En tur bakåt i tiden en tur till Broholms nostalgi och café!

Bestämde mig en dag att ta en liten tur med bilen dels ut och fotografera men jag hade ett mål med denna dagsresa. Det skulle gå lite söder om stan ner till Broholms nostalgi och café tidigare hade jag bara hört talas om det och läst om det. Men nu skulle jag få se och uppleva det med egna ögon. Ett kort stopp för att tanka bilen så var jag sedan iväg. Rullade vant på landsvägen och svängde av lite här o där för att fota. Svängde av till Bäckhammar och dess gamla fina folkpark för att där ta lite bilder. Vädret var helt underbart och jag bara njöt där jag gick omkring och ivrigt fotograferade.

 
 

 

Stunden senare var jag åter på väg mot Södra Råda som stället heter där detta nostalgi café ligger. I Södra Råda låg också en gammal träkyrka som härstammade från 11 eller 12 hundra talet. Det ödelades i en anlagd brand 2003 vilket var väldigt ledsamt. Nu jobbar man med att åter bygga upp kyrkan. Det var så härligt att köra bil ute på landet. Röda små stugor stora hus och en massa fin natur passerade jag.

 
 

 

Så kom jag då fram och parkerade vid nya eller vid kyrkan passade på att fota lite där innan jag gick till detta fina café. Nu slog mig tanken detta ställe tar ju inte kort och jag hade bara sexton kronor men det läste jag så smidigt ändå. Det gick bra sade hon i caféet. Jag slogs direkt av tanken vad vacker där var så otroligt fint blommor och en stor sol på himlen gjorde sitt till. Det första som mötte mig var en gammal mack i miniatyr två gamla bilar och så BP märket.

 
 

 

Knallade vidare in och ut ur de små bådarna och husen vad mycket nostalgi. En frisersalong från femtio talet hade de byggt upp och det var bara att slå sig ner vänta på att nån skulle klippa en nej skämt åsido men fint var det. Kom in i ett kök från tidstypisk tid och även in i en affär. Så fint att beskåda och se jättefint.

 
 

 

Nu blev och började min mage kurra efter kaffe så jag bestämde mig för att gå till bilen och duka upp bakom den med kaffe och mitt medhavda fika. Satt där och filosoferade och bara njöt av vädret och denna stund. Då kom en bil ur stiger en före detta arbetskamrat till mig det var kul. Detta var en upplevelse tog en kopp kaffe till och åkte sedan vidare mot landet fast jag var redan ute på landet men till Rudskoga för nu var jag badsugen. Där finns ett badställe som heter Gottbol dit svängde jag detta får bli denna dags sista stopp. Slog mig ner vid vattnet och bara njöt i solskenet tog fram mitt block och skrev på lite nya dikter innan jag hoppade i vattnet och tog mig ett skönt svalkande dopp. Vilken fin dag som nu övergått till kväll. Rullade långsamt hemåt och kände mig nöjd med allt jag fått uppleva.

 

Fridens Mikael.

 

Kommentera här: