Vinterfest i Kristinehamns arena med Thomas Di Leva

 
 

Varje år de senaste åren har vi anställda inom Kristinehamns kommun fått en julfest med nån form av underhållning. Tidigare år har vi fått en jultallrik och så har det varit någon artist eller grupp som underhållit. Och det har varit lite varierat och olika underhållning och musik. Det överlägset bästa vi haft är Sven Ingvars. Utan konkurrens det var för övrigt enda framträdandet och spelning de gjorde det året. Det skulle också bli min sista konsert med Sven Ingvars som Sven Erik Magnusson sjöng det högg till i hjärtat när jag såg honom stå där och för mig och alla andra sjunga alla dessa klassiker och hits en sista gång. 22 mars 2017 lämnade han oss alla i en stor djup sorg och enorm saknad. Sedan förra året hade kommunen fått in lite synpunkter varpå de tillsatt en arbetsgrupp som skulle arbeta fram ett lite nytt koncept man bytte namn till Vinterfest och lade till med smak av Italien. Jultallriken blev utbytt mot en delikatess tallrik med lite godsaker från Italien. Det var skillnad som natt och dag om jag själv ska tycka till. I år skulle en av mina största idoler uppträda Thomas Di Leva. Jag var kanske 11-12 år då Thomas kom in i mitt liv med sin musik och jag tog honom direkt till mitt hjärta. Jag har alltid tyckt hans sätt att tala och hans sätt att skapa musik alltid med starka berörande texter som inte lämnar någon oberörd. Genom hela min tonårs tid fram till idag i vuxen ålder har Thomas följt mig som en stor ledstjärna.

 

 
 

Det var med en enorm glädje som jag styrde hem efter arbetsdagens slut för att duscha och göra mig klar. Fram och på med finkläderna så var jag sedan redo att styra mot Kristinehamns arena för att möta upp en del av mina arbetskamrater. Mycket folk skulle det visa sig komma. När jag parkerat bilen och gick på väg in så märkte jag vad halt det var på marken här får jag gå försiktigt så jag inte halkar omkull tänkte jag. När de andra kom så steg vi in där stod bland vår kommun chef Anders Dahlén och tog oss i hand hälsade alla välkomna ja Andereas tror han heter som är chef på Tekniska stod också där och några till. Först var det lite mingel så jag minglade runt det roliga är att ikväll kommer jag träffa folk från typ skolförvaltningen , tekniska, hemtjänsten bland annat som jag aldrig träffar annars. Jag träffar ju bara mina arbetskollegor varje dag inget fel med det men här får jag chans att träffa lite annat folk och surra med. Så gick väggen upp och vi fick ta plats till bords.

 

 
 

Vad fint de hade dekorerat och gjort allt såg så fräscht så proffsigt ut. Maten, maten ja maten var ett lyft till himlens paradis så gott det smakade jag hade mina misstankar på varifrån maten kom. Vi har en restaurang och liten affär här i Kristinehamn som heter Oliveriet som har fantasiska saker. Klockan slog åtta och då gick Brogårdsgymnasiets estet elever på scenen de skulle agera förband till Thomas Di Leva. Och så duktiga dom var med läraren Magnus Lindgård i spetsen eller med på ett hörn kan det inte bli annat än bra. De bjöd på flera vackra fina stycken och musiken var fantastisk. Vår kommunchef Anders Dalén var uppe på scenen och höll sitt årliga tal som var väldigt fint. Så drog sig klockan mot nio och jag satte in öronpropparna nu var jag redo för min stora idol Di Leva. Och sekunderna gick och fler och fler började fylla på framför scenen så slog klockan nio ja en liten bit över. Vi kan med stolthet och glädje för er presentera Thomas Di Leva med sitt band. Under stort jubel och visslingar äntrade han scenen. Och så började han de inledde med Vad är frihet en av mina absoluta favoritlåtar med Thomas.

 

 
 

Hej på er i Kristinehamn vad vackra och fina ni är vad kul att ni ville komma hit ikväll och tillbringa den med oss när ni kunde valt något annat. Han rev gång på gång ner stora applåder för sitt alltid så kloka mellansnack. En annan låt tog sin början och jag hoppade och sjöng med. Å ni är så fina allihopa sade Thomas gång på gång. Sedan ställde han en fråga till publiken hur många av er stod och tittade er i spegeln innan ni gick hit och samtidigt tyckte ni var så coola, räck upp en hand. Många räckte upp handen men inte alla sedan sade han ni som inte räckte upp handen varför ljuger ni för er själva. Han möttes av ett öronbedövande jubel. Vem ska jag tro på varsågoda Å denna fantastiska låt.Nu steg temperaturen till max alla fullkomligt dansade och sjöng med. Oj vad fint ni sjunger berömde Thomas så kom Everyone is Jesus innan han svängde in på sina hyllade David Bowie tolkningar som han blivit så hyllad för. Och de gick ett stort sus genom hela arenan när han presenterade och sjöng låtarna.

 

 
 

Jag själv har ärligt aldrig varit någon Bowie älskare knappt hört nån av hans låtar måste jag ärligt säga med skäms mössan på huvudet. Men genom Thomas har jag fått upptäcka och lyssna på några av hans låtar så TACK Thomas. Så kom en fantastisk låt som rörde mig till tåtat då Thomas sjöng den för något år sedan på Diggiiloo Life on mars. Han fick en rejäl applåd av publiken precis innan han skulle börja sjunga den. Vilken respons och jublet och applåderna ville aldrig ta slut efteråt. Hans spelning började nå sitt slut han steg av scenen men publiken skanderade en gång till och jodå han kom tillbaka på scenen. Tack snälla ni vilken publik här i kväll i Kristinehamn berömde Thomas. Så bjöd han på ett extranummer till publikens vilda glädje. Tack än en gång ha en fortsatt fin kväll såg gick han och bandet av scenen. Sedan tog en DJ vid och spelade en massa hits och låtar. Kan väl ärligt erkänna att jag inte trodde att jag skulle stå på ett dansgolv och dansa loss skaka loss till Carola bland annat men kul var det och trevligt hade vi. Sedan var jag snäll och skjutsade hem två av mina arbetskamrater för ute snöade det och det hade kommit rejält med snö på marken.

 

Fridens Mikael. 

 

Kommentera här: