Premiär för Janssons orkester i Storfors Kulturhus

 

Det är alltid trevligt att fara ut på dans och extra kul då man får och ges chans att få lyssna till , dansa till enorkester man aldrig tidigare hört. Det skulle det bli i Storfors kulturhus där hade Sven på rekommendation av publiken bokat in Janssons orkester med utgångsort Enköping. Det är tre grabbar som var och en på sitt håll spelat dansmusik i många, många års tid innan de slog sig ihop och bildade orkestern Janssons. Det skulle bli kul att få uppleva och lyssna på de live för första gången. Och efter lite mat här hemma var det dags för en dusch sedan klä på mig och göra mig klar och redo. Så gick jag ut till bussfickan så kom pappa, mamma och broder för att hämta mig där och stunden senare svängde vi in utanför Kulturhuset där stod redan många bilar. Detta kommer bli bra tänkte jag.

 
 

Sven och Kerstin satt och tog emot entrén och hälsade alla välkomna de blev så glada att se oss alla där. God fortsättning och varmt välkomna sade de i kör samtidigt. Det var många som jag kände som jag hälsade glatt på jaha sade en äldre herre fotograferna är på plats då är det tur att jag kammade mig då. Så dök grabbarna i Janssons upp och hälsade oss välkomna. Vi hälsade de varmt välkomna till Storfors ja jättekul att få vara här och spela hos er äntligen.

 
 

Klockan slog fem och det var så dags att starta igång kvällen. Hej på er alla här i fina Storfors sade Andreas äntligen får vi komma hit. Kul att få vidga vyerna en aning och komma till nya ställen med. Vi heter Janssons orkester och kommer från Enköping. Vi ska inleda med en lugn dans Love me tender där efter lite instrumentalt Ramblin rose. På nån sekund fylldes dansgolvet av dansglada människor. Det blev många glada leenden. Applåder efter första dansen tackar så mycket vi ska höja på tempot nu Till mitt eget blue Hawaii sedan Det är dags att börja om.  Stilen byttes från foxtrott till bugg. För att sedan återgå till foxtrott då Corrina, Corrina spelades sedan Apache efter nästa dans blir det kvällens första gammaldans sade Andreas till publiken en schottis klämmer vi till med.

 
 

Full fart på dansgolvet Lite lugnare på nästa dans då I mina skor sedan Snart kommer det en vind. Av bara farten kom så en hambo som gladde publiken så mycket. Dags för en låt på begäran denna har ni säkert hört förut sade Andreas skämtsamt här kommer Främling sen tar vi Björn Afzelius Tusen bitar. Så nära så tätt dansade dansparen. Filmusik står på schemat Inget stoppar oss nu bugga, bugga, bugga gjorde många ett äldre par flämtade det är jobbigt men så vansinnigt kul uttryckte de båda.

 
 

De skyndade på och med att spela en kaffevals till publikens stora glädje. Vi gick och fikade kaffe och en smörgås smakade mycket gott och det var inte dumt heller. Satt och pratade med ett annat mycket trevligt danspar. Så var det dags att spela igen hej på er igen nu är vi i Janssons åter på scenen. Trumslagaren räknade in och Hjärtats röst tog sin början innan from a Jack to a king tog vid.  På dansgolvet var det full fart hela tiden. Nu sa vi ta en riktig klassiker från sjuttiotalet Maria i lag med Tequila sunrise två lugna fina låtar den förstnämnda har många dansat till. En lugn dans bytte sin plats med en lite snabbare dans. Pariserpolka blev kvällens sista gammaldans. Vi ska nu spela musik av Ted Gärdestad varsågoda Jag vill ha en egen måne följt av I just call to say I love you två riktigta publikfavoriter som publiken direkt tog till sitt hjärta. Så var vi framme vid vägs ände vid slutet av denna danskväll. Klockan går mot halv nio förklarade Andreas vi i Janssons vill rikta ett stort tack till just er i publiken för en mycket fin trevlig danskväll här i Storfors. Sven, Kerstin och Olle stort tack ska ni med ha. Sista dansen kommer här och nu Om jag säger att jag älskar din kropp sedan avrundar vi med All I havet o do is dream. Lugnt kryssade gled dansparen fram en sista gång. Vi snackade lite med grabbarna och tackade sedan ordentligt för denna fina danskväll. Vi lär att ses igen såklart. Tack Sven, Kerstin och Olle för denna fina kväll. Så rullade vi hemåt.

 

Fridens Mikael.

 

Kommentera här: