Streaplers funkar alla årstider!

 
Orkester: Streaplers.
Titel I alla väder
Betyg 5+
Skivbolag: Warner
 

Att som jag nu ska göra sätta mig som jag gjort så många gånger förut vid min dator och skriva en recension känns lite svårt men samtidigt så inspirerande och kul. Svårt på det viset att jag nu ska skriva en recension om mina stora idoler Streaplers som nu släppt en ny cd den 53:e i ordningen. Nu måste vi backa bandet och vi får backa långt, långt bak i tiden inte till medeltiden eller stenåldern men nära på. Vi får backa innan högertrafikomläggningen 1967 innan det blev färg tv i de svenska folkhemmen vi backar till år 1959. Då startade tvillingbröderna Håkan och Göran Liljeblad då blott 16 år gamla tillsammans med den nu tyvärr bortgångne Lasse Larsson Streaplers. De lade grunderna till vad som idag över femtio år senare skulle komma att bli ett av Sveriges genom tidernas största band alla kategorier. En herre som också var med i början som också betytt så otroligt mycket för Streaplers är Gert Lengstrand. Då var man mer ett renodlat rockband och den stilen har man hållit fast vid även om man lite senare övergick till att spela mer renodlad dansmusik. Och som dom spelar och levererar musik dessa grabbar från Kungälv. Nu vänder vi blad i historieboken och skriver 2013 och nu har de precis släppt sin 53:e skiva ja det kallar jag respekt. Det smått otroliga och fantastiska är att i alla dessa år har Håkan Liljeblad stått lika troget och taktfast med sin bas och givit oss så underbart sköna bastoner.

 

Öppningsspåret på denna på plattan är en helgjuten sak en riktig bugg rökare som också fått ge namn åt denna skivan ” I alla väder ” heter låten och Kjetil sjunger med sin underbart sköna stämma. Och redan här slår de an tonen vart detta lutar och vilket håll man ska gå. Det fina med Streaplers är att dom har tre duktiga sångare nyss nämnda Kjetil Granli sedan Kenny Samuelsson och Anders Larsson. Henrik Uhlin han spelar gitarr som den gitarr hjälte han är Håkan Liljeblad står lika säkert som att Kalla Anka kommer varje julafton och spelar på sin bas. Går vi hem till dig en är en skön låt som Kenny sjunger. Något av det finaste är då Kjetil sjunger på Norska hans fina stämma griper verkligen tag som en vind och berör både kropp och själ ” Hvor sover du i natt” jag får en liten tår i ögonvrån för detta är ett stort stycke musikhistoria som spelas upp med en fantastisk ljudbild och röst.

 

Den som sköljer fram i spelaren är en mycket pigg grymt hungrig 53 åring som ständigt söker nya marker och influenser men för den skulle inte ta bort det klassiska Streaplers soundet. De har som alla säger ett sväng som inte går att återskapa i något annat band det bara finns där. Det jag får höra är något av det bästa denna orkester gjort på skiva det visar att här finns bredd, kunnande och en otrolig musikalitet. Något som gör detta Streaplers soundet så unikt och fint är att de alltid spelar allt själva här finns inga förinspelade bakgrunder på tusen åter tusen mils avstånd. ”Hon och jag” är en låt med en mycket vacker text som Kenny sjunger det blev snabbt en av mina favoritlåtar på denna skiva som innehåller fjorton spår. ”Kom tillbaks Julie” Sätter fart på benen och vill sväva ut i en svängig bugg här pumpar Henrik på hårt med sin gitarr i sanna Status Quo anda och det svänger så undertecknad får byta skjorta här. Att plocka och välja ut specifika låtar på detta album är svårt då alla låtar rakt igenom håller en mycket hög klass.

 

”Excuse me” Är en skön go country låt som Kenny sjunger innan Anders tar vid i ”Dream lover” Jag blir så otroligt glad av att höra denna pigga 53 åring leverera en sådan stark skiva och efter alla dessa år vill de fortfarande ut på grönbete och söka ny Låtar. Detta är en pigg hungrig orkester med en enorm spelglädje som visar upp något av det största och bästa de någonsin spelat in på skiva. Förra skivan ” På egna vägar” Var också den mycket bra men med detta nya album spänner man bågen åter och siktar upp bland stjärnorna och dom lyckas nå den högsta toppen av berget och Streaplers befäster positionen som ett av de allra största banden i svensk musikhistoria. Om Björn och Benny var kungar med ABBA vad är då inte Streaplers inom sin gren. Man vill hela tiden trycka repete på spelaren och jag är då säker på en sak Streaplers kommer vi få höra i många, många år framöver. Slutet blir så otroligt bra med en låt ” Se mig i ögonen” Som är så hjärtskärande och magiskt så där som bara Kjetil Granli kan tolka en låt på hans nerv o rösten är något av de finaste och texten är värd ett eget inlägg. Anders Larsson avslutar detta album på bästa sätt med ”Party time” och just party är det då Streaplers bjuder upp folk i tusentals strömmar till då detta band spelar.  En skiva vi bara vill höra om och om igen. Och betyget kan inte bli annat på en skala ett till fem en sexa om jag kunde men en klockren femma..

 

Fridens Mikael.

 

Kommentera här: