Underbar kväll i Björneborgs folkets park och dans till Excess!

Först vill jag rikta ett STORT varmt TACK till Nina Fyhr som sliter och kämpar på för att anordna dans här i Kristinehamn. Hon är en eldsjäl med ett stort hjärta för dans och dansmusik. Hon fixar och sliter och ligger i för att få igång danser i Kristinehamn hon bokar orkestrar och står i en tjej med många järn i elden. Tyvärr så tänker inte alla på samma sätt som Nina och man kan direkt ställa sig frågan vad ÄR felet och varför kommer inte publiken och dansar. Kanske dom inte gillar att dansa eller är det val av orkester ?

Det är mycket tragiskt och synd om så är fallet. Bättre förutsättningar kunde man inte få i söndagskväll i Björneborgs folkets park. Vädret visade sig på sin allra bästa sida. Några små lätta moln som skingrade sig och släppte sedan fram solen och det blev en underbart fin kväll det är synd att inte fler upptäckte att det faktiskt var dans i parken denna kväll.

Björneborgs folkets park.Björneborgs folkets park.Björneborgs folkets park.
Excess.Excess.Möbler. 

Hur ska man göra för att lyckas vad SKA man eventuellt ändra på och vad är det som gör att folket inte kommer på dansen. Det är frågor man kanske aldrig får svar på. Men nog om detta nu jag tycker det är djupt ledsamt att det inte funkar och jag lider verkligen med Nina som har slitit så för detta. Tyvärr som man i ett brev kan läsa på sidan danslogen så ställer hon in resterande danser i Björneborgs folkets park vilket är djupt beklagligt. Hoppas hon orkar och kan komma tillbaka med fler danser i någon annan form. Det behövs fler sådana brinnande eldsjälar ute i landet som brinner så mycket för dans. Jag har alltid sagt att JAG ÄLSKAR och tycker MYCKET OM dansbandsmusik och det tänker jag aldrig skämmas för det är en musik som har hjälpt mig mycket i mitt liv i både med och motgång. Jag har haft mina perioder då jag varit deppig och ledsen då har jag känt stödet i dansbandsmusiken många texter som hjälpt mig. Tänker på då farmor gick bort vilket stöd jag fann i många låtar speciellt låtar skrivna av Mona Gustafson. SÅ dansbandsmusik är inte alls så där töntigt eller tråkigt som många vill få det till. För mig personligen har det blivit en livsstil.

Thessan.Jag.Excess.

Excess.Thess och Mårten.Thess. 

Ville skriva av mig lite kände jag. Men nu var det så dags för en kväll jag sett fram emot länge, länge. Som ni minns i ett tidigare inlägg så överraskade jag och broder dansbandet Excess från nyköping som vi lärt känna med att helt oannonserat dyka upp i Tidaholm på nyårsaftonen då dom spelade där. Det var en av de finaste nyårsaftnar som jag firat med stor respekt för alla år man firat hemma hos farmor. Skillnaden nu och då var att nu visste Excess att vi skulle komma då visste dom det inte. Det var så fint allt som vi gjorde då från att boka in på ett hotell till att jag köpte mig helt nya kläder enbart för kvällen och Excess skull. Jag kände att nu jäklar är det nyårsafton då vill jag klä upp mig fint. Sedan då vi stod inne i fyran huset där firandet skulle äga rum så kommer Excess upp för att gå och äta vad dom tror en middag. Så långt var allt rätt men vad dom inte visste var att dom skulle få sällskap på denna middag av mig och broder. Att se minen på alla och speciellt Thessan är obeskrivbar ”Bröderna brothers” Som Mårten så fint döpte om oss till. Började dagen med att jag vaknade och steg upp såg att det var ett underbart väder ute första tanken frukost på balkongen. Fixade till lite smörgåsar, bryggde på kaffe och tog en tallrik med fil och kalaspuffar. Satt på balkongen och njöt i solskenet och glömde nästan bort tiden. Dagen till ära var det mors dag och visst ska jag ge mamma något tänkte jag. Men jag vill kunna ge mamma något när jag vill det ska INTE vara bara för det är mors dag. Klädde på mig och reste ut med bilen mot ett bageri för jag skulle köpa en tårta som vi skulle överraska och bjuda Excess på. För att dom är så otroligt fina människor och alltid ställer upp och för att dom spelar så fin dansmusik. Sedan har dom i Therese Sundahl en av de finaste dansbandssångerskorna hennes ögon är som en glittrande sol och hon kan konsten att le och sedan har hon en gudabenådad röst. När man hör henne sjunga får man rysningar och det knottrar sig lite på armarna.

 

Tårta.

Hon är en otroligt fin varm godhjärtad och ödmjuk person och människa. Hon sjunger min favoritlåt ”Främling” På ett sätt så det berör djupt i mitt hjärta och i ögonvrån har jag inte långt till tårar då hon sjunger denna låten. Vilken go tjej jag har genom många dansband och även andra som gillar dansbandsmusik fått vänner för livet. Styrde sedan iväg för att köpa en blomkvast till mamma den kostade 95 spänn min tanke var att så mycket pengar har jag aldrig slösat eller lagt på mamma en mors dag. Men det är hon verkligen värd får väl göra ett undantag då hihi. Köpte även en ros som jag skulle innan dansen åka och lägga på farmors grav. Efter denna lilla grej så var vi på väg mot Björneborgs och deras fina folkpark som är så välvårdad och fin. När vi svängde in där så hade inte Excess kommit ännu så vi parkerade bilen. Den enda som var på plats var Nina som var arrangör av dansen hon satt i sin ensamhet med en dator och kopplade av. Jag slog med mig ner och snackade lite med henne. Det var UNDERBART att sitta i parken på en bänk och lyssna på fågelsång och kvitter. Det dröjde ett litet tag så kom tillslut Excess dom ville inspektera Skogås som det heter då får man köra på en grusväg för att komma dit. Det var säkert en upplevelse att se detta ställe. Det finns ju gott om kantareller i skogarna där.  Vi hälsade på Excess och sedan började det som vanligt för dom alla grejer och utrustning skulle ur bussen och upp på scenen. Det gick så smidigt för alla viste vad dom skulle göra. Kablar hit kablar dit trummor fler instrument. Och lite ljus så man syns på scenen. Efter att allt var uppackat så var det dags för soundcheck ställa in ljudet rätt. Nu var det en timme cirka tills dansen skulle börja jag strosade runt i parken och tog lite bilder. Prick klockan sex skulle dansen början MEN vart VAR danspubliken detta blev säkert för Nina och även för mig och broder och Excess en liten besvikelse. Denna kväll som man hade hoppats på så mycket vädret var så underbart och som gjort för en äkta folkparkskväll.




Thess ska äta tårta.Jag äter tårta.Korv
Thess sjunger.Excess.Jag, Thess och broder.

 

Men det var några tappra som hade letat sig till parken för att dansa. ALL heder till er det bjöds på lugna låtar varvat med lite rivigare låtar. Dom som var där höll igång även om man hade hoppats på minst två hundra eller lite mer för en sådan fin folkpark så fint bevarad finns det inte många av i Sverige. Det kom många fina låtar som Therese sjöng med sådan inlevelse och djup värme i rösten då och då tog Mårten ton även han en mycket duktig sångare. Det började lida mot paus så då blev det kaffe och TÅRTA. Therese och grabbarna blev mycket glada då vi hade överraskat dom med att köpa en tårta för att bjuda dom på. Den smakade utsökt som Mårten sade efter lite fika och tårta var dom så redo att fortsätta kvällen. En efter en åkte de få tappra som kommit denna kväll hem. Tillslut fanns inga danspar kvar nästan bara jag och broder och vi kunde ju gärna inte dansa ihop. Therese pappa var också där och lyssnade och dansade lite trevligt. Dom avslutade kvällen lite tidigare än vanligt spelade upp till sista dansen. Vi gav dom en STOR applåd för denna kväll. Trots att danspubliken uteblev så fick jag en underbar äkta folkparkskväll med allt som hör till och det finaste en underbar dansorkester i form av Excess. Stort TACK till er samtliga och en kram till Therese hmm vill gärna höra dessa ord i sommar ”Guldklav årets sångerska 2010 ärrrrr Therese Sundahl Excess” Annars lägger jag en röst på Maria Rolf i Titanix. Vi stannade kvar medan dom packade ihop kom att tänka på vad kul det är att se andra arbeta. Lite snack innan vi kramades och skiljdes åt. Nu får vi se vart och när vi hör Excess nästa gång. TACK till samtliga tråkigt att det inte blir någon mer dans i denna fina folkpark men kommer inte publiken så går det inte. Något som också var skönt var att ha 1,5 mil hem.  Kröp i säng precis efter ett för jag hade lite att fixa med innan sängen fick min uppmärksamhet. Nu bär det av mot nya danskvällar nu är sommaren här och då ska det vara logdans.

 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Therese:

Älskade Mikael! Vad fint du skriver om oss. Du är ju för go!

Kramiz på dig!

Therese

Kommentera här: