tavlan 5-1 till Storfors. Publiken stod upp och klappade taktfast i händerna jag skrek ut min glädje och broder likaså detta var helt underbart. Vilken match Storfors tjejerna gör det var jämnt i någon match men denna match var Storfors totalt överlägsna från boll ett till sista bollen. Eslöv hade inte speciellt mycket att komma med och sätta emot.

 
 

Efteråt stod publiken kvar länge, länge och applåderade flickorna som bjöd tillbalka med vågen och seger dans. De vinkade glatt mot publiken medan de packade ihop sina grejer. Jag och broder gick ner och tog lite bilder fick autograferna på matchprogrammet. Där och då tänkte jag ett SM silver ska inte Eslöv vara missnöjda med de har gjort det skapligt men Storfors var numret för stora. Detta släpper och tappar aldrig Storfors nu trots att det var minst två matcher på bortaplan nere i Eslöv. Jag och broder tackade för underhållningen och önskade lycka till där nere. Funderade lite hur skulle Eslöv kunna ändra på detta och vända andra final matchen hade dom en massa tur och lyckades vinna med 5-4. Det var upplagt för en helt avgörande finalmatch men jag kände mig så säker guldet skulle dit där det hör hemma i Storfors. Eslöv ligger långt från Värmland och att åka ner fanns inte på världskartan jag skulle på dans där på onsdagskvällen. Fick ha min mobil och kolla i och nervöst slå in och följa matchen. TV sporten var på plats med den legendariske reportern Pelle Nyström som intervjuade Anders och Tomas. Blomsterbergshallen skulle vara platsen där det nu skulle avgöras. Det blev en betydligt jämnare andra match där Eslöv skulle vara det starkare laget och vann den med 5-4. Hur är det möjligt tänkte jag det skulle således bli en tredje och helt avgörande match ja kom igen tänkte jag detta SKA INTE Storfors förlora denna match ska de vinna.

 
 

Tredje och den helt avgörande matchen skulle precis som den andra avgöras i Eslöv. Jag kämpade intensivt med att få igång på datorn hemma där de skulle sända matchen live men inget hände jag fick inte igång något. Katerina ställdes i sin första match mot Daniela och vann hur säkert som helst med klara 3-0. Mariann klev sedan in mot deras kinesiska Gao och spelade riktigt bra men fick se sig besegrad. Det blev till en liten början en jämn avgörande final match men ju längre den led desto starkare blev och framför allt var Storfors BTK. Det körde på och slog in varenda boll kändes det som Eslöv såg allt mer ut som ett slaget lag. Nu började så det första historiska SM Guldet att närma sig Storfors. Mariann kämpade hårt och väl mot deras spelare Galic det böljade fram och tillbaka där Mariann såsmåningom kunde slå in matchbollen 2-4 till Storfors. Då började jag så sakta tro mer och mer på det. Nu satt jag hemma i soffan hos mor och far och hejade tillsammans med mamma, pappa och broder. Dina ställdes mot Gao där Dina vann första set och Gao det andra Dina det tredje Gao det fjärde ett avgörande set skulle det bli. Där Gao tog kommandot gick lös och fram till ledning med 5-1 5-2 innan det blev sidbyte. Där började Dian sin fantastiska upphämtning hon tog boll efter boll plockade poäng efter poäng och slutligen var hon framme vid ett antal matchbollar NU var guldet nära. En nätrullare men den gick tillbaka över bordet en lång boll en kort boll och i nät. JAAAAA vi vrålade hemma Storfors hade slagit in matchbollen SM GULDET var i hamn. Klubbens första historiska SM Guld var säkrat. 2-5, 2-5 jag upprepar 2-5 i avgörande matchen talar sitt vilka som var och är bäst i Sverige. SM Guld, SM Guld skanderade jag och broder hemma i soffan.

 
 

Där och då fällde jag några tårar när jag såg Anders och Thomas pingisfarsorna som äntligen fått sitt efterlängtade guld. Alla år av hårt arbete stort hjärta och en massa slit längs vägen hade nått sitt mål. Tjejerna skrek ut sin glädje och det var en vild glädje Storfors kommuns flagga med kommunvapnet på åkte fram. Eslöv var ett slaget lag och nu var det att invänta sporten på kvällen för att se inslaget från finalen. Jag tänkte på alla som slitit så hårt för detta alla som jobbar i det dolda helt ideellt. Gun- Britt som servat flickorna med mat för de bor hemma hos Anders och Gun Britt. Alla människor i Storfors som stöttat laget sponsorerna. Jag har lätt för att börja gråta och bli känslosam så även ikväll. Jag rös i hela kroppen och tankarna for runt lilla Storfors hade slagit ut Eslöv och tagit föreningens första historiska SM Guld. Eslöv var säkert av många innan finalerna spelat redan klara SM vinnare men det ska spelas om det. Och i ärlighetens namn hade inte Eslöv mycket att sätta emot de vek ner sig räckte inte till. Jag har fått en riktig favoritspelare i Storfors i Lina Misikonyte hon är så otroligt vacker och så enormt duktig när hon spelar. Ja hela laget har gjort en prestation utöver det vanliga det har spelat på högsta nivå hela tiden. Sägas kan också göras att Eslöv herrar förlorade sin SM final mot Halmstad BTK i två raka matcher. Detta var så rättvist och Storfors BTK var det starkare laget det hade bättre spel och utan att stressa spelade de väldigt lugnt och metodiskt. De är väl värda guldet. Nu skulle det vankas Guldfirande hemma i Storfors vi åker dit sade min broder direkt. På biografen i Storfors visades matcherna på storbildsduken.

Kommentera här: