Full fart en enorm glädje, Sandins bjöd upp i Forshaga folkets hus

 

Det är många, många år sedan vi för allra första gången åkte ut på en danskväll då hette orkestern Johnny Sandins orkester idag heter de kort och gott bara Sandins. Året var 1984 då Johnny Sandin bestämde sig för att starta upp en ny dansorkester som skulle komma att bära hans namn. Nu är det över trettio år som Sandins bjudit på äkta spelglädje från Värmland. För ett antal år sedan klev Johnnys dotter Kessy in i orkestern och blev bandets sångerska. Gensvaret från både arrangörer och publik lät inte vänta på sig de stod på rad och gjorde vågen lovorden bara haglade. Lugnt tryggt klev så Kessy i sina scenskor och strålade så fint hon bara kunde för på scenen är hon gudomlig där hon trollbinder alla med sin enorma utstrålning och fina sångröst. Och nu var det så åter dags för mig och broder att styra ut på ännu en danskväll till Sandins. Forshaga folkets hus skulle åter få ett besök av mig och broder.

 
 

Efter att jag ätit mat hemma så tog jag mig en liten vila innan det var dags att se på lite ishockey på tv:n perfekt uppladdning inför danskvällen. Duschade och på med fin kläderna sedan styra hemåt för att hämta min broder. Han var precis klar då jag kom hem och så styrde vi iväg ut på ännu en danskväll.  Vägen till Forshaga var väldigt fin och körbar så fram kom vi där stod redan lite bilar utanför. Det blev mycket hej, hej, hej för det är minsann många en känner här i Forshaga på dansen.  Lämnade jackan i garderoben så låg en danskväll framför oss.

 
 

Go afton grabbar sade Mattias när han kom. Kenneth  hälsade också och så kom Johnny vad kul att se er båda här. Kessy sken upp när hon såg oss där. En sista koll klockan slog åtta och det var dags för kvällens första dans. Minns du mig än i par med jag ångrar mig inte en sekund blev första dansen ut för i afton. Ut på dansgolvet gled dansparen och snart gled de runt och trivdes. Applåderna blev många efter aftonens första dans. Hej på er allesammans vad kul att vara här i Forshaga och spela för er sade Kessy. Vi ska öka på farten här i Barcelona följt av Lover please. Tackar så mycket sade Kessy nu är det dags för mannen bakom sin klaviatur Kenneth att få ta ton och sjunga En dag i taget varsågoda. Mattias räknade in så började Kenneth sjunga för jag tar en dag i taget och ser allt som det är. Dags nu för en riktig klassiker som kort heter Hallå Mattias klämde sedan i med Stuck on you. Dags så att åter lugna ner på farten Vertical expression lite skön country stuk på den låten.

 
 

Jaha då är det så dags för Kenneth att få sjunga ett Thorleifs medley ska han bjuda på och som jag sjunger. Men total inlevelse och närvaro. Det är mästerligt sjunget och spelat och vilka rejäla applåder han fick efteråt. Duett ska vi nu sjunga jag och Mattias sade Kessy det blir True love och så bitterljuvt de båda sjöng så smäktande vackert och fint. Publiken gled runt på dansgolvet och bara njöt för fullt. Klockan drog sig saktas iväg mot kvällens fika paus. Vi köpte oss fika medan Sandins svängde loss med Jag tror på kärleken sedan tog också de sin paus.

 
 

Ja kära publik vi i Sandins är tillbaka på scenen och ska bjuda på lite instrumentalt direkt Be my baby sedan ska Kenneth få ta vid och sjunga Ingen saknar mig i morgon. Runt , runt på dansgolvet gled de så tätt så nära allt medan Kenneth sjöng. Johnny höll sin kant och basade över allt. Från Norge kommer nästa låt de vann 85 i schlagern La de swinge och nu höjdes farten rejält ute på dansgolvet. Det buggades så svetten lyste i pannorna. Dags så för denna ljuvliga fina tjej tillika sångerska Kessy att sjunga Peter Grundströms stora hit låt Till min kära. Hon har en stämma som ljuder över de värmländska nejderna. Hela hon strålar av total lycka. Och alla blev nog så berörda av hennes sång. Applåderna ville aldrig tystna efteråt. Tusen tack tusen tack vilken underbar publik att spela för. Mattias sjöng en av Streaplers finaste låtar Om du stannar det är en väldigt lugn finstämd ballad. Så hade Sandins en överraskning Ann-Sofie som arbetar i serveringen skulle fylla år och man ska aldrig avslöja en flickas ålder. Men Kessy fick upp henne på scenen att sjunga tillsammans med henne. Det lät väldigt fint och publiken gav henne rejäla applåder och sjöng för henne.

 
 

Tiden susade fort framåt och det var nu dags att spela aftonens sista dans. Innan dess kom Ge en bukett med röda rosor. Så torkade en herre svetten i pannan med en lite servett. Pu sade han detta var jobbigt men så himla kul. Ja underbara ni började Kessy vi i Sandins har kommit fram till kvällens sista dans för i afton här i Forshaga. Vi vill tacka personalen för detta fantastiska mottagande och servicen. Publiken ni har varit toppen att spela för tack till er med. Först kommer en välkänd melodi Mattias ska för er sjunga Främling sedan kommer Tänd ett ljus i fönstret. Varsågoda och tack för ikväll sade Kessy. Jag filmade på de två låtarna. Och när hon avslutade med att sjunga de inledande fraserna och raderna Det var längesen jag hörde nått ifrån dig jag tog tåget till en annan del av landet så kom det en tår i ögonvrån. Så vacker och fin avslutning. Publiken stod kvar och gav Sandins en rejäl applåd. Vi fick av Johnny nya skivan som de spelat in sedan en varsin keps. TACK för en mycket bra skiva men framförallt för en fantastisk danskväll.  Vi tog en korv med bröd och började sedan sakta rulla hemåt i natten. TACK till alla för denna fina danskväll.

Fridens Mikael.

   

Kommentera här: