Sista danskvällen med Tonix i Brunnsparken Örebro!

Detta var en speciell danskväll som jag skulle åka ut och iväg på. Platsen jag skulle åka till var Brunnsparken i Örebro ett dansställe som jag besökt många gånger förut. I mina ögon är detta Sveriges absolut bästa dansställe så hit åker jag gärna och så ofta jag får tid. Men också då det kommer något dansband som jag vill se. Denna lördag hade jag planerat in sedan länge och bestämt mig för att åka iväg. Detta skulle bli en mycket speciell danskväll för på scenen skulle ett dansband som hållit på att spela i 43 år stå och spela för sista gången i Brunnsparken. Det är ett av de mest klassiska och största dansbanden i Sverige nämligen Tonix från Mönsterås. Efter så många år ute på vägarna har grabbarna i bandet valt att stämpla ut tacka för sig och spela upp till sista dansen och samtidigt låta de yngre ta över. Finalen eller avskedsspelningen gör dom den 6:e mars i Kalmar på Sandra som dansstället heter , men dit är det lite för långt för mig att åka.

Tonix.Tonix.Tonix. 
Tonix.Tonix.Tonix.

Tonix fick en förfrågan om att spela en sista gång och svaret var ganska enkelt ”Brunnsparken Örebro” Sveriges bästa dansställe och ett ställe som Tonix besökt i 30-års tid det är några år det. 1967 startade Tonix hemma i Småland i Mönsterås man kanske inte trodde då att man 43 år senare skulle vara verksamma och spela upp till dans fortfarande. Tonix räknas idag till ett av de mest klassiska dansorkestrarna de startade på 60 talet mitt denna enorma dansbands våg som sköljde över hela Sverige, då fanns det ett dansband och dansställe i varje liten buske. Nu idag 43 år senare är antalet dansband något mindre än då och antal dansställen något färre. Detta är ett beslut som växt fram under en tid hos grabbarna så nu bestämde dom sig tillsammans att lägga instrumenten på hyllan och låta de yngre banden ta över. Det är imponerande att hålla igång ett band i 43 år och fortfarande stå på toppen och spela och dra publik till danserna.

 

Jag hade lite andra göromål under dagen här hemma som jag återkommer till i ett annat inlägg. Lade mig efter maten och vilade en stund så jag inte skulle vara så trött då jag skulle köra på kvällen. Sedan dusch och raka mig så man blir fin fick också på lite lukta gott på kroppen. Använde lite av David Beckham parfymen jag fick av tjejen jag är kontaktperson åt. Nu var jag så åter redo för ännu en danskväll. Svängde in och tankade bilen innan det bar iväg destination Brunnsparken Örebro. Vägen kändes fin och inte så halkig som jag var rädd för men valde ändå att ta det lugnt då jag körde men det gör jag alltid. Har varit många gånger i brunnsparken MEN vet ej vad jag tänkte på för jag lyckades köra fel och komma in mot centrum men vände om och kom rätt tillslut. Det stod en del bilar utanför så det var fler än jag som hade samma tanke och som hade trotsat kylan för att åka till brunnsparken denna lördagskväll. Precis då jag betalat entrén och steg in så drog Tonix igång kvällens första dans och låt ”Gabriella”. Tryggt, lugnt och kramvänligt golvet fylldes av de som var där. Tyvärr gjorde nog kylan och vädret sitt till att det inte kom mer än vad det gjorde hade gärna fått vara lite mer folk men dom som var där höll igång hela kvällen. Applåder efter varje dans och glada miner när dom dansade förbi scenen där Tonix spelade på. Satte mig så jag skulle både se och höra bra sedan kunna filma lite som jag brukar göra då jag är ute på dans och även fotografera en del. Kvällen flöt på och det kom många av mina personliga favoritlåtar med Tonix och har man spelat i 43 år så finns det förhoppningsvis lite låtar att välja på.

Tonix.Tonix.Tonix. 
Tonix.Tonix.Tonix.

Nu började så klockan gå mot fika man vet på ett ungefär då orkestern tar kvällens paus. Men lite innan brukar ja gå och fika så slipper jag stå i en lång kö och så är man ju kaffesugen också. Kaffe och smörgås och en god bit sockerkaka fick det bli. Efter ett tag så var dansen åter igång Sören som är kvällsvärd på Brunnsparken gick upp på scenen och tackade publiken men framförallt Tonix. Han berättade att dom varit där i 30 års tid och spelar och under alla dessa år bara behövt ställa in en enda spelning på grund av sjukdom i orkestern. Dom fick blommor i massor och ännu mer applåder det kändes i hjärtat. Efter detta så fortsatte Tonix danskvällen fram tills klockan ett då Bosse tackade för en trevlig kväll och framförallt tackade publiken för alla åren och alla fina minnen. Det var nära då att det kom en tår i ögonvrån. En epok ett av de mest klassiska dansorkestrarna tackade för sig och tog farväl. Kvar nu för Tonix återstår sista spelningen på hemmaplan i Kalmar på Sandra efter detta så lägger dom instrumenten på hyllan kanske för gott kanske för ett litet tag. TACK för alla spelningar alla fina minnen ni givit genom danskvällarna och tack för att ni spelar som ni gör. Tonix har alltid spelat från hjärtat rakt ut till danspubliken all heder för det TACK Bosse, Matz, Allan, Gunnar samt Magnus för alla år nu går dansen vidare utan er. Vindens melodi och take god care of here fick avsluta denna kväll.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: