Full fart mycket folk när Streaplers svängde loss i Forshaga folkets hus

 
 

Det har nu blivit väldigt många både gånger och framförallt danskvällar genom åren med Streaplers. Det var i början av nittiotalet som jag åkte ut på min första danskväll med dessa grabbar. Nu har det runnit mycket vatten under broarna. Namnet Streaplers har hunnit firat fyrtio, femtio och även sextio års jubileum. Idag står de på sin absoluta topp och är både större och populärare än någonsin. Forshaga folkets hus här i Värmland var platsen för kvällens skådespel och danskväll. Vi for iväg hela familjen och det var en mycket glad stämning i bilen där vi rullade fram. När vi så svängde in framför var där redan mycket bilar detta bådade gott det kommer bli en bra kväll tänkte jag. Ordningsvakten Patrik stod sin vana trogen och öppnade dörren och hälsade alla välkomna i luckan satt Inge som är arrangör tillsammans med sin bror och tog emot entrén. Per och flickorna stod i garderoben och hälsade oss välkomna. Nu var det dags på´t igen så kul att åter få lyssna på mina stora idoler och favoriter. Mycket folk var redan på plats när grabbarna äntrade scenen tack för senast sade de i kör. Tack själva sade jag vilket fint jubileum och trevlig kryssning.

 
 

Så strömmade folket in och klockan slog åtta på kvällen hej och god afton på er alla sade Kenny vad underbart att åter få stå här i Forshaga och spela för er. Kul att se så mycket folk redan. Vi har inte satt upp trossen därbak och vår backdropp men om ni inte vet så kan jag tala om att vi heter Streaplers. Bandet firar i år hela sextio år fortsatte han. Publiken gav de en rejäl applåd. Just call me lonesome och tre små ord ska vi inleda kvällen med. Jag tittade på klockan 2o:03 och dansgolvet var fullt av glada dansande människor. De buggade svängde höger, vänster och hade så trevligt. Tackar, tackar Kjetil räknade in till nästa melodi och Per svängde loss rejält med sin bas.

 
 

Anders stod tryggt bakom sin klaviatur och spelade Henrik med sin gitarr. Oj, oj vilka applåder de fick en sån skön stämning från start. I just wanna dance with you och En slant till trikken hejm lugnade ner farten. Kjetil Granli satt bakom trummorna och sjöng så man fick rysningar i hela kroppen. Vilken röst den mannen har. Styrkan i Streaplers är att de har tre duktiga sångare som delar på sången det ger en enorm bredd. Wait a minute höjde upp temperaturen rejält Kenny hade en fin Frölunda handduk som han torkade bort svetten med. Diggerty doggerty genombrottslåten från 1964 kom i ett rasande tempo. Ett äldre par uttryckte för mig sin kärlek till Streaplers vilka fantastiska grabbar att spela sade mannen ja de bästa sade hans fru så dansade de vidare.

 
 

Det är en grå, grå dag en riktig usel dag en grå, grå dag inom mig sjöng Kjetil så övertygande och så självsäkert. Jag fotade ivrigt och broder likaså. Mor och far de dansade när grabbarna sänkte ner på farten då Anders sjöng Sommaren med dig Helena. Dags så för en riktig klassiker som vi i så många år spelat sade Kenny Främling sedan kommer Anders sjunga Bara femton år det gick ett rejält sus genom hela publikhavet. Jag bet mig i läppen för de lät så fantastiskt fint Kanske log hon mot sin bild i spegeln kanske såg hon mig i ögonvrån textraderna som alla kan. Sedan fick jag en liten tår i ögonvrån när Anders inledde på orden i Bara femton år. Det är så man kan se och höra hans farbror Lasse Larsson sjunga.  Lasse var ju en av grundarna till Streaplers tyvärr lämnade han oss 2004 i en stor sorg och saknad. Hon är bara femton år och livet leker än så fortsatte Anders och vilka applåder han fick. Det dröjde innan de tog slut. Oj, oj tack snälla ni han såg märkbart tagen och rörd ut. Vilken fin publik här i Forshaga och det är ju skapligt varmt med fortsatte Kenny. Om jag hade vågat har vår duktige gitarrist Henrik varit med och skrivit den kom nu.

 
 

Ja vi har ju hållit på eller namnet har ju existerat i hela sextio år sade Kenny och vi ja vi har varit alltid på väg. Vilken sväng vilket tryck Per såg så vild ut han for överallt på scenen med sin bas och det där typiska Streaplers svänget kommer fram så tydligt. Nu måste vi lugna ner på tempot kära publik om vi båda ska orka In mot land fick lugna ner på farten. Då gick vi och fikade. Sådan tur vi hade för det blev en lång kö till caféet. Jag unnade mig en räksmörgås och en kopp kaffe. Snackade lite med ett par andra som också var där vilken kväll berömde de vilka grabbar att kunna spela. En halvtimme går så fort och åter var Streaplers redo för andra halvleken av denna förtjusande danskväll. Så kom grabbarna tillbaka ja då har vi myst med mycket gott fika så nu är vi stärkta och redo. Things you said sedan en härlig Streaplers klassiker Marie, Marie nu åker vi vidare. Publiken var med direkt på noterna.

 
 

Inge smög sig fram och lyssnade lite och nickade instämmande mot mig. Detta är utan tvekan en av de bästa danskvällarna någonsin med grabbarna. Ja vi har en norsk bakom trummorna nu ska han åter få sjunga på norska för er. Ljus och värme då kunde jag inte hålla tårarna borta Kjetil Granli sjunger så underbart så fantastiskt fint. Mycket ljus och mycket värme tro och hopp det får ni med er. Jag rös och fick gåshud i hela kroppen. Anders sjöng en riktig fin låt som många i publiken älskar Du läser mellan raderna Carina. Många stannade upp och sjöng med som att vara på en popp konsert. Applåderna var långa, långa och många till Anders. Nu åker vi tillbaka till sjuttiotalet Bugga sedan kommer Raggarkung. I sann klassisk Streaplers sväng vilket tryck hela golvet gungade och publiken ville bara ha mer. Från deras senaste kanon skiva som för övrigt fick en guldklav som årets album kom låten Underbar. Älskar, älskar inte så säger du till mig kanske, kanske inte nu sjöng Kenny för att sedan lämna över sången till Kjetil som gjorde sig redo för Till min kära rekordlåten från Svensktoppen. Det är så trovärdigt så berörande när han sjunger.

 
 

Klockan gick fort framåt och grabbarna bytte från en snabb till en lugn dans. Tillbaks till sjuttiotalet nu med en låt som svänger så gott sade Kenny den heter Lady banana en, två, fyr Kjetil räknade in och så drog det igång. Det roliga och framförallt bästa med Streaplers är att dom spelar ALLT live. Tidens gång med sång av Anders Larsson fick lugna ner allt innan Kenny gav sig ut på en tur ibland publiken och sjöng Om jag säger att jag älskar din kropp. Många danspar blev lite paffa då han dök upp bredvid dom med mikrofonen. Dags att åter plocka fram en riktig klassiker en av de största låtarna i vår historia Rockin Robin ja visslade en herre handklapp nu kokade hela folkets hus och det var en stämning som var rent magisk. Då har vi nått vägs ände vi har kommit till kvällens sista dans förklarade Kenny för publiken vi i Streaplers Kjetil, Henrik, Anders, Per och jag Kenny vill tacka er alla. Vi har för er spelat live utan en massa bakgrunder.

 
 

Vilken applåd de fick för det. Om du stannar sedan ska vi sjunga om flygplanet Min gamla gula flygmaskin. Fullt ställ och ös totalt. Publiken ville annat de stod och klappade taktfast i händerna och Kenny såg nästan rörd ut tusen tack vilken kväll jag vi i Streaplers svävar på moln vill ni ha en till ja skrek alla så det blev ett extranummer. Lite snack så tackade vi för oss och styrde färden hemåt för att sova ett par timmar på söndagen skulle vi på en ny danskväll till Storfors Kulturhuset där Matz Rogers spelar upp. Tack Forshaga för denna kväll en dans återstår på påskafton kommer Skåningarna och spelar.

     

Kommentera här: