Dagstur till Filipstad med ett besök på museet Kvarnen

 
 

Min bror hade länge pratat på att han ville göra en dagstur upp till Filipstad och bland annat besöka museet Kvarnen. Sagt och gjort så bestämde vi en dag då vi skulle åka iväg. Pappa åkte bort med sin bror så vi bestämde tisdagen. Gjorde mig klar hemma åt en rejäl stadig frukost så drog jag hem och hämtade min bror och mamma.

 
 

Först skulle vi göra en liten avstickare till Nykroppa som ligger innan Filipstad. Där skulle vi hälsa på goda vänner och ta en fika. Det var riktigt mysigt vi satt ute i deras fina trädgård. Kul att se allt det fina Ewa har i trädgår4den. När vi fikat klart tackade vi för oss och åkte vidare. Filipstad nästa. Svängde in bakom Coop och parkerade. Vädret var strålande fint och väldigt vackert.

 
 

Vi började med ett loppis besök för min broder ville kika där. Det skulle snart stänga för lunch så vi gick vidare. Tog en massa kort. Vid torget sitter Nils Ferlin och blickar ut över Skillerälven som flyter genom Filipstad. Denne poet som gjort Filipstad så vida känt runt om i Sverige ja världen med.

 
 

Nu var vi hungriga så vi gick till köket som ligger vid busstationen ett ställe vi alltid brukar äta på när i är i staden. Fisk fick det bli för min del. Sedan gick till ett annat loppis innan vi började gå mot museet Kvarnen det har jag aldrig besökt fastän jag varit så många gånger i Filipstad.

 
 

Det ligger väldigt fint vid Hötorget. På nedervåningen var det en fin konstutställning. Vi tog hissen upp till andra våningen för att se på utställningen med Nils Ferlin. Så intressant att både se och läsa om när han som ung flyttade med sin familj till Filipstad.

 
 

Mycket bilder och intressant text att läsa. Han var en otroligt duktig författare som skrivit och skapat flera fina verk. Kikade på konstutställningen som också den var väldigt fin och kul att beskåda. Vi tackade för oss och gick ner mot stan igen och torget tog lite bilder och började känna oss nöjda med Filipstad. Handlade lite sedan rullade vi hemåt. Tack för denna gång Filipstad.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: