Kryssning till Åland!

Först ska sägas att denna kryssning till Åland som jag nu gjort i början på veckan var ingen nöjeskryssning på egen hand utan det var arbete hela tiden för min del. Vi åkte med fritidsverksamheten genom kommunen här så för min del var det arbete hela tiden men samtidigt försökte jag lite att koppla av. Vi började med att träffas på jobbet där vi kollade av så allt stämde vilket det gjorde. Åkte hem med min bil då jag inte vill ha den ståendes nere vid stationen och tog sedan en skön promenad ner till järnvägsstationen därifrån bussen skulle ta oss upp till Stockholm. Att åka buss upp till Stockholm är på gott och ont mest gott självklart för då ska man iväg och ha trevligt men det är en bit att åka såklart med. Ett stopp i Götlunda blev det.

 
 

Valde kaffe och en leverpastejsmörgås som smakade mycket gott. Dags att räkna jo alla var med så rullade bussen vidare. Lyssnade på lite musik och läste lite i en bok jag just nu läser ”Skamfläck” heter den och är en bok jag tycker mycket om även författaren med är så duktig att skriva. Busschauffören rattade oss så vant och vi passerade Södertälje då kunde jag skymta AXA sport center där Södertälje spelar hockey även fotbollsplanen bredvid. Nu var vi på väg in mot Stockholm. Det är en bit att köra då man anländer Stockholm många filer och vägar som ska passeras så man hamnar rätt men det gjorde vi vilket var skönt. Kom fram i utsatt tid vid terminalen därifrån bussen skulle stanna. Klev av bussen och tog min resväska och såg till så alla om av bussen och att alla fick sina väskor med sig.

 
 



Fick då syn på Matz Bladhs orkesterbuss som stod parkerade så fint utanför terminalen. Och när vi skulle stiga in så kom Niclas , Conny , och Håkan och knallade ut de blev glada av att se mig är kameran laddad Sade Håkan direkt ja svarade jag snabbt bra sedan gick dom iväg. Kul att stöta på Matz Bladhs så där det första man gör. Fixade nycklarna eller brickorna sedan snackade vi med en säkerhetsvakt som fixade så vi fick kliva på båten lite före alla andra. När vi så kommit ombord så stod kryssningsvärden Per Nyberg där och hälsade alla välkomna med sitt alltid glada leende och vänliga bemötande. Inte alla som har en sådan kryssningsvärd men det är det som gjort honom så känd och omtyckt med. Vi letade oss snabbt till våra hytt och styrde upp vem som skulle bo vart allt gick så smidigt och enkelt. Halv sju skulle vi äta smörgåsbord på båten så vi gjorde oss klara och han vila en liten kort stund innan vi så gick upp till restaurangen.

 
 

Nu skulle det smaka gott med mat. Men jag hjälpte till såklart så alla de andra fick mat innan jag själv kunde ta mig och äta och efter detta smörgåsbord kändes det som jag gick upp minst tio kilo för så gott var det. Då man åker på kryssning och ska äta smörgåsbord kan jag ärligt säga att vi alla äter nog lite för mycket av allt det goda men det måste man få unna sig. Efter maten bar det åter ner till hytten för att fixa till sig ta en dusch och byta om inför kvällen på med fin kläderna. Eller nja svarta jeans och en fin mörkblå mönstrad kortärmad skjorta fick det bli det funka perfekt på mig. Dans skulle det bjudas på också det är det alltid på kryssningarna. Denna kryss skulle Ballrom Big band spela samt Sounders och i lilla cafét skulle BaraBazz från Örnsköldsvik spela upp så det fanns mycket musik på båten.

 

 

 
 

 

 

Vi knallade runt på båten och hade allmänt trevligt. Satt och lyssnade lite på Ballrom BIG band som bjöd på storbandsmusik lite jazz toner och det gjorde dom mycket bra. Men mest väntade jag på att Sounders skulle byta av dom och spela vilket dom sekunden senare gjorde nu blev det riktig mogen dansmusik. Tog en tur till cafét där BaraBazz spelade för fullt med Per Nyberg som gästsjöng med dom. Där var det trångt och full fart på dansgolvet. En mycket trevlig kväll hjälpte en som ville köpa sig något att dricka själv köpte jag en loka och satte mig ner och pratade samt lyssnade lite på musiken. Senare på kvällen drog discot igång och likaså karaoke många var det som tog chansen att sjunga. Mera dansmusik då Sounders äntrade scenen igen för dina blåa ögon skull bjöd dom på denna fina låt från Vikingarna.

 
 

Klockan gick och det började bli dags att bryta upp och lägga sig tillslut hade vi fått i ordning på allt och alla låg i sina hytter och sov. Då släckte jag lampan trött somnade jag direkt i min säng i hytten. Vaknade till vid kvart över sex men somnade om en stund till innan alarmet på mobilen gick på. Steg upp och gjorde oss klara nu skulle frukost smaka och det gör det alltid på båten. Min arbetskamrat Christer sade att i morse var det värsta Vasaloppet vid frukostbuffén i långa, långa led stod de och trampade för att få komma in och äta. Vi fick som tur var lite lugnare då vi åt. Gott var det efter denna stärkta frukost bar det ner till hytten för att vila lite innan vi knallade upp och lyssnade på allt från skärgårds visor till dansbandslåtar. Nu hade båten vänt kurs och styrde sakta tillbaka mot Stockholm. En punkt jag inte ville missa var Pers kändissoffa där Andre Polgary från Sounders skulle medverka där fick vi höra om hans karriär hur han 19756 började i Sounders.

 
 

Rätt imponerande att spela i ett band i så många år. Snart blir det 40 års jubileum för detta band. Mat skulle vi ha en hamburgare tallrik som var något av det godaste jag ätit slank ner. En kopp kaffe på maten så mådde jag förträffligt sedan. Ett besök såklart i Tax free handla lite med hem hjälpte dom andra så de som ville fick köpa lite med sig hem. Halv fyra skulle Viking Cinderella lägga till i Stockholm och det gjorde den prick på minuten. Allt var packat o klart bara vänta på att få stiga av båten. Kvar återstod att först få igång bussen som först inte ville starta sedan rulla mot Värmland. Ett stopp i Götlunda på hemvägen och en fika innan vi åkte sista biten hem. På väg hem då jag gick mötte jag min arbetskamrat Mikael som var snäll o skjutsade hem mig. När jag så väl kom hem stupade jag på sängen och somnade direkt efter en mycket fin kryssning.

 
 

Fridens Mikael.

 

 

 

 

Kommentera här: