Säsongsavslutning med Holens i Storfors kulturhus

 

Så är vi inne i december månad och det är så dags att spela upp säsongens sista danskväll i Storfors kulturhus. Detta fantastiskt fina dansställe i Östra Värmland. I den lilla bruksorten Storfors ligger detta kulturhus. Där huserar sedan många, många år tillbaka Korpen Karlskoga med sona omåttligt populära söndags danser. Sven som tillsammans med sin kära hustru Kerstin och Olle varit dansarrangör i smått fantastiska fyrtio år ett jubileum som firades lite tidigare i september månad. Nu var det alltså dags att spela upp den sista dansen och sedan vända blad i almanackan och välkomna ett helt nytt år. För musiken denna säsongsavslutning skulle Holens med utgångsort Vingåker svara för. Det är en mycket populära orkester som de senaste åren avslutat dansen i Storfors. Holens som består av det äkta paret Kent och Monika Holen , Kenneth Johansson och Conny Eriksson som är med dom och spelar. De har rest runt i många år och spridit äkta genuin dansglädje. Och nu var det så åter dags för hela familjen att resa , fara ut och dansa loss till våra goda fina vänner i Holens. Det är en speciell känsla som infinner sig när vi ska åka och lyssna på denna fina dansorkester. Så otroligt fina människor som är så trevliga att snacka med. Och vi hade vår vana troget köpt med julklappar till arrangörerna Sven, Kerstin och Olle sedan till Holens med såklart.

 
 

Efter en fin delikat måltid favorit kök för min del korv och mos var jag så laddad och redo för en varm skön dusch hemma och sedan knalla ut till bussfickan för att vänta på resten av familjen. Stunden senare var vi så iväg Storfors här kommer vi huliganer nej förlåt köra familj ska det vara. Svängde in och jo det stod allt lite bilar där. Sven och Kerstin b lev så glada när vi dök upp och många andra med såklart det blev mycket kramande och hejande. Nämen har du fått liv och med dig broder skojade Conny till min broder. Så skrattade vi alla innan de andra dök upp vilken ära att ha så fint besök i afton. Rigmor och hans var där Krysta och Carl Gustav med. Lite snack han vi med innan det så var dags att börja spela. Publiken gav de en rejäl applåd innan de började spela.

 
 

 

Oj, oj tusen tack sade Kent innan Conny räknade in. Höstguld blev första låten ut och på ut på golvet gled dansparen så tätt och nära varandra. Så fint att beskåda för ögat Kent sjöng så fint om höstguld. Nu är det dags för Monika att sjunga Det bästa i mitt liv varsågoda. Hej på er alla så trevligt och fint att åter vara här i Storfors hos Sven och Kerstin men framförallt er kära fantastiska danspublik fortsatte Kent. Vi ska öka upp farten en aning här i Du ger kärleken ett namn följt av Lucky lips. En del buggade i mitten de andra gled vidare runt, runt på dansgolvet. Vi kan stolt presentera den förtjusade Monika hon ska nu för er blåsa saxofon true love på det Små, små ord av kärlek. Det finns så många brutna löften det finns så många hårda ord ja små, små ord av kärlek sjöng Kent så fint.

 

 
 

Då mamma var lite krasslig satt och lyssnade och rätt var det var sade Kent nu är det så dags att få spela en önskelåt den ska in på vågrätt skojade han Det ska komma en morgon på värmländska. Sedan var det dags för kvällens första gammaldans en schottis Trollebo schottis var det dags för, Är det något de kan i Storfors danspubliken så är det att dansa gammaldans. Höger, vänster snurr och rakt fram så var det så dags för en ny dans. Om du var här ska Monika sjunga och som hon sjunger jag fick en rysning i hela kroppen hon sjunger så bitterljuvt så vackert sedan är hon s strålande att kika på där hon står och sjunger och spelar så fint. Fram med saxen sedan och blåsa i Smile. Danspubliken dansade och bara njöt för fullt så trivsamt så trevlig kväll vi hade och fick oss serverade. Conny räknade in Kent sjöng Tre goda skäl lite Streaplers sväng. Så länge mina ögon ser en låt signerad Mona Gustafson innan det var dags för Hambo. Nu är det dags för en av de finaste dansbandslåtarna tycker i alla fall jag sade Kent och fick medhåll av publiken Tänd ett ljus i fönstret. Det var längesen du hörde nåt ifrån mig du tog till en annan del av landet sjöng Kent. Tänd ett ljus i fönstret ut mot gatan om du vill ha mig så finns jag alltid här. Oj vilka applåder tack sade Kent märkbart rörd i rösten. Nu ska Kenneth bakom sin klaviatur få sjunga en låt om sig själv jag vill bara va en gammal man. Ja ni hör hur jag har det sade han i nästa mening till publiken.

 

 
 

Kaffe vals innan det var dags att gå och fika. Nu skulle kaffe och smörgås smaka mycket gott. Och gott var det innan dansen sedan skulle fortsätta. Hej på er jaha ni är kvar här då ska vi fortsätta spela Livet det har varit gott mot mig. Ja det har det verkligen varit jag har min älskade hustru sade Kent hon stor alltid vid min sida. Ja tror han ja skojade Monika. Du och jag en fin duett sjöng de sedan ihop. De sjöng så fint med sina fina röster Du och ja vi har allt tillsammans. Så steg Hans upp på scenen för att tacka Sven, Kerstin och Olle med en fin julgrupp sedan fick de ett kuvert med en summa pengar i han såg riktigt rörd ut när han tog micken och skulle tacka alla. Så smög vi fram med paket till Sven och Kerstin och Olle ja så lånade jag mikrofonen och tackade Holens ordentligt  och vi gav dom varsina julklappar. Nu ska Monika sjunga om mig sade Kent å det tror han ja svarade Monika rappt och snabbt. Jag drömmer om en man heter i alla fall låten. Sedan kom Peppelinos bar och höjde upp farten lite mer. Dags då för avdelningen lite evergreens sade Kent Green, green grass of hone först sedan Lasse Berghagen Blad faller tyst som tårar. Kent gjorde sig redo och Conny räknade in så tog en ny dans sin början. Underbart utbrast flera till Holens så fint ni spelar. Kenneth spelade så fint Monika stod och bara log med en enorm utstrålning och charm som smittade av sig. Dags för kvällens sista gammaldans vilken då frågade Kent publiken Pariserpolka ropade flertalet. Där hade ni helt rätt. Dags för en låt med anknytning till Värmland. För dina blåa ögon skull. Conny slog på sitt bredaste leende och log när jag tog en bild på honom.

 
 

 

Jag blev så glad när Monika sjöng Håll om mig som är en otroligt fin låt. Vilken tusen konstnär på scenen hon är. Det var ett skojfriskt gäng på scenen som spexade för fullt. Ja klockan är nu slagen det är dags så för oss att spela upp kvällens sista dans här och även säsongens sista dans för er sade Kent. I varje andetag ska vi börja med stort tack för att vi fått komma till Storfors Sven Kerstin och Olle tack från hjärtat. Varsågoda. De fick rejäla applåder. Och Monika började sjunga. Sedan frågade Kent Rigmor om hon var redo för hon vill alltid ha lite ringdans på slutet så fick det också bli. De dansade hej vilt och Kent och Kenneth har ju trådlösa grejer så de skuttade glatt med på dansgolvet. Höger, vänster for de runt överallt Monika sjöng för allt var tyget i hennes byxor höll. Och när det så var klart då stor hela publiken och skrek högre och högre en gång till. Stående ovationer det har jag aldrig varit med om förut. Och de gav sig inte herre gud sade Kent nej nu kommer det tårar snart här. Conny såg även han tagen ut bakom trummorna och Kenneth han bara log. Det blev en sista snabb dans som extranummer. Wow vilken avslutning vilken kväll Holens gav oss så fantastisk. Vi snackade lite med dom efteråt tog de sista bilderna så fick även vi lite julklappar från Holens. Stort TACK till alla för denna fantastisk fina kväll.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: