Semesterresa till Sälen och Mora

Visst är det underbart härligt att ha semester. Det är den tid de veckor på året som kroppen får vila och återhämta sig. Det är den tid då man möjlighet får att njuta av den fina svenska sommaren med lite sol, bad och en glass i handen. Nu skulle hela familjen göra en resa upp till Dalarna. Vi skulle bland annat bo en natt i Sälengården men samtidigt träffa goda vännerna Liselotte och hennes man Thomas.

 

 
 

Efter det skulle vi bo en natt i Mora. Det såg jag verkligen fram emot väldigt mycket. Jag började förbereda och packa ner det som jag skulle ha med mig. Ombyteskläder och andra nödvändiga saker. Sedan ladda mobilen, kameran så jag hade fullt batteri.

 
 

Sedan var det bara att lägga sig för att sova så man var utvilad tills dagen efter. Vi skulle åka tidigt. När jag så hade gjort mina göromål åkte jag hem till mina föräldrar och broder. En sista koll allt var avstängt och allt var nerpackat som skulle med. Så rullade vi iväg. Mot Filipstad sedan upp mot Lesjöfors och vidare. När man sitter i bilen slås jag av tanken flera gånger vilket vackert och fint land Sverige är.

 
 

Vi rullade fram mil efter mil.  Det skulle bli så fantastiskt kul att få träffa mina goda vänner Liselotte och Thomas det var inte igår precis som jag träffade de båda. Det blev ett stopp i Vansbro för att låna toaletten vid macken. Men herregud det var den äckligaste toalett jag besökt. Usch och fy på samma gång jag gjorde mitt sedan fort ut. Nå väl nu gick resan vidare mot Sälen.

 
 

Men vi skulle stanna i Malung för att dels äta mat sedan strosa runt lite och se oss om. Det var en märklig känsla att gå i Malung vecka 29 och det är ganska tomt på folk. I normala fall är det Dansbandsveckan vecka 29 varje år i Malung. Men inte i år liksom i fjol. Kikade vid Grönlandsparken där de brukar ha uppträdande varje dag. Vi gick till en trevlig restaurang och åt mat innan vi tog en tur upp till Orrskogens folkets park. Där var Streaplers i full gång med att förbereda för kvällen. De var ett av banden som skulle spela på den digitala dansbandsveckan. Vi for vidare mot vårt boende.

 
 

Fram kom vi och vilket fint ställe Sälengården var där vi skulle bo över natten. Det låg utmed vägen väldigt fint. Vi han också med ett stopp för att kika på Sixten Jernbergs museum. Riktigt stort att se och då förstår man vilken stor skidåkare han var under sin aktiva karriär.

 
 

Vi hälsades välkommen av en väldigt trevlig man och kvinna. Så bar vi in våra väskor på rummet där vi skulle bo. Mycket trevligt och fantastiskt fint. Gick sedan ut och slog mig ner innan det blev en kort vila. Dags så att duscha och förbereda sig innan Liselotte och Thomas våra fina vänner skulle komma och hämta oss vid vårt boende.

 
 

Så kul att se de igen deras hund Tass var med. Så promenerade vi hem till de. Och va fint de bodde med en väldigt vacker natur runt om. Det var tyvärr alldeles för länge sen vi sågs. Vi bjöds på underbart god pasta och dryck till det. Det blev en fantastisk mysig kväll. Vi fick även se Thomas lilla studio som han har och det var så intressant då han visade hur han brukar göra då han spelar och fixar. Vad mycket finesser man kan göra. Ja Liselotte hade även hon ett eget rum där hon målade och vilka fantastiska verk hon gör. Förra sommaren var vi till Arvika och kikade på en utställning som hon hade det var både fin och fantastisk.

 
 

Mera dryck och gott trevligt samkväm hade vi. Mamma hade köpt med en blomma åt de båda. När klockan slagit så tackade vi för oss och gick tillbaka dit vi skulle bo över natten. Dagen efter väntade först hotellfrukost sedan skulle vi åka upp till Sälens fjällkyrka i Tandådalen och där ta en fika. Det var så storslagen och vacker natur överallt där vi rullade fram med bilen.

 
 

Vilken fin kyrka och vilket mysigt café. Kaffet var gott och bullarna oj,oj.oj.oj så stora men så goda. Vi satt där och fikade och bara njöt. Efter detta stopp började vi så färden och resan ner mot Mora. Mångsbodarna som är en av kontrollerna i Vasaloppet där gjorde vi ett kort stopp och tog lite bilder. Små mysiga timrade stugor och hus. Så var vi på rullning igen nu var det raka spåret till Mora.

 
 

Vi upptäckte vilken trafik det var där så mycket bilar som skulle antingen norr eller söderut. Men vi letade oss fram till Mora hotell där vi skulle bo över natten. Vi hittade en parkering och drog ut på stan för att hitta något ställe att äta på. Det var inte det enklaste att finna. Det slutade att vi åt på hotellet där kunde vi dessutom sitta ute.

 
 

Fantastisk god mat var det. Nöjda och belåtna gick vi och checkade in på hotellet. Upp till vårt rum med väskorna innan vi gick ut på stan för att se oss om. Mora är en mysig fin tätort. Gågatan som gick rakt igenom med affärer på var sida.

 
 

Vi hittade och såg Moras fina kyrka även Anders Zorn gården var vi och tittade vid. Ivrigt tog jag fram kameran och tog en massa bilder. Vi hittade också målgången med skylten ” I fäders spår för framtids segrar” Det var målgången i Vasaloppet. Hade även fått tips av min vän att vi skulle besöka glassbåten vilket vi också gjorde. Riktigt god glass från Rättvik köpte vi. Innan vi gick skulle min bror ta lite kort på mig vid båten. Då var det som det började spöka det flög brickor. Ja en del flög ut i vattnet så jag fick säga åt dom.

 
 

Vi gick tillbaka till hotellet och vilade en stund för att sedan se på Allsång från Skansen. Där skulle Vikingarna vara med. Ett riktigt bra framträdande gjorde de. Sedan gjorde Sanna och Christer Sjögren en så fin hyllning till Thorleif Thorstensson de båda sjöng ”Gråt inga tårar”.  Efteråt tog jag och min bror oss en skön kvällspromenad för att utforska och se lite mer av Mora. Smidjegrav arena heter ishallen där Mora IK spelar sina hemmamatcher den gick vi och tittade på. Även Zorn museet kikade vi in även om det var stängt. Nöjda gick vi tillbaka till hotellet för att lägga oss mycket nöjda med denna dag. Nästa morgon var det hotellfrukost igen det är så himla gott. Vi gick upp tidigt och gjorde oss redo. Iväg ner och gud så mycket gott det fanns att välja och hugga in på. Stärkta efter denna hotellfrukost gick vi upp och vilade en liten stund. Sedan packade vi ihop och checkade ut från hotellet.

 
 

Nu skulle vi påbörja resan hemåt mot Värmland och Kristinehamn. Vi rullade iväg och lämnade ett soligt fint Mora bakom oss. Rättvik blev stoppet där vi åt mat jag valde rödspätta som var riktigt gott. Vi gick en kort sväng i Rättvik kikade och tog lite bilder innan vi åkte vidare. Vi gjorde ett väldigt fint stopp vid ett vackert ställe som heter Hjortnäs brygga gud så vackert och fint. Ja Sverige är ett fantastiskt vackert land. Där vid Hjortnäs brygga brukar de arrangera dans på sommaren. Tog lite bilder och andades in atmosfären där.

 
 

Sedan åkte vi vidare med ett stopp vid Insjön nu var vi i Clas Ohlsson land. Vidare sedan mot Värmland och Kristinehamn. Väldigt nöjda rullade vi ner på gården och parkerade bilen. En fantastisk fin semesterresa och tur till Dalarna. Stort tack till far och mor för allt min broder. Våra fina vänner Liselotte och Thomas för allt ni bjöd på. Nu somnade jag gott hemma i min egen säng. P:s Frykås vilket vackert ställe.

Fridens Mikael.

Kommentera här: