Åtorps marken

 
 
 

I Degerfors kommun ligger orten Åtorp en liten ort med ett hundratal invånare. Genom orten rinner Letälven. I denna ort arrangeras varje år sista lördagen i september månad Åtorps marken. Det r en marknad som samlar väldigt många knallar som kommer dit och står och säljer men även mycket besökare lockar marken också. Det brukar komma ett par tusen totalt under dagen för att strosa runt och handla av alla de knallar. Vi hela familjen skulle åka dit sedan vidare till Örebro för att se vårt fotbollslag IFK Ölme spela match där en viktig sådan också.

 

 
 
 

Vädret var strålande soligt och varmt när vi drog iväg men jag hade ändå satt på mig min vinterjacka för den står emot vinden och eventuellt om det skulle börja regna. Fram och parkerade bilen och vädret var väldigt fint och skönt.

 

 
 
 

Mycket folk och många knallar som stod och sålde vid sina bord och stånd. En som vi kände stod och sålde honung som jag provsmakade och lovade att komma tillbaka. Lite längre fram stod en tjej som jag brukar handla av hon säljer cd skivor det är kul att finna nu för tiden på marken.

 

 
 

Vi gick en bit till innan vi gick in och besökte Nysunds fina kyrka. Ja så heter denna fina kyrkan Nysunds KA. Så fantastiskt fina takmålningar och jag som fullkomligt älskar att gå i kyrkor och titta. Jag tog en massa bilder och andades in hela atmosfären vilken kyrka jag blev knockad. En ny fin plånbok köpte jag mig innan vi gick in och köpte oss fika som smakade så gott en smörgås och en kopp kaffe smakade gott. Sedan satte vi oss i bilen och rullade vidare mot Örebro.

 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Jan-Åke:

Kul att se lite bilder från hemtrakterna. :) Att gå på Åtorpsmarken är en tradition för mig. Folk man inte träffat på flera år, brukar man kunna träffa på, när det är marknad i Åtorp. Kul att höra att du tyckte om kyrkan här. Jag är väl lite partisk som bor i församlingen, men jag tycker också mycket om vår kyrka med takmålningar av Petter Mård och skulpturer av Isak Schullström. Kyrkan byggdes 1638-1639.

Svar: Hej Jan - Åke!
Åtorpsmarken är en fin trivsam tradition att besöka en mysig marknad. ja kyrkor tycker jag väldigt mycket om att besöka. Tack för den fina informationen om kyrkan den är fantastisk och med målningarna i taket med.

Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: