En tur till skogen för att leta skogens guld

 
 

Det finns inget som är så avkopplande som att efter man jobbat en hel dag åka hem och brygga på kaffe göra lite matsäck sedan ta en tur ut i skogen. Hade tidigt på dagen bestämt att jag skulle ta mig en tur upp till vår sommarstuga och en skön promenad ut i skogen för att leta efter skogens guld kantareller.  Vädret var alldeles förträffligt och strålande underbart skönt.

 

 
 

Åkte hem från jobbet och vilade mig en liten stund innan jag bryggde på kaffe och sedan bredde några mackor , packade ner kakor sedan for jag iväg. Rullade ut på vägen och styrde upp mot vår sommarstuga som ligger en bit från Kristinehamn där jag bor.

Fram och körde upp på en liten skogsväg parkerade bilen tog fram alla grejor och började promenera upp mot stugan. Vädret var hur underbart som helst solen sken och värmde så gott på himlen. När jag kom fram till vår stuga gick jag och pratade lite med en gran det kan tyckas konstigt ja visst men denna gran planterade satte jag ner när jag var väldigt liten. Genom alla år har den långsamt växt sig riktigt stark och ståtlig idag är nog granen minst fyrtio år för så längesedan var det som jag planterade den. Eller jag satte den en bir från vår sommarstuga. Nog om detta nu började jag att sakta promenera denna grusväg upp till stugan sedan raka vägen ut i skogen. Det dröjde inte länge förrän jag gick på och fann kantareller.

 

 
 

Det var så rogivande och så avkopplande att promenera runt där i skogen. Jag har ju som jag säger mitt ställe där det alltid brukar finnas kantareller så även denna gång. Det var ett hav av de gula som bredde ut sig mot mig. Av med väskan fram med kameran för att ta lite bilder till min blogg. Sedan började jag plocka för fullt. Efter att jag plockat en stund gjorde jag ett avbrott för att fika.

 

 
 

Slog mig ner på en stubbe och tog en god kopp kaffe och bara njöt i detta fina väder och denna underbara kväll. Plockade lite mer kantareller innan jag väldigt nöjd började gå tillbaka till stugan för att ta en kopp kaffe till där och sedan gå till bilen och köra hemåt. Svampen var min far och mor så snälla och rensade och av de fick jag en utsökta varma mackor med kantarellstuvning på.

 

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: