2014 vad hände vad gjorde jag då, min årsberättelse!

Min första tanke som slår mig är vad mycket olika saker man får vara med om och som man gör under ett helt år. Min första tanke som slår mig är alla fina trevliga danskvällar man är ute på under ett helt år. Sedan alla de stunder och gånger man åkt ut och fotograferat alla fina sommarkvällar man suttit vid en sjö och sett på solnedgången.  Eller då man varit på gymmet och slitit kutat på gå bandet eller kört i maskinerna. Året började med en danskväll kan man säga då vi firade nyåret i Brunnsparken Örebro. Det övergick ju till en ny dag då. Hårdrocks gala på Mastmagasinet fick det bli med de lokala banden Inzane, Misconduct samt Tyburn. Mycket folk kom det till denna gala för att se och höra banden spela. Tyburn är ett trash metal band som spelade för många år sedan men som nu åter återförenades. Kul hade jag absolut.

 
 

 

Mot våren.

 

Var på bio med och såg filmen Hundraåringen som försvann. En av de bästa filmer som jag sett. Något av det största var att jag bestämde mig att ge mig själv en fin julklapp. Det blev en systemkamera vilket lyft för mitt fotograferande. Jag är helnöjd med kameran och med de bilder jag fotat med den. Blev dans till duktiga orkestern Excess med sångerskan Therese Sundahl i spetsen. En trevlig resa till Örebro blev det med vårt fotbollslag en kick off resa. God mat, dryck och lite relax med bubbelbad och bastu. Vårt A lag i bordtennisföreningen spelade samandrag hemma vilket blev mycket lyckat för klubben.

 
 

 

Callinaz bjöd upp till dans i Forshaga folkets hus en fin kväll men borde vart lite mer folk. Valborg firade vi med glädje ja våren var i antågande. Bilutställning blev det som vanligt ute på Mariebergsområdet med Night crusiser denna fina förening här i Kristinehamn. Många fina bilar stod parkerade. Fotbollen hade tagit sin början med för vårt fotbollslag IFK Ölme. Det blev slutligen en tung degradering ner tillbaks till division tre. Tog en fredagskväll en fin foto tur ut för att fota som avslutades med en skön promenad runt hela Svea Fallet i Degerfors. Premiär blev det för trivseldanserna i Degerfors folkpark varmt och en härlig kväll med Holens. Forshaga folkets hus hade säsongsavslutning med Streaplers och massvis med folk hade sökt sig dit.

 
 

 

Skrev lite nya dikter vilka jag blev nöjd med. Firade nationaldagen i Fina staden Filipstad där först Åsa Jinder bjöd på vacker musik. Efter henne senare på kvällen äntrade dansbandet Mats Bergmans scen en timme senare vräkte regnet ner. Midsommardagen blev en resa till Segmons folkets park där Extas och Holidays bjöd upp till dans i en äkta genuin folkpark. Blev en fin månad juni och nu var man på allvar på väg mot sommaren. Säsongspremiär blev det i vackra Upperudslogen i Molkom med Claes Lövgrens. Studenterna var jag och fotade. Dags för Bälgspel vid landsvägskanten ”Dragspelsstämman” I Ransäter. Där uppträdde Hasse Kvinnaböske Andersson och Monika Forsberg tillsammans med Kvinnaböske band. Mycket folk och dragspelare överallt blev en fantastisk kväll. Tog en tur till ett nostalgi café som ligger söder om Kristinehamn det heter Broholms. En massa gamla fina grejer fanns att beskåda där.

 

Vidare mot sommaren.

 

 
 

Filipstad blev det också Filibjurveckan där först en av de bästa sångerskor Ann Cathrine Wiklander skulle uppträda tillsammans med Erik Lihm. De gör tillsammans musikcafé program som blivit så uppskattade. Detta var också en av årets varmaste dagar jag rös då Ann Cathrine sjöng. Efteråt kom Fernandoz och bjöd på dansmusik. Jag förverkligade en dröm då jag hyrde en cykel och cyklade längs Göta kanal från Sjötorp till Töreboda. Det blev för mig en underbar cykeltur på fyra mil. Tog en massa fina bilder längs vägen och stannade i Hajstorp och fikade. Ett minne för livet blev denna cykeltur. Var ute ganska mycket och fotograferade badade en hel del. Då jag inte kan simma tar jag det väldigt lugnt då jag är ute. Teater blev det också ”Folk och rövare i Kamomillas stad”. År fyllde jag och jämna sådana fyrtio det friade jag med familjen och en resa upp i norra Värmland till ett mycket vackert ställe som hette Strandås gästgiveri. Denna vistelse och resa blev ett minne för livet. Christer och Roger ska ha ett stort tack för denna vistelse och allt det fina jag fick uppleva. Måste också tacka för alla grattis hälsningar på min Facebook sida.

 
 

 

Mariestad blev det även i år och Stora folkparksdansen. En dansbandsfestival i Mariestad som är i dagarna två. Mycket härlig dansmusik och massa glada dansare gjorde denna festival så fin och lyckad. Min stad Kristinehamn drabbades av svåra översvärmningar med både vägar och hus som blev förstörda. Var ute och tog lite bilder men det är ledsamt att se allt som blivit förstört. Torgfest med The Refreshments som öste på nere på torget i stan. Jag njöt av att se mina idoler som jag bara älskar deras musik är så medryckande och härlig. För första gången skulle jag åka upp till Ludvika och hälsa på min vän Evelina för första gången. Det blev en resa ett möte jag aldrig kommer att glömma. Så vacker och fin min vän var och är. Sedan fick jag rova att rida det blev ett minne för livet. TACK Evelina för allt dessa dagar och helg hos dig.

 
 

 

Snart knackade hösten på dörren.

 

Per Håkans bjöd upp vid säsongsavslutningen i Upperudslogen. Och vilken fin sommar vi fått vid logen ett stort tack till arrangörerna Anette som gett oss så mycket gott fika. Mats Bergmans bjöd upp till säsongspremiären i Forshaga folkets hus. Jag och min broder åkte med Holidays upp till Bergviksparken på ett dansbands forum som blev en trevlig fin tillställning. Det är så kul då vi får chans och har möjlighet att följa med Holidays ut på turné. Glada Hudik gänget kom till Karlstad och bjöd på en härlig föreställning. Så enormt duktiga är dom. Streaplers svängde rejält i Holken en söndags kväll. I Karlstad finns frimärksaffären Tre Kronor. De anordnar en gång på våren och en gång på hösten auktion. Välbesökta auktioner såklart. November månad kom vi in i och det är lika med jul marken i bygdegården. Inget undantag detta år utan det blev en tur till bygdegården kika runt och köpa risgrynsgröt och skinksmörgås.

 
 

 

Trevlig avslutning med mat och fotboll blev det då IFK Ölme hade avslutning. Nästa säsong kommer de spela i division tre. Ett härligt cover band spelade på Mastis här i stan. Cosmos Factory hette dom spelade enbart Creedence låtar. Ett av de bästa band jag nånsin hört spela. Julfest hade kommunen för oss kommunanställda mat i arenan och på det Sven Ingvars. Ja bättre julklapp fanns inte att få tag på. Jag var helnöjd med att åter få se Sven Ingvars spela idolerna. Ett stort TACK Till Kristinehamns kommun. Bastkören bjöd upp i Kristinehamns kyrka till julkonsert tillsammans med gästsångaren Peter Lundblad. Tillsammans gjorde de en mycket stämningsfull och fin konsert i kyrkan. Ja gott folk tänk vad mycket olika saker man gör under ett helt år. Detta var inte allt som jag gjort under två tusen fjorton bara en del. Jag valde att ta fram de bitar saker som för mig betydde mest under året som gick. Nu ser jag med glädje och en massa positiv energi och hoppfullhet fram emot två tusen femton.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: