Fotbollsresa till Grythyttan för att heja på IFK Ölme

 
 

Åren är nu många som jag och min broder åkt runt för att titta på , heja och supporta vårt fotbollslag här i Kristinehamn IFK Ölme som laget heter. För min del är det en bit över tjugo imponerande år som jag supportat och hejat på laget som ligger mig varmast om hjärtat IFK Ölme. Hur många matcher vi sett eller hur många mil vi åkt vet jag inte det sistnämnda törs jag inte räkna på. Men det är så otroligt många fantastiskt fina minnen vi samlat på oss genom alla åren. Vi har stått och hejat på i både med och motgång. Nu var det åter dags för en liten resa denna gång till en plats som vi aldrig varit vid förut och kikat på fotboll nämligen Grythyttan. Det skulle bli ny mark och en ny nål på Sverigekartan.

 
 

Jag och min bror Markus bestämde oss för att gå upp och försöka komma iväg tidigt. Jag gjorde frukost hemma som vi tog med oss så vi kunde sitta ute i naturen och äta frukost. Så drog jag hem och hämtade min broder ett litet stopp för att tanka så började vi sedan färden och resan mot Grythyttan. Svängde av och styrde upp mot Bjurkärn sedan vidare mot Kyrksten där vi skulle stanna till och äta frukost. 

 
 

Gjorde ett litet stop för att fotografera lite bilder innan vi rullade vidare. Svängde av vägen och ner en liten bit till en fin sjö där vi skulle äta vår medhavda frukost. Packade ur bilen och promenerade ner till vattnet där vi dukade upp av det som vi hade med oss. Hällde upp kaffe och tog mig en smörgås satt och njöt i solen även om det blåste en del. Det blev en skön avkopplande stund läste lite fotbollstabeller i tidningen det är viktigt att hålla sig uppdaterad. Tiden gick och vi plockade och packade ihop alla våra saker tog med skräpet och åkte sedan vidare.

 
 

Stunden senare fick jag se en vägskylt Granbergsdal fyra kilometer där svängde vi av. Jag hade aldrig varit där förut men vilket fint ställe med den gamla hyttan. Där fanns också en kaffestuga där man på sommaren söndagar då kunde köpa fika där. Vi tog en hel del bilder innan vi letade oss till fotbollsplanen de spelade match där så vi gick aldrig ända fram.

 
 

Men gick tillbaka och klev in i bilen och rullade vidare mot Grythyttan fram kom vi stannade och tog lite bilder direkt. Sedan gick vi runt och fotade lite mer innan det var dags att bege sig till planen. Detta blev en ny upplevelse för mig och broder. Ingen direkt entré eller där man betalade det var således gratis. Planen såg däremot väldigt fin ut. Klockan drog sig mot tre och det var dags för avspark.

 
 

Domaren blåste igång spelet och det dröjde inte länge förrän bortalaget Ölme skapade en målchans. Men målvakten i Grythyttan räddade bollen. Vi fortsatte att trycka på och kom i en rad kavalkad av målchanser. I matchminut tjugo fem gör Kevin Gustavsson Stolpe 0-1 för IFK Ölme de stod sig halvleken ut. Det var en första halvlek där vi kunde ha gjort 2-3 mål till men lite otur i vissa avslut. Andra halvleken hann bli sju minuter gammal då en spelare i hemmalaget fick syna det röda kortet. Det var vi som hade det mesta av trycket som skapade fler kvalificerade målchanser. Grythyttan stack upp nån enstaka gång i nån halvchans men som Anton ganska enkelt i målet kunde avvärja. Klockan slog nittio spelade minuter och vi gick in på stopptid då skickade Cristian Rahmani Huerta in 0-2 som också blev slutresultatet säsongens första seger var ett faktum.

 
 

Kändes riktigt skönt jag och broder höll igång på läktaren och hejade på grabbarna. Glädjande var det många Kristinehamnare som åkt upp för att kika på matchen och vi hördes kan jag garantera. Efter matchen gick vi runt och tog lite mer kort i fina Grythyttan innan vi styrde mot Karlskoga där vi skulle käka innan vi slutligen åkte hem till Kristinehamn igen.  En mycket trevlig framförallt lyckad heldag blev det en fin tur och en seger för fotbollslaget.

Fridens Mikael.

 

 

Kommentera här: