Säsongsrekord i Storfors kulturhus med Matz Rogers

 

De är fyra gentlemän i sina bästa år som tillsammans utgör den omåttligt populära dansorkestern Matz Rogers. Det vackra sköna Fryksdalen närmare bestämt Sunne i Värmland kommer de ifrån. Åren är många som dessa fina grabbar rest runt med sin turnébuss och bjudit upp till dans. De har hos väldigt, väldigt många blivit stora publikfavoriter. På många av de ställen de spelar på har de publik eller säsongsrekordet. Det var en förtjusande vacker söndag som gjord att fara iväg på en danskväll. Med den lyckade fina danskvällen med Streaplers dagen innan var det så dags att byta skjorta och åter fara ut på dans. Efter lite mat här hemma och vila så var jag åter redo bara att invänta resten av familjen som skulle med.

 
 

 

Stunden senare satt vi i bilen på väg mot Storfors. Så förväntansfull så glad jag var Matz Rogers är ett av mina absoluta stora favoriter bland alla dansband. Dessa underbara pojkar Roger, Ulf, Kalle och Janne har en speciell plats i mitt hjärta sedan har de bland annat dubbla saxofoner och Kalles fina magnifika gitarrspel. Roger och Ulf med sina saxar och Kalles gitarrspel är en oslagbar kombination. När vi kom fram stod där redan mycket bilar detta blir kanon tänkte jag oj, oj vad mycket folk då vi steg in.

 
 

 

Hej vad kul att ni kommer sade de trevliga arrangörerna Sven och Kerstin i kör även Olle blev så glad. Det var trångt men vi fick plats. Han in innan de skulle börja spela och snacka lite med grabbarna. De var mycket uppspelta och glada lite sega efter att kört ganska långt då de fick rycka in och hjälpa Sandins då de fick förhinder att spela. Men nu ska vi ge järnet här i Storfors. Klockan slog fem Janne tog micken och hälsade alla välkomna de fick en stor rungande applåd av publiken. Tackar vilken kväll som ligger framför oss nu. Spången till livet ska vi inleda med sedan ska Kalle få spela Storms never last. Tre minuter och tio sekunder senare dansgolvet fullpackat av dansglada människor. I samma riktning dansade de alla bara log då de dansade förbi scenen.

 
 

 

Dags att öka på farten i nästa dans Jag har hört att du har någon annan sedan kommer Den gamla Moraklockan då ska herrarna här blåsa sax för er. Och som de blåser publiken stod och klappade och klappade. Tack snälla ni sade Janne lite försiktigt ni är för underbara. Torka tåren sedan klämmer vi till med kvällens första gammal en schottis blir det då. Är det något publiken i Storfors kan så är det att dansa och framförallt gammaldansen sitter som en smäck. Carl Gustav och hans sambo klappade i takt till musiken. Janne räknade in och Kalle började slog an en ton på gitarren Jag vill älska och känna din värme jag vill hålla din kropp nära min sjöng Roger så menat och ärligt. Dags att hänga på sig saxofonerna igen blåsa i Käre John.

 
 

 

En äldre dam stannade till vilken fin blogg du har vilka kort du fotograferar och vad fantastiskt du skriver om alla danskvällar. Ja helt underbart fyllde en herre i kul då mitt arbete uppskattas kände jag. Ulf Gullbrand blåste så berörande så vackert framför honom gled dansparen fram som i en förtrollande sagovärld. Stående ovationer till dessa herrar vilken kväll vilken musik. Detta är det bästa absolut bästa i dansbandsmusikväg man kan finna. Cuba libre fick höja upp farten innan det var dags för en riktig publikfavorit Du läser mellan raderna Carina sjöng Ulf så damerna blev knäsvaga ja min mor i alla fall. Jag har packat så nu tar jag min väska inledde han med. Detta är förtrollande trolskt magiskt. Och publiken gav han applåder så han kunde ta nästa buss till Norrland och höra applåderna dit. Ulf fortsatte sjunga i Du gav mig livet det är en låt om ni inte hört den gå in på Spotify och sök fram låten med Git och Kellys. Lyssna sedan på texten den är så otroligt fin.

 
 

 

En annan i publiken fick sin favoritlåt Lucky lips innan det var dags för legenden gitarr hjälten Kalle Örtlund eller kort och gott KG att kliva in i handlingen och ta över föreställningen för en stund. Thomégrend 14 skulle han spela och jag rös i hela kroppen så vackert så mästerligt så ja där tog orden slut. Publiken gick fullkomligt bananas efteråt det slutade nämligen inte att applådera. Ja du Kalle sade Janne bakom sina trummor där ser du vad du ställt till med. Blue Hawaii och en kaffevals innan det blev paus. Så gott med kaffe och smörgås. Efter pausen kom Sven förbi det är rekord ikväll viskade han till mig nöjt. Då är vi i Matz Rogers tillbaka på scenen sade Janne vi ska inleda med Nyanser sedan kommer Roses of picardy. Våran kärlek kan verka rätt skör ibland men vi älskar varann ändå började Roger att sjunga och dansgolvet fylldes igen av massa glada människor. Och så räknade Janne i så började de blåsa så fantastiskt i sina saxofoner. Det är inte många orkestrar som har dubbla saxar i laguppställningen. Det är lite kännetecken som grabbarna i Rogers trycker hårt på.

 
 

Från deras senaste skiva plockade de nästa låt Jag hittade rätt som svängde till så skönt på dansgolvet. Så ska vi lugna ner på tempot och spela en av de finaste låtar Sven Erik Magnusson sjöng in med Sven Ingvars Så många mil så många år det gick ett sus genom publiken en del applåderade innan Roger började sjunga. Så vackert så berörande så fint med sådan trovärdighet sjunger han. Publiken en del av den stannade upp för en sekund och bara drog i sig av atmosfären. Kalle fick åter briljera med sin gitarr i När du ser mig på det är Candelas gamla hit låt. Här gör de en fin instrumentalversion av låten. Nu jäklar ska ni få dansa snabbare jättesnabbt skojade Janne Du vinner igen varsågoda. Han var väldigt skojfrisk bakom sina trummor. Då ska mina herrar ja de heter Ulf och Roger ta på sig sina saxofoner så ska de få blåsa tillsammans i Carolina moon varsågoda. Så mjukt så lugnt de dansade så fint de blåste i sina trumpeter nej saxofoner var det visst. En sista tempoökning för i afton innan Janne tog sin mikrofon ja då har vi i Matz Rogers kommit fram till kvällens sista dans hoppas ni kära publik gjort detsamma skämtade han. Vi ska tacka er alla för ni har varit många ikväll som kom hit och dansade till oss. Tack till Sven , Kerstin och Olle. Publiken stort tack för en trevlig fin kväll. När inte himlen är så blå ska vi avsluta med åter ett stort tack kära publik. De fick en rejäl kraftfull applåd tillbaka. Vi tackade grabbarna snackade lite med dom innan vi styrde hemåt nöjda efter denna fina trivsamma danskväll. Tack till de trevliga fina arrangörerna Sven, Kerstin och Olle likaså till grabbarna i Matz Rogers. Vi ses.

Fridens Mikael.

     

Kommentera här: