Lövgrens gläder och värmer i Forshaga folkets hus

 

För väldigt, väldigt många år sedan skrev jag ett brev till dansbandet Claes Lövgrens som de hette då. Svar fick jag och bland annat en stor affisch på orkestern med ett fint svar på. De lovade också att jag skulle få en skiva men någon skiva fick jag aldrig men det gör absolut inget. Då jag skrev brevet hade de nämligen inte spelat in någon skiva. Sedan minns jag den första danskvällen med orkestern som jag åkte ut på dock vet jag inte årtalet men platsen var Forshaga folkets hus. Nu var det så åter dags att bege sig iväg med broder på en danskväll med Lövgrens som de numera heter. Och åter var det dags att åka till ett av våra absoluta favoritdansställen Forshaga folkets hus. Detta var en danskväll jag sedan länge planerat in.

 
 

Efter lite mat hemma och en del andra små grejer så gjorde jag mig klar för att styra hem och hämta min broder. Så var vi på väg mot Forshaga vägen som vi så många gånger åkt. Stannade till i Forshaga och tog ut lite pengar så rullade vi sedan fram till folkets hus. Där stod redan en hel del bilar parkerade. Betalade entrén till Inge som satt och tog betalt han hälsade oss välkomna. Vi skulle även ikväll få träffa vår absoluta favoritarrangör och vän Annette som är arrangör vid en av Sveriges finaste danslogar Upperudslogen i Molkom. Många kramar och hon blev som vi så glad att ses. Så dök grabbarna upp och Antti på sitt sedvanliga sätt ikväll ska vi ha trevligt och kul. Stunden senare dök så Claes Lövgren upp en man med en av Sveriges finaste röster. Hej på er allesammans så kul att se er alla här.  Lite snack så var det dags att börja spela.

 
 

Kalle gjorde en sista koll så räknade han in och ut på dansgolvet gled dansparen. Mins du den dagen för längesen började Claes att sjunga. Ett liv tillsammans fick inleda denna danskväll innan jag vill älska tog vid. Oj, oj vilka applåder från publiken det kan de allt här i Värmland applådera. Varmt välkomna till Forshaga folkets hus sade Claes detta fina dansställe. Vi ska tillsammans ha en trevlig kväll och vi ska öka på farten nu i Vi börjar om och Gammal kärlek rostar aldrig. Bugg blev stilen ute på dansgolvet nu så gott det svänger. Inom mig fick lugna ner allt innan Claes åter drog upp farten rejält med en fin gammal countryfavorit Blue eyes crying in the rain. Stanna hos mig är filmmusik som var med i filmen Änglagård. Claes får gång på gång visa prov på vilken enormt stor röst han har och vilken stor sångare han är. Jag rös i hela kroppen när han sjunger så bedårande fantastiskt. Ett hundra mil ökade och höjde både fart och temperaturen inne i lokalen.

 
 

Ja kära publik vi ska hämta nästa låt från Norge det ska bli Ljus och värme. Många i publiken stannade upp och det blev rena allsången. En människa av idag kom som nummer två i dansen. Om himlen och österlen är en av de finaste låtar som gjorts inom denna gren. Framför scenen gled dansparen fram och bara njöt för fullt. Vilken fantastisk syn och känsla sade Claes att stå här i Värmland och Forshaga och spela för en sådan fantastisk danspublik. Håkan stod med sin bas och höll takten bakom trummorna bankade Kalle på. Fram med dragspelet lite filmmusik nu I kärlekens namn. En väldigt mjuk fin låt sjöng Claes Tillbaka till livet. Vilken gudomlig röst Claes har sade Annette där vi satt och lyssnade.

 
 

Vi gick och köpte fika medan Claes drog igång I need your love tonight. Dags så för Antti denna begåvade duktiga musikant att sjunga Kom ta min hand levererade han med varm känsla i sin röst. Jukebox och på det lite gammaldans innan det var dags för kvällens paus. Tog mig en kopp kaffe till och bara njöt av denna fina danskväll. Så mycket glädje Claes och grabbarna sprider. Denna danskväll var utan tvekan en av de finaste på väldigt många år. Sen kom grabbarna tillbaka på scenen redo att åter börja spela. De började med en väldigt fin låt som grep tag direkt och berörde så djupt tyvärr vet jag inte vad denna låt hette. Retur nto sender ökade på farten och stilen blev åter bugg. Är det konstigt att man längtar bort ibland är en riktig klassiker. Titelspåret från vår senaste skiva ska vi bjuda er på nu Vinter, vår eller sommar kommer här sa Claes. Det blev lite bättre fart i denna dans.

 
 

Lugna ner oss betydligt ska vi nu göra Varje natt själv tog jag en kopp kaffe till. Peppelinos bar är en låt många dansband brukar spela så även Lövgrens. Det är ett sådant gott drag och sväng i låten. Ja dags så för två riktiga publikfavoriter förklarade Claes för publiken Mötet först sedan Tänd ett ljus i fönstret. Den sistnämnda låten sjöng Antti med den äran med sin ljusa mjuka fina sångröst. Dags att åka upp farten igen förklarade Claes En kväll med dig hämtad från Mats Bergmans sedan Sweet Maria. Något många kanske inte vet är att Claes är enormt duktig och händig att snickra att tillverka saker. Han funderade ett tag och byggde själv ett skal till sin klaviatur det blev en röd egentillverkad liten flygel. Där slog han sig ner gång på gång och sjöng spelade gjorde han med. Så vackert det såg ut där han satt och spelade. Claes är en av vårt lands allra finaste sångare med en röst som når upp i höjd och klass med Tommy Körberg. Han står eller sitter där på scenen i mörk kostym och sjunger rakt in i hjärtat. Publiken älskade verkligen detta de stod och klappade ivrigt i händerna. När man har trevligt och roligt går tiden så otroligt fort. Kära fantastiska publik jag är så djupt rörd började Claes. Vilken fantastisk kväll vi haft här i Forshaga. Tack till Inge och personalen för allt tack till er underbara publik. Som ett ljus så vackert så fint.

 
 

Dags för oss i Lövgrens att spela sista dansen Antti, Kalle, Håkan och jag tackar för oss. Så satte han sig vid sin klaviatur Min barndomsstad kommer först sedan ska Antti avsluta med Kom ta min hand. Det kom en tår längs min kind för så galet vackert var det. Och i mitten av låten är det ett parti där man pratar. De gjorde Claes på sin lysande öst skotska dialekt allt till publikens jubel och vilka applåder de fick. Guitar boggie kom som ett rykande extranummer innan kvällen var till ända. Vi snackade lite med grabbarna kramade om Annette ordentligt innan vi hämtade ut våra jackor i garderoben och rullade så sakta hemåt. TACK till alla TACK Claes för din gudomliga storslagna vackra sångröst.

Fridens Mikael.

 

 

 

Kommentera här: