Dagstur i Bergslagen Å sökande efter en folkpark!

I början på året eller ja i vintras var jag och min broder ute på en liten tur för att fotografera och samtidigt leta efter en folkpark. Någon folkpark fann vi inte då så vi bestämde oss för att göra ett nytt försök. En dagstur i Bergslagen där vi tog sikte först på Filipstad. En fin liten mysig stad med Nils Ferlin och allt. Vi bestämde oss för att göra en tur upp till Storhöjden som ligger så vackert och där utsikten är magnifik. Tog lite bilder där innan vi styrde vidare mot en liten ort och plats som heter Persberg där finns bland annat en fin folkpark. Vi tog lite bilder där och stängd såklart var parken så där kom vi inte in och kunde ta några bilder.

 
 

Vi rullade vidare och hade också hemma bryggt på kaffe och gjort några smörgåsar som vi efter vägen skulle stanna och fika på. Hittade ett ställe som heter Högberget som är en fantastisk vandringsled som jag aldrig besökt förut bara sett några bilder därifrån på nätet. Svängde in och körde en bit innan jag parkerade och vi steg ur bilen. Nu skulle kaffe smaka gott och en macka på det. Satt och njöt av det fina vädret av solen som värmde så skönt. När vi fikat färdigt bestämde vi oss för att gå en liten bit. Ja en liten bit blev ett par kilometer men så vacker fin natur vi vandrade runt i. Stannade flera gånger och tog en massa bilder. Läste lite på en tavla vad som fanns bland annat en klockstapel den nåde vi snart och förevigade på bild. Tog lite bilder på min broder Markus och han tog lite bilder på mig med. Tog en kort paus innan vi gick vidare.

 
 

Vi såg så mycket fina saker och en stund senare fann vi ett litet kapell. Där var en ny tavla som vi kikade på. I området skulle finnas en gruvgång bland annat så den skulle vi nu försöka finna ett annat par som var ute och gick frågade om vi hittat den nej svarade vi. Vi gick och så plötsligt fann jag gruvgången fantastisk imponerande. Gick in en liten, liten bit och fotograferade. Broder och jag tog oss en kort paus innan vi gick vidare stannade tog bilder på en gruva och grotta innan vi nådde åter fram till bilen. Drack vatten och styrde vidare nu satte vi kurs mot Långbans gruvby där det finns mycket intressant att titta på och mycket mineraler att beskåda. Svängde in och parkerade. Jag har inte varit Långban sen jag gick i högstadiet och det är några år sedan. Tog lite bilder köpte två vykort och tog en skön promenad runt där och fotade. Stannade till Vid John Ericssons stenen det var en uppfinnare som levde här för längesedan vida känd är han.

 
 

Smög mig in på Svens bio och kikade på en gammal svartvit film. När vi var redo och klara där så bestämde vi oss på att ta sikte på Älvsjöhyttan där någonstans skulle folkparken ligga som vi letar efter. Svängde av vid Gåsborn där det ligger en väldigt fin kyrka som jag fotograferade för att stunden senare komma fram till Älvsjöhyttan. Här skulle letas efter en folkpark och efter lite sökande och körande så fann vi parken. Vilken lycka och glädje vi var så glada där vi steg in i ett stort stycke klassisk kulturhistoria. Tog en massa bilder och filmade med innan vi nöjda var för broder hade fått en ide om att styra till Hällefors och äta mat där. Det gjorde vi på vägen dit fann vi Bäckelina folkpark eller festplats där stannade vi till och tog lite bilder. Rullade sen in till Hällefors så gott det skulle bli med mat.

 
 



Broder valde en pizza och själv valde jag en lövbiff gott var förnamnet. Efter denna utsökta goda måltid tog vi en kort promenad tog lite bilder i Hällefors innan vi styrde hemåt. Rullade ut på vägen ner nog Grythyttan där jag skulle stanna och tanka lite sedan åkte vi vidare en liten miss körde jag men det gick bra för då fick vi se dalkarsbergs folkets park där tog vi lite bilder innan vi åkte sista biten nonstop hem till Kristinehamn.

 
 

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: