Besök hos min vän i Uddevalla!

Sitter här hemma och bara njuter för fullt av mitt liv just nu tittar också på korten från helgen och får så många fina minnen inom mig. Åkte i fredags ner till Uddevalla för att hälsa på min vän Jessica som bor där hon hade fyllt år och skulle ha lite försenat kalas/fest. Jag har ganska mycket som händer och sker och mycket inplanerat men kände direkt då min vän frågade om jag ville komma att detta vill jag absolut inte missa.  Hon ger mig så mycket glädje inspiration till att tänka på ett uttryck direkt "Ingenting är omöjligt" Hon är alltid så pigg och glad och väldigt snäll.


Steg upp på morgonen och packade det sista sedan bryggde jag på kaffe gjorde lite lätt frukost för jag hade bett smörgåsar samt fixat kaffe som jag skulle ta med mig. Hade planerat in att stanna till i Sjötorp på vägen ner till Uddevalla och fika kanske få chansen att se några båtar på samma gång. Stannade till steg ur och ganska omgående kom det en segelbåt som skulle igenom slussen. Satte mig och bara njöt av det vackra fina vädret och av solen som värmde så gott på en klarblå himmel.

Göta kanal.Vacker vy vid Sjötorp.Båt på väg genom slussen vid Göta kanal.Masten på en båt.
Skälvums kyrka.Vacker fin landskapsvy.En fin fågel inne i centrala Uddevalla.En fågel på en sten.

Där kunde jag sitta länge tog fram kaffe termosen och nu smakade en kopp kaffe gudomligt. En smörgås och så lite bilder tog jag med kameran som alltid är med mig vart jag än är. Tog en hel del fina bilder vid Sjötorp det är en plats ett ställe som jag brukar åka till varje sommar och fika och samtidigt köpa en god fisktallrik. Satte ett tag till och bara njöt i solen men kom på att jag nog bör röra på mig så jag kommer fram någon gång till Uddevalla.


Skulle bli ett stopp till vid en kyrka som heter Skälvums kyrka som är så otroligt fin en gammal sten kyrka som ligger så bra efter vägen. Stannade där och tog en kopp kaffe och lite mer kort innan bilen rullade vidare. Fick ett samtal från min vän som ville träffa mig inne i stan vilket vi gjorde och hade hur mysigt och trevligt som helst. Gick runt innan vi gick för att fika åt för första gången Italiensk glass som smakade utmärkt. Tog en liten promenad på stan innan en annan tjej som också skulle komma från Norge och hälsa på ringde så vi drog iväg för att möta och hämta henne.

Rådhus cafét i Uddevalla.Centrala Uddevalla.Centrala Uddevalla.Centrala Uddevalla.
Havet.Vackert vid havet.Vacker landskapsvy.Gustavsberg.

Raka vägen efter att vi plockat upp henne ner till havet att stå där och bara njuta kändes underbart. Tog lite mer kort innan vi åkte hem till min vän packade ur bilen på det som jag hade med mig. Skönt att få sätta sig och bara koppla av tog en kopp kaffe och snackade lite innan vi satte på lite dansbandsmusik. Det måste man ha på ofta och gärna kändes så skönt. Planerade lite för festen som min vän skulle ha på lördagen. Blev en lugn och trevlig fredags kväll. Gick ganska tidigt och lade mig kände mig lite trött efter bilresan ner.


Vaknade tidigt på lördag morgon och låg och läste lite i en tidning jag hade med mig. Låg och bara njöt av att vara borta och min vän bor så fint man känner sig som på landet och allt är så lugnt och fridfullt med. Steg upp vid nio och bara njöt av att solen ville vara framme denna dagen med. Brukar annars på lördagarna lyssna på "Ring så spelar vi" men idag vart det inte så men gick lika bra för det. De andra vaknade till och det dukades fram lite frukost som smakade mycket gott.

Strandpromenaden.Strandpromenaden.Uddevalla bron.Vacker vy över vattnet.
Mollesund.Mollesund.Mollesund.Blommor

Idag skulle vi åka en tur till Ljungskile vilket jag såg fram emot det är för mig känt för dom har ett fotbollslag där som spelat i Allsvenskan. Hade med mig kameran och tog en massa fina bilder stannade till vid ett flygfält där ett plan precis skulle starta. Tog kort och filmade planet med innan det åkte iväg. Sedan for vi vidare till en liten båthamn. Stod där en stund och andades in lite Bohusländsk natur. Åkte vidare in och gick strandpromenaden som är så otroligt fin i Uddevalla det är som en gångbana precis intill vattnet. Passade på att njuta lite extra av solen för den värmde så gott där vi gick.  Sedan for vi hem för att börja förbereda för festen och kalaset skulle hjälpa min vän att duka fram och sedan hinna med att byta om få på mig lite finare kläder också som jag hade med mig.


Blev sedan ett riktigt fint och trevligt kalas/fest med många nya ansikten som jag aldrig hade träffat förut men kul hade jag och glad för min vän att det blev så lyckat som det blev. Tog en hel del bilder men det är inga bilder som jag kommer visa för allmänheten. Dom korten är privata det blir bara fina naturbilder från Uddevalla här i bloggen min. Jag fick se så mycket fint och uppleva så mycket fint vet inte hur jag ska kunna tacka er alla nog för allt ni har gett mig denna helg.


Åkte på söndagen ut med bilen runt och dom visade mig så otroligt fint av Bohuslän. Kameran var med så jag tog en massa fina kort alla kort eller de flesta naturbilderna kommer på min nya hemsida som jag jobbar på och med. Fick se Orust och Tjörn sedan Skärhamn där jag varit en gång med vårat fotbollslag IFK Ölme. Vi stannade till vid en mycket vacker plats som hette Mollesund det var så otroligt vackert och fint där satt vid bryggan och drack kaffe och njöt i solen. Gick sedan till en fyr med min vän där jag tog så fina kort på henne och hon tog några kort på mig med. Dessa dagar denna helg är och var så otroligt fin med allt som jag fick uppleva. Vaknade på måndags morgon med lite vemod att jag skulle Åka hem hade om jag fick bestämma gärna stannat kvar några dagar till hos min vän. Hon fixade frukost åt mig bryggde kaffe som jag fick med mig att ta på vägen hem. Stannade till några gånger på hemvägen och fikade såg mig om och självklart fotograferade jag kyrkor. Vill tacka min vän och hela hennes familj och min Norska vän också från dansbandsdax för denna helg det är ett minne för livet tack för all gästvänlighet. Nu har jag alla bilder som ett fint minne hoppas det inte ska dröja så länge tills vi ses nästa gång.

Solnedgång.Solnedgång.Solnedgång.

Idag har jag haft en mycket fin arbetsdag då vi varit ute till Stadsbondgården här i Kristinehamn och hjälpt Fredrik där ute och klyva ved. Hade med mig några brukare och vi fick en mycket skön fin förmiddag där ute. Jobbade där ute tills klockan blev elva då åkte vi tillbaka till jobbet för att äta lunch och sedan åka ut och fortsätta jobba.


Ha nu en skön och trevlig valborg och njut av första maj. Själv längtar jag tills lördagen då jag ska åka till Karlstad och lyssna på min stora idol Christer Sjögren heja Värmland.


Kramar från Mikael.

Kommentera här: