Dagstur i vårt vackra landskap Värmland en tur till Årjäng o Töcksfors shoppingcenter!

Varje år då vi har semester brukar jag och min broder göra en dagstur tillsammans någonstans i vårt fina landskap Värmland. Och i år var det inget undantag vi snackade lite fram och tillbaka och kom så tillslut fram att åka till Årjäng eller däråt. Det är en del av Värmland som jag inte åkt till så ofta en hel del att utforska där. Men det var samtidigt en resa jag såg fram emot att få göra tillsammans med min broder. Vi bestämde tid dagen innan och jag gick och lade mig i skaplig tid allt för att vara utvilad till dagen efter.

 
 

 

Gick upp i skaplig tid för att inte behöva stressa en massa. Vaknade nästa morgon så utvilad och pigg så jag studsade upp ur sängen. Läste tidningen bryggde på kaffe och så sakta fixade mig. Gjorde lite smörgåsar som jag skulle ta med mig och hällde upp kaffet i termosen. På med skorna och kläderna så var jag redo att hämta min broder sedan. Styrde bilen så vant ut och hämtade honom en stund senare rullade bilen ut på E-18 mot Årjäng sade vi i kör. Passerade Ölme innan broder ens han att blinka med ögat. Styrde genom Karlstad tog sikte på Vålberg för en liten bensträckare. Träffade på en kille där som heter Robert som är ute mycket och dansar en trevlig kille. Vi skulle leta oss till Älvenäsparken och efter lite körande fann vi så parken tillslut. Det låg ganska fint men såg ut som det inte varit någon aktivitet där på länge.

 
 

 

Sedan styrde vi vidare och gjorde ett kort stopp i gamla Slottsbron nu började vi komma på historisk mark där var ju där som Sven Ingvars tog sin början detta band som jag törs säga älskas av alla. Styrde sedan ner till Liljedal där ifrån kommer Ingvar Karlsson som var med i Sven Ingvars. Hittade Eds K:A och jag o kyrkor så den stannade jag och fotograferade innan vi åkte sista biten fram tills där vi skulle stanna och fika. Det var så vackert vid deras hembygdsgård så vi slog oss ner vid ett bord precis nere vid vattnet. Nu skulle det smaka med kaffe och smörgås som jag hade med mig i min ryggsäck. Glömde för en liten stund bort tiden satt här och bara njöt i solen och drack kaffe.

 
 

 

Broder påminde mig om tiden att det var dags att åka vidare vilket vi också gjorde. Stannade till vid Långserud och fotade deras vackra fina kyrka och vilka vackra omgivningar där var. Styrde ut på stora vägen och fann lanthandeln i Långserud och det var två bröder som var ganska sugna på glass som stannade till där. Nu sade vi i kör att vi kör sista biten in till Årjäng vilket vi nästan gjorde för i Årjäng har man Sveriges vackraste travbana där blev det ett kort stop. Lite småirriterad då en bil parkerat precis framför entrén men när vi skulle åka vidare kom en och stack iväg med bilen och det gladde mig så mycket nu kunde jag ta min bild där. Svängde in och parkerade bilen. Direkt såg vi det omtalade Årjängs trollet tog kort på det och poserade framför det.

 
 

 

Gick in på turistbyrån för att se om det fanns något spännande att titta på men hittade inget av intresse tog en tidning och en karta över Årjäng. Tog en massa bilder fann en butik som sålde lite souvenir prylar och utanför fanns lådor med Elvis på som var riktigt snygga och fina men de kostade en del men riktigt snygga var dom. Gick in och kikade fann en hel del fina grejer men köpte inget utan gick vidare. Gick en bit till och fann Silbodals kyrka den gick vi in i och vilken fin kyrka det var. Tog lite bilder och gjorde även en liten videohälsning inne från kyrkan med broder. När vi var klara var broder hungrig så även jag så vi gick tillbaka in mot centrum. Men stannade till vid fotbollsplanen Tingevi som låg så fint belägen. Sen fann vi en restaurang för nu skulle vi få något i oss. Det tar på krafterna att knalla runt.

 
 

 

Beställde och slog oss ner utanför och bara njöt i solskenet. Snackade lite om vart vi skulle fara sedan broder kom på idéen att det inte var så långt till Töcksfors shoppingcenter taget sade jag direkt. När vi anlände Töcksfors fann jag direkt shoppingcentret sedan kyrkan där vi stannade till och fotade innan vi gick in i Töcksfors centrum och tog lite mer bilder. Shopping lyste i våra två bröders pannor men vi parkerade bilen i garaget och tog rulltrappan upp. Knallade runt i affärerna och kikade och det var riktigt trivsamt och trevligt. Kan avslöja att av denna tänkta shopping köpte jag och broder varsin t-shirt men så kan det bli ibland. Man ska inte köpa för köpandets skull. Nöjda var vi så fick vi en ide om att bada på vägen hem så broder kuta maraton och köpte ett par bad brallor för femtio spänn. Nu var vi åter på väg passerade Holmedal där de har en folkpark den vill jag till sade Markus gärna så vi stannade till och frågade om vägen dit.

 
 

 

Körde tillbaka en liten bit svängde av och fann så parken. Fint beläget låg den omgärdat av ängar och skog. Tog en del bilder och såg en massa gamla affischer i parken på band som varit där och spelat Trond Erics som kom från Norge och Fernandoz var två affischer som vi såg. Åkte vidare till Järnsjöns camping där vi stannade till för att bada nu skulle det bli skönt efter att ha suttit en hel dag i bilen o kört att få doppa sig. Varmt var det i vattnet så jag stannade i vattnet en stund och bara njöt för fullt. När jag torkade mig och skulle klä på mig så ringde min vän Jessica och snackade lite med mig. Sen for vi vidare skulle göra ett kort stopp i Sillerud det första vi såg då vi svängde in var lanthandeln där stannade vi och tog lite bilder. Då kom ICA handlaren och hälsade på mig och broder och berättade lite om affären för oss. Bredvid låg den gamla stationen där är det café och vi serverar dagens lunch där på sommaren. Jag tycker det är så charmigt med dessa lanthandlare och det ska man bevara tyvärr är det en hel del som tvingas slå igen.

 
 

 

Tog lite mer bilder och fortsatte på vägen till kyrkan och vilken pampig stor kyrka dom hade den såg riktigt fin ut. Och den utsikten var bedårande precis då solen gick ner med. Nu skulle snart helvetet börja men nej så allvarligt var det inte även om det kändes så. Vi styrde från kyrkan och fortsatte på vägen i hopp om att komma ut på E-18 men icke vi kom längre och längre ut på landet djupare och djupare in i skogen. Visst vi hade kunnat vända men fortsatte och tillslut var vi mitt ute i ingenstans jag visste inte alls vart vi befann oss. Tillslut efter att ha kört en bra bit fann vi ett hus som det stod Vårviks bygdegård på. Stannade till och tog fram kartboken det var utmärkt på kartan nu visste vi lite vart vi var. Fortsatte sedan och köra och det var skogsvägar och vägar av alla de konstigaste slag som vi nu färdades på. Blev för en kort sund lite skraj o rädd för jag visste inte hundra vart vi befann oss. Vi körde o körde och hade massa olika teorier vart vi skulle komma fram.

 
 

 

Det började mörkna med men vi sade vi båda har semester vi har ingen brådska hem. Jag körde på och vi hamnade än här än där. Såg tillslut en skylt med Svanskog men inget Svanskog tillbaks på ruta ett. Körde vidare och såg efter ett bra tag en skylt Åmål äntligen lite ljus i mörkret. Bestämde oss snabbt att köra mot Åmål för att på så sätt komma ut på stora vägen. Efter att ha kört en bit till så nådde vi Åmål det kändes som en befrielse vilken skön känsla. Nu fick vi åka och jag köra på en riktig väg. Nu skulle det bli raka spåret hem och vi var mycket nöjda med denna dag både jag och broder. Visst okej vi hade kunnat vänt i Sillerud men samtidigt fick vi se så mycket fin natur. Tack Värmland som idag visade sig från sin bästa sida tack broder för trevligt sällskap.

 
 

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: