Årsberättelse 2018 vad gjorde jag vad hände då ?

Hej tänkte här ge er kära läsare och följare och ja även ni övriga en årsberättelse om mitt 2018. Vad gjorde jag då vad hände då i mitt liv. Det är facinerande när man kikar tillbaka vad mycket man gör under ett helt år. Platser man besöker, människor man möter helt enkelt vad mycket man får vara med om under ett helt år. Här tänkte jag i ord, bild och nån film ge er mitt 2018 så varsågoda.

Januari

Inledde året med att dansa ut och bort det gamla året då klockan passerade tolv och det blev ett nytt år och vi då var på dans i Brunnsparken Örebro. Brukar nämligen lite skämtsamt säga att dansar ut det gamla och in det nya året.

 
 

Brukar också alltid försöka inleda året med en foto tur och denna gång hade jag och min broder en idé om hur vi ville åka och vart vi ville åka och fotografera det blev en tur upp först Molkom och fina Nyeds hembygdsgård där finns också Upperudslogen. Sedan fortsatte vi färde upp till Älvsbackas fina kyrka där vi gjorde ett kort stopp för att ta lite bilder sedan fikade vi där innan vi rullade vidare mot Sunnemo väl där upptäckte min broder att hans kamera var borta så det var bara att åka tillbaka. Lyckligtvis stod den kvar vid kyrkan. Sedan tillbaka till Sunnemo och därifrån vidare mot Filipstad och hem blev en fin heldag och mycket fin foto tur.

 
 

Dans i Storfors blev det med Kjell Dahls som glatt spelade upp. Sedan var det dags för ishockey här i Kristinehamn och det var väldigt många år sedan som jag var och tittade på vårt ishockeylag Kristinehamns hockeyteam uppe i Björkhallen. Munkfors2 stod för motståndet men det väl aldrig riktigt spännande för Kristinehamn var det både bättre och starkare laget och vann matchen med hela 16-3.

 
 

Sedan vankades det derby match i bordtennis mellan Kristinehamns BTF och gästande Storfors BTK. De båda spelar i division fem och det blev en rafflande match där Kristinehamn tillslut kunde stå som segrare.

 
 

 

 

Februari

 

Gjorde en videoblogg brukar göra sådana lite då och då dels när jag är ute och fotograferar men även då jag är ute på dans. Det är kul för jag har väldigt många som prenumererar på min Youtube kanal Smurf7407. Ja tänk vad mycket man hinner med och gör under ett helt år kul då att då och då göra någon liten kort film.

 
 

Sedan bar det iväg på en foto tur i stan eller Kristinehamn skönt ibland att inte åka så långt. Fotografering här till ett av mina största intressen. I Storfors var det så dags för Lasse Erikssons att begå premiär ja att spela upp till dans för första gången och se så mycket folk det kom. Lasse är en mycket omtyckt sångare efter åren i Mats Bergmans och Cavalkad. Arrangörerna Sven och Kerstin var väldigt nöjda. Holens kom också till Storfors för att spela upp till dans och som alltid kom det mycket folk.

 
 

Håller mig kvar i Storfors för de har ett av Sveriges bästa bordtennislag för damer och de spelar i den högsta serien Pingisligan. Nu var det dags för hemmamatch i Sporthallen och mycket folk hade kommit för att heja på flickorna. Det blev en grym härlig stämning på läktarna publiken tjoade , skrek och hejade på klappade taktfast i händerna. Flickorna svarade med att besegra gästande Juno IK med 6-2.

 
 

Hockey är något som jag fullkomligt älskar och sedan tio års ålder är Södertälje Sportklubb mitt stora favoritlag i hjärtat. Numera spelar de i hockeyallsvenskan och det var dags för match i Nobellhallen mot BIK Karlskoga en match som BIK vann med 2-0.

 
 

Kummelöns naturreservat besökte jag med för att fotografera lite. Det är ett väldigt fint naturreservat som ligger i Ölme någon mil från Kristinehamn. Bland en massa ekar, björkar och en massa andra trädsorter kan man vandra runt och andas in en storslagen fin natur. Det blev en hel del fina bilder tagna där av mig.

 

     

Mars

 

Blev det åter en trevlig fin foto tur när jag åkte ut för att fotografera. Det är så rogivande och avkopplande att åka ut med kameran i högsta hugg lite kaffe och smörgåsar nerpackat i ryggsäcken. Det bar iväg till Bjurbäckens slussar några mil norr om Kristinehamn.

 
 

Så var det dags att bjuda hela familjen på konsert då legenderna i Flamingokvintetten skulle gästa Christinateatern här i Kristinehamn. Med sångaren Hasse Carlsson var det så dags att ge sin bejublade föreställning ”Boys are back in town” Det roliga är att detta är ju lite ungdomsidoler för far och mor de var ute på sextio och sjuttiotalet och dansade till Flamingokvintetten. Fullsatt salong och rena popkonserten och en enorm hysteri mellan låtarna. Nu ska vi sjunga lite allsång sade sångaren Hasse Carlsson Jag ska måla hela världen lilla mamma. Dennis Jarnebrink drog den ena historien efter den andra allt till publikens förnöjsamhet. Det blev en fin konsert med många minnen.

 
 

Vi i bordtennisföreningen arrangerade vår tävling KBTF Poolen som glädjande har växt sig till att bli Värnlands största ungdomsturnering i bordtennis. I år inget undantag det samlade deltagare och tävlande från hela Värmland ja till och med från BTK Safir i Örebro. Det blev väldigt lyckade tävlingar.

 
 

Till hotell Gustav Fröding vi for på en danskväll med Matz Bladhs. Men vi var inte ensamma det var ganska många som tänkt samma tanke som oss. Det skulle också bli sista gången som vi skulle få se Matz Bladhs med Conny Nilsson som sångare. Conny som tillhör en av Sveriges största dansbandssångare hade valt att tacka för sig och kliva ner från dansbandscenen.  Så i juni månad skulle han göra sista jobbet sedan lämna över mikrofonen till Ole Hansen. Jag säger ett stort TACK Conny för alla fina danskvällar som du skänkt oss genom åren.

 
 

I Storfors spelade Sandins upp till en som alltid väldigt fin danskväll.  Mycket folk i vanlig ordning hade kommit dit för att svänga sina lurviga. Johnny som i många år ja över trettio kämpat på och spelat med Sandins som han grundade 1984 tror jag det var. Frimärksklubben hade vi möte i och det var lika trivsamt som vanligt. Jag köpte men även sålde lite märken.

 
 

 

     

April

 

 

Började april månad ed en shoppingtur till Karlstad för att köpa lite nya kläder till sommarens danskvällar. Jag gör så varje år att jag åker iväg och köper lite fika piké tröjor, kort och långärmade skjortor som jag har då jag åker ut på mina danskvällar.  

 
 

Det blev säsongsavslutning i Storfors Kulturhus Kenneth & Classe svarade för musiken det blev en väldigt fin avslutning. Första gången jag lyssnade på dessa två mycket trevliga grabbar. Måste tacka Sven och hans hustru Kerstin för alla fina danskvällar ja Olle med som är med på ett hörn. Mycket folk och applåder i massor.  Men innan dess spelade Svantes i Storfors.

 
 

Mera dans blev det då Lövgrens med sångaren Claes i spetsen bjöd upp till dans i Brunnsparken Örebro. Mycket trevlig kväll och mycket folk det gladde mig väldigt mycket.  Vårtecken var jag ute och spanade efter och det fanns jag så fina blåklockor och blåsippor hittade jag.

 
 

Vårt fotbollslag ja mitt stora favoritlag i fotboll hade seriepremiär fast hemmapremiären fick de spela borta i Degerfors då Ölme IP inte var i spelbart skick. Men vann gjorde de mot gästande Yxhults IK. Så underbart skönt att säsongen är igång det är det här man går och längtar till. Åren är många ja en liten bit över tjugo års tid som jag supportat och följt vårt lag IFK Ölme runt hela vårt land. Så mycket glädje man genom åren fått uppleva.

 
 

Shopping blev det lite i Karlskoga med. Lapp på luckan är man kanske inte van vid i dagens läge då det gäller danskvällar. Men fullsatt insläpp i mån av plats stod att läsa på en skylt på hotell Gustav Fröding i Karlstad. På scenen stod mina stora idoler och goda vänner i Streaplers. Vilket drag och hålligång. Applåderna ville aldrig tystna det var ett drag utan dess like.

 

     

Maj

 

Som en given signal lika heligt som Kalle Anka på julafton är skivmässan i Björneborgs folkets hus. Det går alltid av stapel första maj och första lördagen i oktober månad varje år. Alltid välbesökt och mycket folk på plats både säljare och köpare.

 
 

Efter skivmässan for vi vidare till Örebro där Matz Rogers stod redo i Brunnsparken för att spela upp till en eftermiddags dans. Nämen vilken ära utbrast Janne bakom trummorna hela familjen på plats. Fullt med folk blev en härlig stämning.

 
 

En liten stund eller någon vecka senare skulle vi åter se Matz Rogers dåd e spelade upp till premiär dansen i Degerfors fina folkpark. Ett annat ställe som också hade säsongspremiär var Upperudslogen och PRO dansen där. För musiken skulle en orkester från Glada Hudik svara för Strike och det blev en fantastisk danskväll.  Strike är så otroligt duktiga att spela och trevliga med. Ett av de bästa banden tycker jag.

 
 

IFK Ölme hade en svår bortamatch som de lyckades vinna. Och till Väse vi for på marken väldigt trivsamt och trevligt.  Så var det så dags att få skriva SM GULD, SM Guld, SM Guld ja ni läste rätt. Storfors har ett väldigt duktigt damlag i bordtennis som spelat i den högsta serien Pingisligan i Sverige. Det lyckades åter ta sig till SM final och åter stod Eslöv för motståndet på andra sidan skulle det bli tredje gången gillt. Första hemmamatchen vann Storfors inför en fullsatt kokande Sporthall . Ja de fullkomligt förnedrade , krossade Eslöv med klara sten och bergsäkra 6-2. Returmatchen i Eslöv lyckades Eslöv mirakulöst vinna men den avgörande matchen visade Storfors BTK vilka som skulle vara starkast.  Guldet gick till Storfors så underbart och en rejäl knäpp på näsan till alla som säkert på förhand räknat med att Eslöv bara skulle promenera hem med guldet. Dagen efter blev det stor guldfest utanför kulturhuset . Dit hade flera hundra sökt sig för att hylla flickorna och ledarna Anders och Tomas. GRATTIS STORFORS det är verkligen rock´n roll.

 
 

Årets första dopp tog jag i slutet av april månad som jag gör varje år oavsett.  Forshaga bjöd in till dans på scenen mina goda vänner i Lövgrens som bjöd upp och fixade en sådan fin danskväll. Och så var det så dags för säsongspremiär vid en av Sveriges vackraste danslogar Upperudslogen i Värmländska Molkom. Det är något jag längtar till varje år säsongspremiär vid logen och denna vackra natur. Claes Lövgren skulle komma dit med sin orkester Lövgrens och spela upp till dans. Och det blev en varm mycket varm fin säsongspremiär mycket folk och en god stämning.

 

 
 

 

   

Juni

 

Började juni månad med en foto tur ut i detta vackra fina väder. Så var det åter dags traditionsenligt att åka upp till Filipstad för att fira Sveriges nationaldag sjätte juni. I år skulle Sofia Källgren uppträda på torget och det var jätte mycket folk som hade samlats där. Sofia har en gudabenådad sångröst en av Sveriges finaste röster. Det blev en mycket varm fin dag Slottsbrons musikkår kom också som de brukar göra och gick i paraden med drillflickorna.

 
 

Skåningarna är ett ganska så nystartat dansband från Skåne med sångaren Joel Andreasson i spetsen. De har sedan de startade 2016 spelat sig till en position som ett av vårt lands allra största mogen dansband. De skulle för första gången spela vid Upperudslogen. Tyvärr krockade det lite den kvällen det var några fler som ville arrangera dans då. Men kul var det och en fin kväll blev det.

 
 

Så var det dags att bege sig till klassisk mark Sandgrundsudden som ligger i Karlstad där skulle Oscar Magnusson kliva upp på scenen med Sven Ingvars och spela. Sven Ingvars som i många, många års tid spelade där och varje år drog flera tusen dit. Oscar som tog över efter att hans far Sven Erik Magnusson lämnat oss alla i en enorm sorg och saknad.  Flera tusen var på plats och en tävling innan så drog det hela igång. Sånt drag och tryck allsång i varje låt.

 
 

Karlskoga festen besökte jag och min bror där uppträdde min stora idol Di Leva plus en rad andra artister. Rävåsens IK fotbollslaget damerna och hockeylaget BIK Karlskoga presenterades. Midsommarafton friade vi uppe i bygdegården i Kväggeshyttan dit brukar vi åka varje år. Sedan grillade vi hemma hos mor och far. Midsommardagen åkte vi upp till Gunnarskog utanför Arvika dör spelade Fernandoz upp till dans för den handikapade de har de gjort i snart tio år. Även Pia Philgrens spelade där och det blev en underbar stämning.

 
 

Måndagen efter midsommar for jag och broder på en kryssning till Åland med Birka. Och herre gud vilken fantastisk kryssning vi fick. När vi kommit på båten lade vi in allt i hytten och drog upp på soldäck. Strålande solsken och kryssa ut i Stockholms vackra skärgård var magiskt. God mat och dryck dans till bästa Micke Ahlgrens. Det blev en strålande vacker och fin kryssning. Solnedgången på kvällen / natten var magisk.

 
 

 

     

Juli

 

Inledde juli månad med att traditionsenligt fara upp till Ransäter och Bälgspel vid landsvägskanten mer känt som dragspelsstämman. Det är en fin tradition vi i vår familj haft de senaste åren. Det är dagspelarnas mecka och paradis. Så mycket folk som spelar och sån fin stämning. I år var de speciella stora gästerna Sten & Stanley med Sten Nilsson i spetsen. De var så glada att äntligen få uppträda och spela där. Holidays svarade för dansmusiken.

 
 

Så var det dags för något efterlängtat SEMESTER ÄNRLIGEN lite ledigt och dessutom i fyra hela veckor. Jag brukar aldrig planera så mycket med min semester men lite framförhållning vill jag ändå ha. Hade planerat bokat in en resa till vackra Gräsmark här i Värmland. Mina goda vänner Excess skulle spela där med den alltid så vackra skönsjungande Therese Sundahl i spetsen. Jag hade inte sagt något att jag skulle komma utan jag bokade ett boende över natten där och gissa om de blev glada då jag dök upp där. Det blev en fin danskväll men främst en fin semesterresa. Dagen efter åkte jag upp till en mycket vacker plats Tossebergsklätten som ligger mellan Sunne och Torsby. Massa fina bilder tog jag med där.

 
 

Till vackra Fryksta i Kil vi for en söndagskväll för att lyssna till två mycket fina människor och röster som skulle göra ett program tillsammans där. Först och främst denna vackra fina natur och plats sedan Erik Lihm och Britt Enders som skulle underhålla oss med fin sång och musik. Det blev en väldigt fin varm minnesvärd stund vid Fryksta och vackra sjön Fryken bredvid.

 
 

Ja denna sommar kommer gå till historien som en av de allra varmaste och torraste. Vädermässigt tycker jag sommaren varit skit totalt öken och ja jag gillade den inte för fem öre. Det var så mycket jag tänkt göra men av det blev det inget.

Till Karlstad vi åkte jag mamma och min bror Markus till fina kvarteret Almen på allsång. Där skulle ett band som kallar sig för Bengt Ingvars mä Anders uppträda och temat var Sven Ingvars. Bakom namnet döljer sig Bengt Alsterlind, Ingvar Karlsson som var med och grundade Sven Ingvars och Anders Kyrkander. De bjöd på en massa Sven Ingvars låtar varvat med härliga anekdoter. Det blev en fin allsångskväll och publikrekord. Ingvar berättade så många historier som han varit med om i Sven Ingvars.

 
 

I vår fina skärgård här i Kristinehamn har vi ett café som heter café Pärlan ovanför eller bakom ligger ett litet skärgårdskapell där skulle det bjudas på en fin musikstund. Mats Backlund som tillsammans med Magnus Lindgård gjorde ett mycket fint musik program med fantastisk musik. Det bjöd på något av det finaste musik signerat Ted och Kenneth Gärdestad.

 
 

Varje år i mitten av juli månad arrangeras Filibjur i Filipstad en hel vecka med en rad olika aktiviteter i den fina staden Filipstad. Vi åker alltid dit upp för att kika och lyssna på den fina musikunderhållningen som brukar vara på torget. Kvällen avslutas alltid med dans. På eftermiddagen skulle Christina Lindberg och Lasse Sigfridsson uppträda det är så fina tillsammans när de uppträder. Solen sken på en klarblå himmel. Och det var riktigt varmt och trångt många människor hade sökt sig till torget. Hej på er Filipstad inledde Christina vad underbart att vara tillbaka här och sjunga för er. Så kom Lasse på scenen och bjöd även han på fin musik. Senare på kvällen skulle Callinaz spela upp till dans. Carolina blev så glad av att se mig och broder där ja grabbarna med. Satan i gatan vad bra de spelade. Jag blev golvad och knockad totalt. Tack Carro, Christina och Lasse TACK Filipstad.

 
 

Så fyllde jag år och det var en av sommarens varmaste dagar med en temperatur uppemot trettio sju grader. Efter kalas hemma hos mor och far åkte vi till Upperudslogen där Matz Rogers spelade.  Jag såg på Kalle som spelar gitarr i Matz Rogers hans skjorta var genomblöt han med och de andra också. Jag fick en rejäl hyllning från orkestern och publiken.

 

         

Augusti

 

Så var det så dags för mig och broder att göra vår årliga foto tur och resa som vi gör varje år tillsammans på semestern. Vi åker varje år någonstans i Värmland och i år blev färden till Grums, Degerbyn, Värmskog, Klässbol och slutligen Arvika. Det var väldigt varmt redan på morgonen då vi drog iväg hemma och inte blev det svalare. Men vi bröder fick en fin dagstur tillsammans. Satt ute i Klässbol på ett mysigt café och fikade. Tack älskade broder för att du alltid finns för mig.

 
 

Donnez kom till Upperudslogen och spelade upp till dans. Mycket folk blev en trevlig kväll. Sandins spelade upp i Degerfors fina folkpark. Ja sommaren då är det mycket dans för min del .

 
 

Mariestad där arrangeras varje år Stora folkparksdansen en stor dansbandsfestival i dagarna två. Det är en dansfestival som genom åren har ökat och växt. Sannex, Expanders, Streaplers, Skåningarna , Blender, Casanovas, Donnez och Flamingokvintetten spelade upp med den äran. Och så mycket folk det kom.

 
 

Vårt fina duktiga fotbollslag IFK Ölme går som rena tåget i seriespelet de bara vinner och vinner. Riden var så inne för säsongsavslutning vid Upperudslogen och de var de duktiga grabbarna i mats Bergmans som skulle svara för musiken. Vi tackade som vanligt av Arrangören Annette uppvaktade henne.

 
 

 

       

September

 

IFK Ölme hade en tuff svår hemmamatch mot gästade toppkonkurrenten IFK Eskilstuna men Ölme var det starkare laget och vann matchen med 3-1. Sven och Kerstin som arrangerar danser i Storfors Kulturhus Korpen Karlskoga skulle fira imponerande fyrtio år. Kjell Dahls som genom åren spelat mycket hos Sven och Kerstin hade fått det ärofyllda uppdraget att spela upp på jubileums dansen. Det blev mycket folk fina gåvor och presenter.

 
 

Till Karlstad Ilanda vi for för att se IFK Ölme möta Hertzöga BK en match Ölme vann. I Degerfors rundade Holidays av danssäsongen och sommaren. Drog ut i skogen och plockade svamp och fann lite svamp trots denna enorma torka som råder. Marken i Åtorp besökte vi efter den så for vi till Örebro för att se IFK Ölme möta FK Bosna92.

 
 

 

Oktober

 

Första lördagen i oktober månad drog vi till Björneborg igen på skivmässan. Som vanligt många säljare och många besökare där. Fann lite skivor som jag ville ha. Det blev en foto tur till Värmlands Säby med broder vi fick en fantastisk fin heldag ute i naturen. Satt vid det gamla stationshuset och drack kaffe och bara njöt av det fina vackra vädret.

 
 

IFK Ölme gick som sagt som tåget i seriespelet och inför de avslutande omgångarna hade man chansen att knipa andra platsen som skulle innebära kvalspel till division två. Vi lyckades säkra andra platsen till min och broders vilda glädje. Så det blev att ladda om för en tur upp till Stockholm där vi skulle möta FC Stockholm.  Vi hade en enorm otur uppe i Stockholm och släppte till två billiga mål men vi gjorde ändå en stark match. I returen hemma så tog vi ledningen då var vi vidare i kvalspelet men Stockholmarna gjorde ett kvitteringsmål och gick vidare. Tycker dock vi var det bättre laget.

 
 

Danshallen heter ett danställe i Karlskoga dit for vi jag och broder för våra idoler Streaplers skulle spela där. Mycket folk deras svängiga härliga musik gjorde kvällen så lyckad.  Och i Storfors bjöd Matz Rogers upp till dans.

 
 

Blev en foto tur ut till Kummelöns naturreservat som ligger i Ölme som i sin tur ligger drygt en mil från Kristinehamn. Det är så rogivande att vandra runt där ute.

 

 

November

 

Ett av mina absoluta favoriter bland dansbanden släppte en ny skiva Här och nu. I min blogg gav jag skivan full pott. Fem vargar av fem.  I Storfors spelade Sandins upp till dans och det blev en väldigt fin och lyckad danskväll.

 
 

Gjorde en fin loppis tur med broder här i stan där vi bland annat besökte Pingstkyrkans second hand och hittade lite skivor och en väldigt fin tavla. Passade på att fotografera lite uppe vid vår fina hembygdsgård när jag så var klar gick jag in i Norrgården som det heter och fikade. Mycket gott kaffe våffla med grädde och sylt till.

 
 

Mariestad drog vi ner till på en danskväll det skulle för oss bli premiär med att besöka deras PRO dans. Men vi åkte för att Mogna män som de kallar sig för skulle spela där. Vi skulle överraska vår fina goda vän Kjell Malmborg. Kjell som tidigare sjöng i Bengt Hennings är en mycket god vän för mig och broder. Och en av mina högst personliga favoritsångare. Kjell blev så glad när vi stack in våra huvuden i logen.

 

December

 

Började december månad med att fara ner till stan parkerade bilen och gick runt och fotografera lite fina vinterbilder i stan.  Sedan var det dags för Vinterfesten en tillställning och fest som vi kommunanställda får av Kristinehamns kommun. I år var upplägget nytt med smak av Italien på tallriken och maten. Men det stora var att min stora idol Thomas Di Leva skulle uppträda. Vilken konsert han gav oss tillsammans med sitt band.

 
 

Hedins spelade upp till dans i Storfors likaså Matz Rogers och bägge kvällarna blev så lyckade och fina. Mycket folk besökte danserna i Storfors. Det var också dags för säsongens sista danskväll i Storfors kulturhus på scen stod Holens. Som vanligt blev det en fin avslutning och Rigmor fick sin ringdans på slutet.

 
 

Uppe i den mysiga bygdegården i Kväggeshyttan arrangeras varje år en julmarknad. Med många trevliga säljare som säljer allt mellan himmel och jord. Mycket fina julsaker som de själva tillverkat. Vi köpte lite lotter för att stödja föreningen och sedan självklart risgrynsgröt och skinksmörgås. Det är så gott och det smakade ljuvligt. 

 
 

Tiden var inne för att pynta ta fram julsakerna sedan ge mig ut och köpa julklappar till familjen. Julen firade jag som vanligt hemma hos far och mor och min broder. Avslutade avrundade året med dans till Donnez  när de spelade upp i Brunnsparken  Örebro.  Så blev det ett nytt år. Detta var min årsberättelse i ord, bild och film.  Tack till alla ni som följer och läser min blogg.

   

Fridens Mikael.

 

Kommentera här: