Full fart i Holken länsdans med Fernandoz i Mariebergsskogen Karlstad

 
 

Det finns ingen annan danskväll som någonsin kan mäta sig eller ens komma i närheten av en länsdans kväll. Det är ren äkta magi. För de som eventuellt inte skulle veta vad en länsdans är för något så är det dans för funktionshindrade. Som arrangör står föreningen FUB. Det är de finaste danser jag varit ute på för det är så enormt mycket hjärta och framförallt kärlek i kombination med en enorm glädje. I sexton nästan sjutton år var jag kontaktperson och ledsagare åt en person. Då var jag med väldigt mycket på länsdanser och vilken enorm glädje och stämning. Nu var det så åter dags för länsdans och en mycket speciell sådan nämligen Lucia dansen i Karlstad som alltid lockar väldigt mycket folk. Platsen är alltid Holken som ligger i Mariebergsskogen i Karlstad det är ett riktigt klassiskt område och park.

 
 

Nu var det fredag den 13 men jag tror inte på skrock. Men det var fredag den 13 december det var Lucia dagen. Fernandoz skulle spela på länsdansen. Och som alla har gått och både laddat och väntat , längtat efter denna kväll. Jag och min bror Markus vi åkte tidigare för att vara med och hjälpa till det är mycket som ska förberedas inför en sådan här kväll. Vägen var väldigt fin och farbar mycket trafik men vi tog det som alltid lugnt och fram kom vi. Sedan började vi arbeta satte upp skyltar vart de olika skulle hänga av sig när de kom fram Arvika, Forshaga, Kil, Karlstad, Kristinehamn och så vidare.

 
 

De första dansgästerna började droppa in och sedan fylldes det på fler och fler kom det. Kalle som tidigare spelat i Fernandoz dukade upp ett bord där de skulle sälja skivor och lite affischer och t-shirts med Fernandoz. Klockan drog sig mot sex och grabbarna i Fernandoz dök upp för att kicka igång danskvällen. De möttes av en rejäl applåd från publiken. Hej på er allesammans vad kul att vara här i holken och spela för ser sade Thomas bakom trummorna. Lite lugnt ska vi börja med. Så var dansen igång. Det blev direkt en härlig stämning.

 
 

Anders Nordlund stod och sjöng med sin djupa varma fina stämma. Och framför honom dansade publiken och alla hade så kul. Applåder i massor till hela Fernandoz. Vi ökar på farten höjer upp tempot. Foxtrott bytte plats med en bugg låt. Vi ska öka på farten nu förklarade Anders Guld och gröna skogar varsågoda. Det blev jubel detta är en låt många tycker om. Jag hjälpte till med att gå och plocka undan på borden se till så de som behövde hjälp fick hjälp. Det var många brickor att plocka undan hela tiden men väldigt kul att ge en hjälpande hand. Ett danspar såg så kära och lyckliga ut vi älskar Fernandoz sade de samtidigt.  Dags för en av mina favoritlåtar med Fernandoz Den allra första gång med en väldigt fin text till. Nu när du är nära ska jag fråga dig min vän började Anders sjunga med sin fina mjuka stämma. Och efter varje låt fick de så rejäla applåder Fernandoz. Den nya killen tror han heter Fredrik har smält och kommit in så fint i gänget.

 
 

Jag och broder gick och köpte fika men innan dess tog Fernandoz paus och då kom ett jättefint lucia tåg in. Det var så stämningsfullt lucia tåget när de gled fram över dansgolvet upp mot scenen och sjöng. Det var en klass från en skola i Karlstad som sjöng. Alla stod som små ljus och bara stirrade lyssnade på de fina sångerna de sjöng. Efter det fina lucia tåget smakade det gott med kaffe och smörgås. Dags så för Simon att sjunga Leva i Kärlekens namn och som han sjunger så fantastiskt fint. Applåderna ville aldrig ta slut mer och mer kom det. Ni är helt fantastiska att spela för sade Anders och Thomas i kör till publiken. Vilken kväll.

 
 

Så skulle de spela en viss låt ja sade Anders nu ska vi spela en låt vi vet Mikael tycker väldigt mycket om. Du kan få presentera låten själv. Innan dess passade jag på att tacka Fernandoz ordentligt. Men nu kära publik kommer en låt som heter Främling det blev allmänt jubel. Kanske log hon mot sin bild i spegeln kanske såg hon mig i ögonvrån började Anders att sjunga de välkända inledande textraderna. Det byttes till rena allsången där efter kom ytterligare en låt Ljus och värme. Publiken gav sig inte att applådera och jag riktigt såg på Anders var rörd han verkade. En flicka torkade bort en tår detta är så vackert jag känner bara kärlek till hela bandet.

 
 

En lugn dans byttes mot en snabbare dans. Jag gick och plockade mer brickor det var så många jag kände där på dansen. Och ja Kaggen var där sin vana trogen han heter Lennart men är en riktigt stark profil. Livet heter Fernandoz senaste skiva från den kom just låten Livet. De har åter gjort en kanon platta Fernandoz. De dansades för fullt och svängde vänster sedan höger. Ja nu kära publik ska vi spela en låt ja ni känner igen den sade Anders. Leende guldbruna ögon var det och nu kom något jag nog aldrig upplevt förut ALLSÅNG DELUXE oj vilken allsång. Publiken tog över helt och sjöng högre och högre. Vi tar refrängen en gång till sade Anders Leende guldbruna ögon har jag förälskat mig i. Oj , oj vilken enorm kärlek Fernandoz fick nu av publiken visslingar rop och applåder, applåder. Herre gud ja applåderna tog aldrig slut mer och mer. Denna kören skulle vi ha med på varje danskväll berömde Thomas. Vilka applåder ja hittar inga ord längre sade Anders märkbart tagen och så rörd. Simon sjung något nu. Så sjöng Simon och han gick ut i publiken. Fredrik stod med sin gitarr och spelade på.

 
 

Vilken kväll som nu började närma sig slutet. Ja det är dags för oss i Fernandoz att spela sista dansen för i afton. Ett stort tack till alla ni som kom hit ikväll. Vi önskar er alla en God jul. Ja tiden går ju fort sedan blir det sommar då ses vi i Gunnarskog som vanligt. Så kom kvällens sista dans en väldigt lugn låt och Bridge over trouble water. Anders Nordlund sjunger mästerligt. Och Simon avslutade med Animals. Lite snack med grabbarna så hjälpte vi till att plocka ihop det sista innan vi mycket nöjda rullade hemåt.

Fridens Mikael.

Kommentera här: