Cykelns dag med Fernandoz vid Picassoudden i Kristinehamns skärgård

 
 
 

Det hela började för många år sedan arr cykeltävlingen Postgiro Open stannade till i Kristinehamn. De som arrangerade cykeltävlingen utbrast va händer det inget mer i Kristinehamn. Då tänkte Arne och Lars Åke på Kristinehamns lokal tv att vi måste göra något. Cykla ja cykla ut till skärgården till Picassoudden och lite underhållning där. Vi kunde ju inte hägna in området eller ta entré så det blev gratis. Där och då föddes cykelns dag i Kristinehamn och genom åren har en rad av våra största folkkära artister och band gästat udden.

 
 

Vi har inte för att skryta en av Sveriges finaste skärgårdar och vägen ut till Picassoudden är väldigt fin. Efter en lång varm skön dusch hemma så bytte jag om och drog iväg ut till skärgården. Vädret var varmt, varmt och väldigt fint. Jag tog bilen ut för att jag helt enkelt inte har en cykel. Stötte på Anders i Fernandoz som var så glad att vara i vår fina skärgård. Vad vackert här har jag aldrig varit förut de andra grabbarna dök upp även de. Folket började komma de flesta på sina cyklar och dukade upp i gröngräset lite picknick. Någon delade en flaska vin nån tog sig en öl.

 
 

Klockan drog sig mot sju då det skulle ta sin början. Arne Bergström en av arrangörerna gick upp och snackade lite först berättade bakgrunden och lite historia kring cykelns dag. Det är en stor ära att få välkomna från Torsby och Värmland Fernandoz till publikens stora jubel skulle de börja spela. Wow vad fint och vackert det är här ute det är första gången vi är här. Vi heter Fernandoz och vi tänkte sela för er här och nu. Så drog de igång med första låten en country dänga blev det. De blandade friskt med typiska Fernandoz låtar varvat med en rad country låtar.

 
 

Det var några få som vågade sig till en spontandans. Jag tog mig en smörgås och en dricka och bara njöt av denna fina kväll. Inte var dag och kväll som man får sitta i vår fina skärgård och lyssna på det bästa Fernandoz. Tomma löften är en gammal goding som svänger så gott och då var det fler som gick upp på sidan och buggade loss. Applåder tusen tackar sade Anders i morgon ska vi till Norge och spela då får ni gärna komma dit om ni har vägarna förbi. Brooks & Dunn är fantastiska countryartister vi ska ta en låt från de här och nu. Publiken nöjt även om det hade tilltagit en liten småkylig vind.

 
 

Mera country ska det bli nu When you smile varsågoda så började nästa låt. En liten flicka dansade loss för sig själv och verkade så lycklig hennes mamma skyndade fram för att ta kort på henne. Bredvid stod Pablo Picassos staty föreställande hans fru och höll ett vakande öga på alla. På begäran nu ska vi spela På väg igen den sjöng Anders även Nils sjunger och sjunga fick han göra. Likaså gjorde Simon i Lion sleeps tonight till publikens jubel ja de yngre jublade vilt. Klockan gick sakta mot nio och det var dags att avrunda. Tack Kristinehamn sade Anders tack för en mycket trevlig fin kväll vi i Fernandoz tackar arrangörerna. Ha nu en fortsatt fin kväll vi ska packa ner och åka mot Norge sedan ha en fortsatt fin sommar.

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Tomas Ström:

Hej Micke! Har läst sin blogg många gånger och tittat på dina videos. Jag tycker också mycket om att fotografera. Vi kanske kunde ta en tur någon gång till min favorit plats i Hällefors och fotografera? Packa lite kaffe och prata strunt? Mvh Tomas Ström

Svar: Hej Tomas!
kul att du läser och tycker om min blogg. Det är i år 10 år sen jag startade bloggen. Just för stunden har jag en liten kort paus i mitt fotograferande. Måste köpa mig ett nytt objektiv till min kamera. Sedan ska det bli lite mer. man ska aldrig säga aldrig om en ev fototur ihop.

Önskar dig en fin sommar Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: