En tur i Värmland!

Ja efter denna trevliga fina danskväll i Skoga bygdegård med Janders kom det en ny morgondag som stavades söndag. Dagen då vi skulle åka hem min broder och jag men vi ville inte bara dra raka spåret hem utan se oss om lite då vi ändå var ute och åkte. När vi så kom tillbaka till vandrarhemmet lade vi oss ner i våra sängar och planerade morgondagen. Vi båda var rörande överrens om att först äta en stadig rejäl frukost. Så jag släckte lampan och lade ner mitt huvud på kudden och somnade så gott.

 
 

Nästa dag ringde alarmet på min mobil vid klockan åtta allt för att vi skulle hinna med så mycket som möjligt. Steg upp och packade allt så det var klart en sista koll så inget var glömt innan vi gick ut för att lasta in allt i bilen. Nu skulle det smaka mycket gott med frukost. Steg in tog ett bord och började göra i ordning fil och flingor sedan en macka med ost skinka och ägg till det en perfekt god frukost. Ett glas juice smakade gott nu var vi laddade. Tog mig en kopp kaffe med innan vi checkade ut och tackade för oss. Vi styrde tillbaka till Uddeholmsladan för att ta lite kort. Där höll de på att städa undan efter gårdagskvällen Lasse Stefanz hade spelat där. Men jag är glad att jag inte var där för inget i världen skulle få mig att se LS. Det är lite för mycket. Styrde sedan vidare parkerade bilen och tog oss en skön promenad runt i vackra fina omgivningar och fotograferade.

 
 

Uddeholms herrgård låg så vackert belägen med Råda sjön precis utanför knuten. Stod en stund och begrundade den vackra utsikten innan jag tog lite bilder. Så stämningsfullt och fint där jag satt och bara njöt av solen. Lite fler bilder där så var vi nöjda jag och min broder. Åkte vidare vi hade en ide att leta oss till en folkpark som ligger i Lakene. Men styrde först mot Bergsäng för jag ville fotografera deras fotbollsplan. Fann sedan ett väldigt vackert ställe som hette Brattfallet där parkerade jag bilen och tog mig en skön liten promenad. Fann ett väldigt fint stup och ett vattenfall som var så fint älven rann med en sådan enorm kraft och fart.

 
 

Svängde och styrde vidare för nu skulle vi mot Ekshärad för att äta mat där. Ekshärads kyrka ligger så vackert och den är så unik med alla de kors på kyrkogården. Gick sen och letade oss till ett matställe Grillköket fick det bli och en pizza den satt gott i magen. Åkte sedan vidare med små stopp hittade IFK Edebäck/Uddeholms fotbollsplan den skulle så klart dokumenteras på bild. När vi sen styrde och åkte vidare hamnade vi i Sörby där vi dels hittade deras fotbollsplan men även den gamla Sörby macken som nu tyvärr var nerlagd. Tog en bensträckare där då vi promenerade runt och tog en massabilder. På tavlan stod det Uno X samt att bensinen kostade 3:33 ja det var ett tag sedan dess. Men en bit därifrån hittade vi Lakene folkets hus och park. Vi steg in i en ny värld kändes det som en värld fylld med nostalgi. Tog en massa bilder och jag föreställde mig hur det såg ut här på 60-70 talet då var denna park full med besökare.

 
 

När vi så var klara och på väg mot bilen kom en kille på fyrhjuling och frågade vad vi gjorde för något. När vi förklarat vårt göromål så var han lugn och önskade oss lycka till. Åkte vidare och tog nu sikte på Munkfors där vi skulle stanna och köpa oss varsin glass och dricka det behövs då man sitter och kör. Så skönt få ett kort stop i Munkfors satt där och kopplade av en stund med min broder Markus. Funderade lite på olika fortsatta färdvägar. Men vi styrde mot Molkom för att på något sätt knyta ihop säcken där vi startade vid fina Upperudslogen. Där tjuvstartade PRO danssäsongen med Tång och Co och mycket folk hade samlats där trots lite duggregn i luften. Markus tog lite bilder till vår fotosida på Facebook Upperudslogen. När han tagit bilderna så styrde jag bilen hemåt nöjda och glada var vi efter denna lilla fina resa och tripp. Vi fick än en gång se vårt fina landskap Värmland visa upp för oss bröder så mycket fin natur och platser.

 
 

Fridens Mikael.

Kommentera här: