Semesterresa till vackra Gräsmark

 
 

Jag hade en längre tid planerat att göra en kombinerad dans och semester resa till Gräsmark som ligger i mitt vackra landskap Värmland. Drygt 2,5 mil från Sunne ligger denna vackra plats. Det var dit jag skulle bege mig och åka på en liten semestertripp. Satt vid datorn hemma och sökte letade efter ett vandrarhem i närheten av Gräsmark. Glad blev jag då jag dessutom fann ett vandrarhem och att det låg i Gräsmark så jag ringde dit och förfrågade mig. Jo det skulle gå att boka ett rum över natten så bra tänkte jag sagt och gjort så fick det bli. Då var första grejen avklarad nu återstod att planera resten sedan packa det jag skulle ha med mig. Det var främst ombyteskläder som ja skulle ha med mig ja badkläderna också såklart. När allt var packat och klart kröp jag ner och somnade så gott i sängen.

 
 

Dagen efter steg jag upp tidigt och gjorde lite frukost den skulle jag ta med mig och stanna efter vägen och äta min medhavda frukost. En sista koll så bar jag ner allt och packade in i bilen och drog iväg mot Gräsmark. Jag hade planerat ett stopp vid Norsbron för att äta frukost och dricka kaffe. Svängde av och packade ut kylvätskan och slog mig ner vid ett bord. Så avkopplande och gott att sitta ute och dricka kaffe. Satt där och bara kopplade av och njöt av denna underbara fantastiska värme som råder.

 
 

Stekt ägg är bland det godaste man kan äta så rysligt gott är det. När ja å var klar så drog jag vidare satte kurs mot Rottneros först och främst där skulle jag göra ett kort stopp vid deras fotbollsplan Ekebyvallen. Svängde av och parkerade bilen så skönt att få sträcka lite på sig när man sitter och bara rullar framåt mil efter mil.

 
 

Så nådde jag mitt mål Gräsmark svängde av direkt in till hembygdsgården där Excess skulle spela upp till dansen.  Tog lite bilder innan jag rullade vidare mot platsen Gräsmarksgården där jag skulle bo över natten. Checkade in och kilen i receptionen pratade bara engelska men hans mamma kom och hjälpte till hon kunde svenska. Så skönt jag lade mig tio minuter på sängen och sträckte ut hela kroppen så skönt att vara framme. Sedan bytte ja om drog iväg för att fotografera och ta lite kort vid den vackra kyrkan i Gräsmark den höll de på att renovera utvändigt å fasaden. Tog lite bilder ändå.  Åkte sen vidare och tog lite mer bilder. Sedan styrde jag tillbaka till vandrarhemmet för att duscha och byta om till dansen som kommer i ett annat inlägg här i bloggen. När så dansen var slut och Excess packat in allt i bussen så skiljdes vi åt och jag styrde tillbaka till vandrarhemmet men var bara tvungen att stanna till för sjön Rotten låg alldeles spegelblank och kyrkan wow vilka bilder jag tog där.

 
 

Parkerade bilen steg in och tog mig en liten kall öl för att varva ner att vara på en liten semestertripp är väldigt skönt och avkopplande tycker jag. Satt och tänkte på livet för en kort stund vad gott man har det och så skönt. Sedan bäddade jag i ordning och kröp ner för att sova. Nästa dag började jag så sakta att packa ihop allt. Drog sedan och checkade ut mycket nöjd nu skulle jag fara vidare. Men först blev det ett stopp i kyrkan Gräsmark den var stängde igår då jag kom dit. Gick in och vilken vacker och fin kyrka tog en massa bilder och köpte med mig några vykort och sedan drog jag vidare mot Sunne. Gjorde två stopp efter vägen ett vid Gettjärnsklätten som är en fantastisk fin vandringsled och sedan ett vid Klättevi IP. Där spelar Gettjärn sina hemmamatcher i fotbollen.

 
 

Drog sedan vidare och satte kurs mot Stöpafors och deras jätteloppis där. Men jag handlade inget ibland kan det bara vara kul att kika lite vad som erbjuds. Hade ett mål ett speciellt mål med denna dag ett ställe som heter Tossebrgsklätten. Vägen upp dit är väldigt brant och krokig men tar man det lugnt så löser det sig. Upp kom jag parkerade bilen kunde jag med göra sedan hade jag en gudomlig utsikt när jag steg upp i tornet. Sjön Fryken bredde ut sig så vackert och solen stod så högt och värmde. Kollade i min mobil trettio grader det kändes gott. Jag stod så länge, länge och begrundade den bedårande vackra utsikten. Nu var det fika dags kaffe och en god bulle fick det bli innan färden gick vidare ner och in mot Sunne. Där parkerade jag tog fram affischer för Stora Folkparksdansen i Mariestad som är den 17-18 augusti. Det satte jag up likaså affischer för Upperudslogen. Gick runt i Sunne och tog lite bilder innan jag började fundera på vilken väg jag skulle åka hemåt. Förbi Mårbacka ville jag för ett kort stopp där.

 
 
Måste ändå få hoppa tillbaka och nämna Tossebergsklätten med sin enorma vackra utsikt där det sträcker sig milsvid och långt bort över nejderna. Det är en bedårande magnifik utsikt som möter en när man kommer upp till toppen där ett ex antal meter över havet.
 
 

Rullade sedan vidare hemåt och styrde mot Olsäter och Forshaga för att ta den vägen hem till Kristinehamn. Lugnt och smidigt gick det när jag rullade fram på vägen. Så skönt att styra in parkera hos mig och sedan rulla in bilen i garaget. Kan inte vara annat än väldigt nöjd med denna resan som jag gjort.

 
 
Stort tack till alla trevliga människor som jag mött på min lilla semester tripp upp till Gräsmark. 
 
 

Fridens Mikael.

   

Kommentera här: