En tur till Karlstad fotbollsmatch Hertzöga BK – IFK Ölme 0-2

 
 

I så många års tid nästan tjugo har jag fullkomligt rest och åkt över stor delar av Sverige allt för att supporta och heja på mitt stora favoritlag i fotboll IFK Ölme. Det har varit såväl glädje som sorg, glädje då vi vunnit en match eller tagit en serieseger och gått upp en division. Men också givetvis sorg över en förlust eller ännu tyngre degradering till en längre serie.  Nu var det så åter dags att fara iväg för att se vårt lag IFK Ölme spela match denna gång en ganska kort resa till Karlstad för att där ta sig an Hertzöga BK. Vädret var strålande soligt och fint som gjort för att åka och titta på fotboll.

 

 
 

Först hade vi planerat in två loppis besök i Karlstad innan matchen.  Först Myrorna sedan Gengåvan. Hittade lite cd skivor och en väldigt fin tavla på Myrorna som jag köpte direkt. Sedan åkte vi vidare till Gengåvan där hittade jag en mycket intressant bok Värmländsk fotboll de gav ut sådana varje år under ett ex antal åts tid. Sånt där älskar jag att läsa en massa fotbollstabeller och fotbollsläsning. Där passade vi även på att fika jag och mamma var så kaffesugna ja broder har inte blivit vuxen än.

 

 
 

Efter att vi fikat klart betalar så rullade vi vidare mot Ilanda och Ilanda IP där Hertzöga BK har sin hemmaplan.  Så skönt att vara framme kände jag. Betalade entré och steg in grabbarna var i full gång med att värma upp. Heja, heja Ölme nu kör vi tänkte jag för mig själv. Klockan slog ett och domaren blåste igång matchen.  Det var gästande IFK Ölme som tog tag i den berömda taktpinnen och satte full fart direkt. De skapade ett par farliga lägen utan att få in bollen i mål.

 

 
 

Det skulle dröja till matchminut 21 och efter fint förarbete fick Reza Shirazi bollen och kunde sätta dit 0-1 till IFK Ölme. Efter målet fortsatte Ölme att trumma på stärkta av sitt ledningsmål men något mer mål blev det inte i första halvleken. Lagen gick till pausvila med en 0-1 ledning för IFK Ölme. I andra halvleken försökte hemmalaget Hertzöga flytta fram spelet och på så vis skapa lite tryck. Det blev en del situationer som domaren lite, lite tappade kollen på. Tjugo minuter före slutet då skriver vi matchminut 77 så ökade gästande Ölme på sin ledning till 0-2 efter mål av Dawood Bethio Yako ett mål som skulle visa sig bli det sista i matchen. Kändes som gästerna från slätten IFK Ölme hade ganska bra koll på denna match. Då de övriga resultaten inte gick vår väg kan vi nu glömma bort chansen att knipa kvalplatsen uppåt till division två. Istället blir det en säsong till i trean men v har gjort en riktigt bra säsong. Nöjda lämnade vi Ilanda och styrde in till Karlstad för att käka lite mat innan vi åkte hemåt till Kristinehamn. Åter en Ölme match har man sett.

 

 
 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: