Sambakväll på Mastis med IFK Ölme och Kristinehamns Brasilienakademin!

Fotbollssäsongen står för dörren och det är inte lång tid kvar tills vårt fotbollslag IFK Ölme ja ett av dom här i Kristinehamn ska begå seriepremiär i division tre västra Svealand. Då passar det bra att värma upp och ladda med en sambakväll med allt vad det innebär och alla ingredienser så som dansare samba rytmer och god mat med smak från Brasilien. Jag och broder blev bjudna av IFK Ölme för att vi ställer upp och hjälper dom så mycket med diverse saker och grejer. Jag har i många års tid ställt upp och hjälpt Ölme ideellt med lite av varje det känns bara kul att kunna få ge en hjälpande hand och speciellt som jag har ett stort fotbollsintresse själv. Spelat fotboll har jag aldrig gjort inte typ i något lag utan bara lite då och då kul är det men jobbigt att springa så mycket fast å andra sidan är det bra för konditionen och flåset.

Young 66.Kvällsskymmning.Duktiga flickor.

Tjejen satt så stilla.Duktiga flickor.Jag kopplar av med en öl.

 

Nu skulle det vankas lite festligheter på Mastmagasinet här i Kristinehamn en helkväll med mat lite sambarytmer och musik av Young 66 Leif & Nilla. Leif och Gunilla är två stycken 50-talister som älskar sin ungdomsmusik. De vill ge alla som var tonåringar på 60-talet en riktig nostalgikick. Låtvalet är allt ifrån The Platters till Rolling Stones. Varje låt som framförs skapar stora minnesbilder för de flesta i publiken. Både Leif och Gunilla har ett gediget musikliv bakom sig. Leif har spelat och varit kapellmästare i Karlstad Örjans, ett av landets populäraste band på 70 och 80-talen. Med massor av skivframgångar och svensktoppsplaceringar. Gunilla har sjungit sedan hon var en liten tös. Hennes största merit var när hon på 70-talet vann en av folkparkernas countrysångartävlingar i hård konkurrens med bland andra Tone Norum. Hon har sedan dess sjungit med många konstellationer.

Duktig flicka.God mat.Jag äter mat.

Sambadans.Sambadans.Sambadans.

De duktiga flickorna tillsammans med IFK Ölmes brassar och Lasse Larsson.De duktiga flickorna tillsammans med IFK Ölmes brassar och Lasse Larsson.Jag dricker en öl.

Jag kan lovar att ni inte kommer bli besvikna. Det lät mycket bra om dem i lördags på Mastis. Dom har ju en enorm låt kista att ösa musik ur. Och även om jag inte var med när det begav sig så kände man ju så klart till alla låtar som spelades. Leif och Nilla har båda mycket härliga röster. Måste även berömma Leif för hans gitarrspel. Man blir lite smått avundsjuk på att man inte själv spelar så bra gura. Under kvällen steg två tjejer upp på scenen vår egen Partymajsan här i Kristinehamn eller Maj Britt som hon egentligen heter tillsammans med Tina sjöng dom ”Du är min man” och det lät riktigt bra om de båda dom fick efteråt massa applåder för sitt framträdande. Vad säger man Melodifestivalen nästa.

Young 66.Danspublik.Gunilla sjunger.

Leif spelar och sjunger.Tina och Maj Britt sjunger duett.Jag avnjuter en kall öl.

 

Sedan bjöds det på en härlig dansuppvisning av otroligt duktiga tjejer från Widelius Dansstudio Kristinehamn. Widelius Dansstudio Kristinehamn drivs av Viktoria Widelius i privat regi. Vårt mål är att utveckla och etablera dansen för barn och ungdomar i Kristinehamn. Proffsigt värre var det och tjejerna var otroligt duktiga och något som slog mig är att klara av att stå stilla så där utan att ens röra en min. När vi kom till Mastis stod tjejerna blick stilla och rörde inte en min de drog inte ens på munnen det var som det stod en staty där. Jag blev så grymt imponerad av detta så de fick efteråt en lång välförtjänt applåd av mig. Kändes skönt sitta ner med en god bit mat och en kall öl bara njuta av kvällen. Träffade på en hel del kända ansikten så jag växlade några ord med dom. Leif och Gunilla fortsatte spela och bjöd på en hel del sköna låtar från förr och dom två är så duktiga tillsammans. Då och då kliver Leif fram och visar vilken duktig gitarrist han är. Dom båda kompletterar varandra så väl och väljer ut låtarna med stor omsorg. Alma Cochan gjorde eller sjöng tennese waltz och den kom då blev det mycket folk uppe på dansgolvet. Jag beställde en öl till och bara njöt av denna trevliga kväll.

 

 

Det var lite glest på golvet i början av kvällen men ju mer av kvällen som gick ju fler hittade upp på dansgolvet. Det är inte varje dag man ser att det dansas styrdans på Mastis i Kristinehamn. Oftast är det ju den förskräckliga discomusiken som det dansas till. Men vem vet. Kanske det kan bli något mer tillfälle för styrdans på Mastis. Förutsättningarna finns ju om man säger så. Det var inte så mycket folk på Mastis som man kanske önskade. Men med tanke på att det var premiär för ett nytt ute ställe här i stan så kanske det inte var så konstigt. Men vi som var där på Mastis hade det kul i alla fall. Stort tack till IFK Ölme, Kristinehamns Brasilien Akademi, Mastis och Young66 Leif & Nilla för en mycket trevlig kväll. Att spela i nästan fem timmar är inte dåligt. Vi rundade av och tackade orkestern och Mastis personal strax efter kl 02.00 och begav oss sakta hemåt.

 

Kommentera här: