Fullt drag i bälgen och fart i Ransäter på Bälgspel vid landsvägskanten.

 
 

Åren de äro många som Bälgspel vid landsvägskanten eller dragspelstämman i Värmländska Ransäter arrangerats. Varje år kommer folk från stora delar av Sverige men också utlandet till den natursköna fina platsen Ransäters hembygdsgård för att spela och delta i Bälgspel vid landsvägskanten. Det är världens största dragspelsstämma. Det har för oss blivit en fin tradition att åka upp på och då på fredagen.

 
 

Slutade jobbet lite tidigare och styrde hem för att duscha och byta om lite sedan åkte jag hem till de andra för de skulle också följa åka med upp. Mamma hade gjort kaffe som hon tog med så drog vi iväg med full fart. Det är en väldigt fin väg upp till Ransäters hembygdsgård. Försökte tog lite kort genom bilfönstret. När vi kom fram var där massor med både husbilar och husvagnar på camping området.  Betaladeentrén och steg in gick direkt till Gropa för där skulle det ges en konsert med legenderna i Sten & Stanley som var där och uppträdde. Att se dessa legendarer är riktigt stort och mäktigt på samma gång. Det var totalt fullpackat med folk som ville lyssna. Efter all spelet kom Gundega baletten fram och gjorde ett bejublat nummer en fin dans till publikens förtjusning.

 
 

Så steg en norsk konferencier fram och hälsade alla välkomna till Dragspelsstämman innan hade de förklarat stämman för öppnad. Det är en stor ära att vara här en stor glädje att se så många människor här fortsatte han. Ännu större att få välkomna dessa legendarer Sten & Stanley in kom Alexander Nilsson som är son till Ebbe sedan Johan Helander ut ur huset kom Ebbe. Sist kom till publikens vilda jubel Sten Nilsson han ser inte ut att vara en dag fyllda över de femtio. Hej på er wow vilken underbar dag vilken sommardag äntligen får vi komma hit. Han fick en rejäl lång applåd av publiken. Vi har spelat i så många, många år men aldrig varit i Ransäter förrän nu så drog de igång med första låten Hon gör allt för att göra mig lycklig. Vi tänkte hylla den fina svenska sommaren fortsatte Sten en av vårt lands allra största och bästa artister är utan tvekan Lasse Berghagen Ja det var en kväll i juni inledde Sten med att sjunga. Publiken hängde på direkt. Tomas Ledin är verkligen sommar i Sverige sade Sten han har gjort fantastisk musik och låtar Alexander sjöng sommaren är kort. En del covers blandat med flertalet av Sten & Stanley största hit låtar. Och självklart sjöng och spelade dom Jag vill vara din Margareta. Det blev rena allsången publiken fick aldrig nog. Har vi några Norrmän här frågade Sten mer än halva publiken vrålade ja i kör.

 
 

När de så var färdiga stod hela publiken upp och klappade i händerna oj, oj vilket motagande vilken publik. Detta är en fantastisk sommardag vi tar väl den mest kända dansbandslåten Leende guldbruna ögon. Efteråt stod Sten och Ebbe och sålde samt signerade sin skiva. Ja gick fram så de skrev på mitt programblad skivan hade jag redan. En kvinna var så snäll och tog kort på mig tillsammans med Sten. Sedan promenerade jag vidare bort till dansbanan där grabbarna i Holidays håll på att rigga upp för de skulle spela till dansen sedan. Jag snackade lite med dom och gick sedan vidare och lyssnade. Det var fullt med musik på alla banor och dansbanor en sådan härlig stämning folk i massor som bara njöt. Sakta drog sig klockan mot nio och Holidays klev på scenen och drog igång dansen Tomma löften tomma ord följt av En blomma bland asfalt. Snabbt fylldes dansgolvet av massa dansugna människor. En lugn dans bytte plats med en lite snabbare dans. Och himlars var bra det låter om Holidays med deras nya sångare Mattias Sjöstenius. Det spelade på för fult själv gick jag och köpte mig lite mat det fick bli hamburgare som smakade mycket gott.

 
 

Med dricka och pommes till så satt detta perfekt. Stärkta av lite mat gick jag vidare Filipstad dragspelsklubb höll som bäst på att spela lite Sven Ingvars låtar det är något alla kan tralla och sjunga med i. Happy Skvett från Norge drog igång på loge B och det var trångt, trångt och varmt och en härlig stämning och drag. Gick sakta tillbaka till dansen där Holidays precis skulle spela en låt på begäran så kom Främling. Kanske log hon mot sin bild i spegeln inledde Mattias med att sjunga många i publiken sjöng med detta är en väldigt omtyckt låt. Så mycket folk det var uppe på dansbanan nu och svängde sina lurviga. Peter Grundström skrev låten Streaplers fick en jätte hit med Till min kära. Jag slogs ett par gånger av tanken vilken fantastisk festival och arrangemang detta är. Klockan tickade på och vi kände oss nöjda jag tog de sista bilderna och begav mig mot bilen så gjorde de andra med. Lugnt i natten rullade vi hemåt och längtar redan till nästa års festival.  TACK till samtliga som gör Bälgspel vid landsvägskanten så lyckat.

 
 
Fridens Mikael.
 

Kommentera här: