Kryssning till Åland med broder

 
 

Minst en gång per år brukar jag och broder resa iväg till Åland det är väldigt skönt och framförallt avkopplande. Nu var det så åter dags att kryssa iväg och efter att vi studerat och kollat över fastnade vi för Junix i par med Sandins. Kul då Sandins är från vårt landskap Värmland och det är en orkester som vi följt varit ute och både lyssnat och dansat till i så många år. Med den alltid skönsjungande vackra Kessy och pappa Johnny som är en riktig hjälte som kämpat på i över trettio år. Sedan grabbarna från Eskilstuna i Junix som är så otroligt duktiga att spela. Det skulle bli extra kul att höra de för de har två medlemmar som jag inte hört eller träffat förut Hans Söderholm, och Bengt Åke Hermansson, sedan är det Gunnar Renvall som spelat i Junix i alla år samt Göran Johansson som är med då arrangören vill ha orkestern på fyra man. Jag packade hemma och tänkte till en extra gång så jag inte skulle glömma något.

 
 

När allt så var nerpackat så kröp jag ner i sängen och somnade så gott. Underbart att vakna upp och känna känslan idag åker vi iväg. Ute regnade det för fullt okej tänkte jag vi göra det bästa av det. Efter en stadig rejäl frukost så blev det en dusch sedan en sista koll allt var med. Då gick jag ut för pappa skulle vara snäll och skjutsa ner mig och broder till järnvägsstationen. Regnet strilade ner när jag tog en kort promenad för att köpa en tidning, dricka och lite annan färdkost så kom så bussen och vi steg på. Bussen rullade iväg ett stopp skulle vi göra och det var i Karlskoga att hämta upp folk sedan det obligatoriska stoppet i Rasta i Arboga. Nu skulle det smaka med mat när bussen bromsade in och stannade chauffören talade om vilken tid vi skulle åka igen.

 
 

Så gott maten smakade det var en riktig favorit kålpudding och potatis men det fanns kasslergratäng med och lite annat gott. En kopp kaffe på maten så var vi alla redo att fortsätta resan upp till Stockholm och vi tuffade iväg. Regnet fortsatte och ja sa till min bror Markus vi får göra det bästa av det. Vi kan ju inte sitta ute på däck. Rullade på och passerade Södertälje denna stad som har Sveriges bästa ishockeylag enligt mig. Det har varit och framförallt är mitt stora favoritlag i ishockey sedan 10-års ålder. När bussen så sakta var på väg in mot Stockholm började vädret sakta skifta från regn till en sol som försökte och som lyckades tränga igenom molnen. Solen trängde fram rejält och lyste upp tog fram kameran och tog lite bilder direkt när vi steg av bussen.

 
 

Stockholm visade sig från sin bästa finaste sida. Men det är en stad jag aldrig skulle vilja bo i så rörigt och stressigt. På väg till terminalen så såg vi hur grabbarna i Junix höll på att packa in sina instrument. Vi stod en stund och kikade sedan började vi vråla högre och högre det tog en liten stund innan de upptäckte oss. Checkade in och kom på båten vilket var en skön känsla. Letade mig till hytten då uppstod ett problem vart var min broder. Jag skickade ett sms vart är du någonstans jag är i hytten skrev han tillbaka som svar. Jag med svarade jag så stack jag ut huvudet ur min hytt detsamma gjorde min bror fast i hytten bredvid vi hade fått en varsin hytt absolut inget fel i det.

 
 

Vi stack upp till soldäck och slog oss ner vädret var nu ljuvligt strålande solsken och varmt riktigt varmt. Sekunden senare satt jag med en kall öl och bara myste. Klockan slog fem och båten lade sakta ut vilken fin resa vi nu hade framför oss tänkte jag. Tog en kort sväng för att ta lite kort när båten så långsamt lade ut och gled fram i Stockholms fina vackra skärgård. Så sagolikt vackert det var måsarna flög i skyn och sen svenska flaggan vajade så fint i vinden upp emot en klarblå himmel där solen trängde igenom flaggan. Tiden blev så dags att gör sig redo för att gå ner och äta smörgåsbordet. Och vad mycket gott det fanns upplagt och uppdukat där. Gott var det också lax som jag älskar och tycker om så mycket smakade vidunderligt gott. Lite av det varma med sedan efterrätt dessert bordet också. Då hade Junix startat igång i danssalongen med dansmusiken. Lite blyg sjöng de då vi dök upp där. Det blev så glada när vi gled in i danssalongen efter första låten som vi hörde med dom gav vi dom en rejäl applåd så det nästan skämdes.

 
 

Dags så för Sandins att äntra scenen och det roliga var att en gammal go vän var med de och vickade på trummor Conny Falk som senast spelade i Kindbergs. Han blev lika glad att se oss som vi blev att se honom. Sedan steg de upp på scenen och fick ett öronbedövande jubel av publiken ja i alla fall jag och broder. Vi tjoade och skrek så våldsamt tack, tack ja bröderna är på plats då kär vi igång. Ge Junix en rejäl applåd de kommer tillbaka. Vi ska köra och smyga igång lite lugnt här sade Kessy så började de att spela. Fram runt, runt gled dansparen. Jag säger som det är en låt hämtad från Elisa´s höjde upp farten. Kessy bara sprudlar av energi och glädje på scenen det smittade av sig. Jag köpte en öl och bara njöt av allt vädret, musiken stämingen som var på topp. De bjöd på låtar från deras senaste skiva Kessy sjöng Till min kära så det kom tårar i ögonen. Kenneth sjöng också sitt berömda Thorleifs medley. Publiken gick totalt i spinn dags så att åter lämna över ljud , bild och scen till Junix. Tack sade Hans och vet ni de kommer tillbaka.  Gunnar ska få sjunga för er en egenskriven låt Sandra varsågod nu får ni kramas. Nu ska vi få följa med Görans till hans krypin det är efterfest i Görans hytt efteråt skojade Hans. Så fantastiskt bra det låter om Junix och alla fyra sjunger. Bengt Åke satt och höll takten kvällen rakt igenom däremellan sjöng han lite med.

 
 

Lite blyg höjde på farten för att i nästa sekund sänkas. Publiken dansade och tjoade hela tiden. Jag köpte mig en öl till och gick ut på däck och bara njöt i solen. Vilken underbar kryssning. Så kom grabbarna i Junix fram och hälsade aha Juice i glaset skojade Gunnar. Berömde de för deras nya skiva. Kessy sjöng för full hals och Johnny bara log där han fingrade på sin bas. Publiken stod och klappade taktfast i händerna. Junix kommer här på scenen de bjöd på riktigt fin dansmusik med sådan enorm spelglädje.  Så duktiga musikanter att spela en , två, fyr så drog nästa låt igång. Gunnar svängde ordentligt med sitt dragspel det gungade hej vilt ute på Ålands hav. Så avslutade Sandins denna kväll som blev så ljus och vacker. Segla din båt i hamn sjöng Kessy och sedan Säg att du behöver mig. Då kom det allt en liten tår så otroligt fint.  Vi köpte oss det sista att dricka sedan tackade vi bägge banden ordentligt och begav oss mot våra hytter. Lite lyx att ha varsin hytt men det är skönt det med.

 
 

Jag somnade så gott på kudden och drömde mig bort långt, långt bort. Nästa morgon vaknade jag till och duschade sedan klädde på mig nu vankades det frukost men först få liv i min broder. Sedan gick vi iväg för att äta frukost och det var fler än vi som tänkte samma sak. Det var väldigt trångt men vi lyckades få ett bort för oss två. Idag skulle vi också besöka taxfreen på båten också handla med lite hem. Vi gick upp på däck tog lite fina kort innan vi drog iväg för att shoppa lite. Det var så åter dags att börja spela för orkestrarna. Junix inledde med att hälsa alla välkomna sedan drog de igång. Jaha sade Hans skämtsamt till en herre så du har vaknat till liv ja du med sade mannen rappt. Vädret var lika fin även idag så jag slog mig ner på däck en stund och njöt av den fina utsikten. Där hade Junix precis lämnat över till Sandins som skulle spela sista passet innan båten åter var i Stockholm.  De spelade på som aldrig förr och så glädjande var att se en liten flicka som dansade hela tiden med sin pappa och hon verkligen verkade älska och gilla det. Vi tackade ordentligt till bägge banden för en fantastisk kryssning så nöjda vi bröder är. Kvar återstod att hämta allt i hytten sedan resan hem till Värmland. Stort extra tack till Junix och Sandins vilken suverän kombination.

Fridens Mikael. 
     

Kommentera här: