”Nya” Claes Lövgrens bjöd på mycket värme och mogen dansmusik i Forshaga folkets hus!

 

 
 
Premiär skulle det bli för mig att åka ut och både lyssna och dansa till Claes Lövgrens. Fast jag har varit ute många, många danskvällar och dansat och lyssnat på dessa grabbar men detta skulle bli den första danskvällen med de nya för bröderna Fredriksson tackade ju för sig i slutet av förra året. Jag lyfter ödmjukt på hatten bugar fint och tackar Olle och Nicke för alla fina trevliga danskvällar men tåget går vidare och in i bandet kom Ante och Calle från Donnez eller Andreas Olsson och Carl Johan Stifors. Jag var också tvungen tyvärr efter många, många år inse att mina älskade dansskor nu gjort sitt för nu hade de spruckit sönder och det var på ena skon på ovansidan hål rakt igenom. Det smärtade och kändes givetvis detta är skor som jag tyckt om väldigt mycket skor som nött och fart runt på många dansgolv. Men så sade mamma att Bergqvist skor hade utförsäljning med upp till halva priset på många skor och modeller. Jag har alltid varit av den åsikten att kan jag vill jag gärna handla gynna de lokala affärsmännen och handlarna här i Kristinehamn där jag bor. Så jag styrde dit ner och gick in och efter en stunds letande fann jag ett par svarta riktigt snygga skor. Provade dom och de satt perfekt på mig de skulle ha kostat nio hundra spänn men jag betalade fyra hundra femtio kronor ett bra kap tycker jag. Så långt att okej nu var det tipset kvar och sedan gå och fika eftersom jag sov till halv elva så orkade jag inte fixa frukost hemma utan tänkte att jag fikar på stan. Café Paus är ett trevligt café med mycket trevlig personal där blev det en smörgås och en kopp kaffe perfekt och precis vad jag behövde.
 
 
 
 
 
 
Åkte och fixade lite mat med mig hem så jag slapp laga den själv. Men jag tycker mycket om att laga mat och fastän jag bor ensam och själv så lagar jag nästan varje dag själv. Vilade efter maten innan det började bli dags att förbereda och göra mig i ordning för dansen. Duschade och strök skjortan valde min nya fina gråsvarta och min svarta väst till den. Skönt att ha lite att variera med så jag inte har samma på var danskväll. Nu var jag redo för ännu en danskväll i Forshaga och även ännu en danskväll med Claes Lövgrens. Mor far och min bror Markus skulle också med så en stund senare satt vi alla i bilen på väg mot dansen. Ett kort stopp för att tanka i Karlstad så nådde vi snart Forshaga folkets hus. Det stod en hel del bilar på parkeringen detta bådade gott tänkte jag. Betalade entrén till den alltid så vänlige trevlige arrangören Inge som hälsade välkommen. Det var en spänd förväntan man hade på denna danskvällen.
 
 
 

 
Det ganska mycket folk som sökt sig till Forshaga denna danskväll för att dansa till Claes Lövgrens. Och grabbarna dök upp och var mycket glada att åter få spela i Forshaga. När klockan slog nio prick räknade Andy in till kvällens första dans lugnt gled dansparen ut på dansgolvet och på någon minut var det fyllt till bredden. Dansparen gled fram över dansgolvet medan Claes sjöng med sin djupa varma röst. Det spred sig som en varm värmande vind över hela landskapet Värmland. Applåder Antti hälsade alla välkomna till kvällens dans lite fart på nästa dans en, två, tre ”Blue eyes crying in the rain” Jag märker hur tajt och taktfast det låter Calle svänger loss med sin gitarr Andy trummar på så taktfast och säkert. Lite lugnare på nästa dans och en herre bjuder artigt upp en dam och båda virvlar ut i dansen. Andy tog ton och sjöng så vackert och fint i har du en vän du kan väcka mitt i natten. Denna dansorkester Claes Lövgrens är för mig ett av Sveriges i särklass största och bästa mogen dansband. Claes höll igång på scenen men efter en stund hängde han på sig gitarren nu skulle han sjunga en av de finaste låtar som finns ”För dina blåa ögon skull”. Följ mig dit vindarna bär säg att du håller mig kär genom eld och genom vatten för dina blåa ögon skull sjöng Claes med total inlevelse. Och vilka applåder han fick efter denna fina låt.
 
 
 
 
 
 
Jag blev fika sugen så jag gick ner och köpte mig fika mamma, pappa och min broder kom efter ner och nu smakade en kopp kaffe och smörgås mycket gott. Det var ganska mycket folk denna danskväll vilket gladde många pratade lite med min vän Christine sedan kom dom ut för att sparka igång andra halvlek. Detta var en av de finaste stunder att få höra detta dansband spela så fint som de gör. Antti sade att under tidens vi satt där inne och åt lite mat och drack kaffe kom en dansgäst in med ett paket som han ville vi skulle uppvakta och ge till en tjej som heter Sara. Som gör ett fantastiskt jobb för alla och hon är alltid där med en äldre herre som sitter i rullstol och dansar och att se dom dansa är något av det finaste. Hon fick gå upp på scenen till publikens stora jubel och ovationer. Sedan fortsatte dansen ”Dance the night away” och givetvis sjöng Andy främling denna låt som alla dansband ja nästan alla spelar. Och det förvandlades till rena allsången alla kunde texten och stora applåder efteråt. Claes sjöng titelspåret från senaste cd:n Vi lever nu så säkert och med en fantastisk stämma som han har. Lite fart efter denna lugna dans manade Antti nu var man inne på sista halvtimmen av en danskväll som blev precis så där fin och trevlig som jag innan förutspådde.
 
 
 
 
 

 
Sista snabba dansen innan Antti skulle tacka publiken för en mycket fin danskväll och han liksom de andra i Claes Lövgrens var mycket nöjda med kvällen. Applåder i massor och Claes tog ton innan han avslutade med att sjunga sommaren den hände. Men, men nu är vi i Värmland på dans och här är publiken duktiga på att applådera så alla stampade i golvet och tjoade efter mera ja det kom en låt till. Efter denna så fortsatte publiken skrika en gång till en gång till och ja vi fick ett extranummer till innan det var dags att säga god natt. Vi stannade kvar och tackade grabbarna och berömde dom detta lät mycket fint och bra. Men visst saknade jag bröderna men nu är det nya tider och Olles mellan snack det kan då ingen slå. Men detta bådar gott och det roliga att både arrangörer och danspubliken verkar vara rörande eniga att detta är och låter mycket bra. TACK till Inge och personalen som alltid Sveriges bästa personal och arrangör i Forshaga. Claes Lövgrens som gav kvällen. Jag tror hårt på nya Claes Lövgrens så åk ut och dansa till dessa grabbar. Detta är en stund i livet som är något av det finaste.
 
 
 
Fridens Mikael.

Kommentera här: