Full med nostalgi då Holidays spelade i Svanskogs folkets hus!

 
 

Nu denna helg skulle jag och min broder tillsammans med vår vän Carina besöka ett för oss helt nytt dansställe och även plats med för den delen. Svaneholms folkets hus eller Svanskog där går det isär jag vet ärligt inte vad jag ska kalla denna plats. Tror den hette från början Svaneholm eller var det Svanskog men för några år sedan så började en strid om att byta namn till just Svaneholm varför vet jag inte. Men nu heter orten tydligen Svaneholm rörigt är bara förnamnet för mig. Där skulle nämligen pojkarna i dansbandet Holidays ha relese party för sin nya skiva som de ska släppa en skiva som aldrig kom från tryckeriet den var tydligen försenad tyvärr. Men spela upp till dans skulle de göra ändå. Och vi skulle åka dit också. Dagen eller kvällen innan hade vi personalfest på mitt arbete det blev en mycket trevlig kväll så när jag kom hem så slog jag mig ner vid datorn en sväng innan jag somnade så gott. Vaknade och åt ens en frukost stärkt av den började jag förbereda mig för att rulla iväg och hämta min vän och så även min broder.

 
 

 

Duscha raka och lite lukta gott så var jag redo för en danskväll med Holidays. Då vi hade tid så fixade jag fram lite kaffe innan vi åkte iväg. Det blev en fika hos mor och far. Stärka av fikan började vi så rulla sakta mot Svaneholm eller Svanskog om man vill säga det. Svårt att sätta namn på denna ort som bytt namn från Svanskog till Svaneholm. På vägen dit skulle vi passera ett område som heter Sörmon en plats som de senaste tiden varit så olycksdrabbad men allt gick så bra och stunden senare svängde vi in där det stod Svaneholm. Nu började nästa äventyr vart ligger folkets hus det är inte världens största plats vi besöker ändå hittar vi inte folkets hus. Efter en stunds körande finner min vän en informationstavla. Nu fann vi folkets hus och vilken byggnad jag blev förälskad direkt då jag såg huset. Vi gjorde en liten rolig film utanför och sedan steg vi in.

 
 

 

Nostalgi sjuttiotal kände jag direkt vilket ställe mitt ute i Värmland. Detta kommer bli en kanonkväll. Jag njöt och kände mig lite rörd då jag fick se allt. En kvinna kom och hälsade oss välkomna hon skulle visa sig vara ordförande i folkets hus föreningen. Det var en timme tills Holidays skulle börja spela var så skönt att vara framme i tid kunna sitta ner och bara koppla av. En stund senare uppenbara sig Hans Melin och han blir glad av att se oss där. Sekunden senare kommer de andra grabbarna och snart är de redo att dra igång denna danskväll.

 
 

 

Klockan slog kvart i nio och dansgästerna söker sig inåt och löser entrén. Håkan satte sig till rätta bakom trummorna och en sista koll alla är redo då så åker vi. Han räknar in till kvällens första dans Är det mig du tänker på lugnt och stilla inledningsvis. Dansparen gled ut på dansgolvet och det fyllde på vilket var trevligt att se. Applåder efter första dansen och hans berättade att de nu skulle öka på farten med en låt skriven av Agnetha Mårtensson Älska mig mest efter den på Torgny Melins låt jag kommer i morgon. Vilket gott drag på dansgolvet så här tidigt på kvällen. Dags att åter lugna ner en av mina favoritlåtar kom nu ”Rosen som du gav mig” och på den de ensammas promenad som Arvingarna gjort. Så fortsatte det kvällen igenom det fyllde på med folk och grabbarna svängde till det så fint på scenen för att i nästa sekund lugna ner tempot. Björn sjunger Hans med sin bas sjunger och så även Michael sjunger en låt. Har alltid gillat variation under en danskväll då det gäller sången fast i vissa fall räcker det gott med en sångare speciellt om han heter Hasse Carlsson. Bara om du vill en svängig rock´n roll och nu blev det ordentlig fart på publiken. Tiden gick så fort jag bjöd upp min vän och så var klockan slagen för kvällens paus. Nu skulle en kopp kaffe och mazarin smaka gott vilken kväll vi alla tre var så super nöjda. Och min vän Carina gav Holidays ett gott betyg då jag frågade vad hon tyckte om dom inte en enda dålig låt så här långt på kvällen.

 
 

 

En halvtimme senare bankade Håkan igång kapellet. Hans sade att vi ska inleda med en låt vi inte har spelat på ett tag ett säkert kort nämligen ”Främling” Oj underbart att se dansband spela denna låten. Golvet fylldes direkt detta är ju min favoritlåt många sjöng med då de dansade runt på golvet. Hans Melin stod så tryggt bakom sina klaviaturer och log emellanåt. Det var mycket spex på scenen och ut på dansgolvet med. En av de finaste låtarna är Peter Grundströms ” Till min kära ” Hans Jönsson sjöng den så otroligt vackert och fint Björn tog sen vid och sjöng Jag räknar dagarna. En av mina favoritlåtar med Holidays är ”En stunds love” Med en väldigt fin text. Alla buggade så det stod härliga till för att i nästa sekund kramas. Håkan bakom trummorna hade fyllt år så alla sjöng för honom och han blev ordentligt firad och fick en flaska med något gott att dricka. Lycka till med nästa kille en gammal skön Flamingo låt som är så klockren. Vilken kväll vi får oss serverad. Vill du bli min och Emelie kommer och åter fart på alla.

 
 

 

Tittade på klockan hjälp vart tar tiden vägen den visade på tjugo i ett. De ökade farten en sista gång under kvällen. Så var stunden kommen Hans tog ton och tackade alla som kommit denna kväll och dansat. Stora applåder gav publiken tillbaka till Holidays. För dina blåa ögons skulle fick runda av denna fina danskväll. Så troligt fint hade de genomfört denna danskväll Många stod och klappade i händerna de ville minsann inte få in. Holidays har just givit mig en av de mest underbara danskvällar. Deras sätt att vara stället som för mig andades så mycket sjuttio tal och slutligen arrangörerna och publiken. Innan allt var över fick de spela ännu ett extranummer lite Sven Ingvars så här på slutet av denna danskväll. Nu stod alla och diggade en del dansade på egen hand. När så sista tonen klingade ut förstod jag att denna danskväll ska det mycket till för att slå sen då jag korar årets finaste och bästa danskväll. Tack till alla som berikar mitt liv med så mycket underbara saker och ting.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: