Kryssning till Åland med broder!

 
 

Vi brukar minst en gång per år min broder Markus och jag tillsammans göra en kryssning till Åland. Denna gång var det så åter dags efter att vi blivit bjudna på en kryssning för ett väldigt fint ideellt arbete som vi lagt ner med dansbands festival så skulle det bära iväg. Jag satt hemma och funderade och tänkte när går denna kryssning ut kollade på kortet som vi fått tills den 31:a januari 2016 gällde kryssningen. Vi kollade och hittade ett datum som passade oss sedan ringde jag Birka och frågade jo det fanns platser kvar. Bra svarade jag då vill jag boka två stycken platser talade också om vad för slags presentkort jag hade. Fick ett sånt vänligt bemötande av tjejen i luren på Birka. Då är allt klart ni är varmt välkomna ja tänk var en vänlig röst kan göra.

 
 

 

Så var det där med väntan också. Dagen närmade sig jag hade noggrant hemma packat allt och gjort allt färdigt inget skulle glömmas denna gång. Tyvärr brukar jag ganska ofta då jag ska ut och resa glömma något. Men denna gång fick jag med mig allt i väskan. Efter en god nattsömn steg jag upp för att äta frukost och gott smakade en kopp kaffe smörgås och en tallrik fil. När det var uppätet så gjorde jag en sista koll och allt var nerpackat.

 
 

 

Klädde på mig borstade tänderna och styrde hemåt till min broder därifrån skulle vi ta bussen ner till järnvägsstationen. Ner kom vi och nu var det lite väntan innan bussen kom in som skulle ta oss till Stockholm. Sen kom så bussen och vi steg på nu var vi på väg. Så kul detta skulle bli rullade fram mil efter mil. I Karlskoga blev det ett stopp och ta på folk sedan iväg igen in i Örebro innan det blev stop i Arboga för att äta lunch.

 
 

 

Ris och korvstroganoff smakade fantastiskt gott toppade med lite annat då det var buffé. Efter denna goda måltid så blev det kaffe för sen åkte bussen vidare mot Stockholm och terminalen. När vi nästan var framme berättade chauffören lite praktiska saker som var bra att veta. Han sade att ni gott om tid att göra lite annat innan båten går fika sedan vill jag rekommendera Fotohistoriska muséet. Och dit styrde vi färden min broder Markus och jag. Det var ett fotoutställning med en enormt duktig fotograf Guy Bourdin med en utställning vid namn ” Advante garde” En mäktig fantastisk utställning som gav mig så mycket inspiration till mitt eget fotograferande.

 
 

 

Där på väggen hängde tavlor bilder tagna på massa olika kändisar. Jag fann en stor bild på kungen med Z ja Zlatan, Elton John, skådespelare m,m. Kikade på klockan det var dags att stiga ombord på Birka. Snabba var vi ombord och upp så vi han med att ta lite fina vackra bilder över Stockholm. Så fint då det börjat skymma och allt ljus bara lyser upp överallt. Tog en hel del bilder och skyndade sen ner till hytten för att byta om göra oss redo för smörgåsbordet.

 

Så härligt och skönt med för inget hade jag glömt hemma annars brukar jag tyvärr glömma något. Ner tre våningar nu skulle det smaka gott med mat. Gott var det tog först det kalla lax bla som jag älskar så mycket. Köttbullar, korv och en massa annat gott fanns där och en del jag aldrig smakat på smakade jag på. Lite dessert på maten och en kopp kaffe så var vi klara. Vi gick ner till hytten en kort sväng innan vi styrde stegen

 
 

mot Club Maritim där skulle det bli dansfest med Jontez och Claes Lövgrens. Träffade på en del som vi kände från tiden då vi häll på med Dansbandsdax och en mycket fin vän och flicka Jessica hur vacker är inte hon oj, oj. Så kom då mannen legenden Claes med stort C och Lövgren i efternamn. Resterande manskap med nu ska här spelas dansmusik. En sista koll på med dragspelet så var det igång i marseille dansparen gled ut på dansgolvet. Hej och välkomna hit sade Claes till publiken så kul att se så många här.

 
 

 

Sedan fortsatte dansen med en härlig variation av lugna och snabba låtar. Efter ett tag så kom killarna i Jontez upp på scenen med sångare Ole i spetsen. Jonathan satte sig till rätta bakom trummorna hej allesammans vi är Jontez. Så drog de igång en bugg låt och snabbt blev golvet fyllt. Conny Ohlson satte sig ner bakom sin pedal steel och spelade så vackert WOW vilken musiker vilket band Jontez är. Tryggt och säkert höll Jonathan takten längst bak, Håkan stod och gled sina fingrar över basens strängar. Nu vill vi ge en applåd till våra bästa vänner Claes Lövgrens och så drog de igång. Calle sjöng en go buggrökare som kommer på deras nästa platta. Detta är en orkester som i år firar 20-års jubileum. Spela, spela en ny melodi en ny dans tog sin början innan Jontez åter gick på scenen. Så höll de på fram till klockan två på matten. Jag och Markus bara njöt för fullt. Vi gick runt lite och lyssnade på de andra på båten två killar och en tjej kryssningsvärdarna höll igång önskelåtar där man fick skriva ner på en lapp lägga i en låda. Sen drog dom en lapp och kunde dom spelade dom låten på lappen.

 
 

 

Jag och min bror skrev ner en av de finaste låtar Himlen så oskyldigt blå av Ted Gärdestad. Oj grabbar vilken låt sade Jesper då han drog vår lapp. Tillbaka in i danssalongen där Jontez rev ner stora applåder då dom spelade Främling. Och NEJ ska ni aldrig sluta spela. När vi är ute på dans märker vi att klockan går mot slutet och orkestern inte har spelat Främling går jag vänligt fram och påtalar detta för orkestern. Host, host så kommer sen främling. Den första dagen börjar så sakta gå mot slutet klockan passerade tolv Claes sjöng sin sista ton bugade artigt och klappade igång publiken när så Jontez gick på för sitt sista set. Guitarr boggie med KUNG Ohlson på gitarr. Vi tog en öl och slog oss ner vid Lövgrens grabbarna och för var låt Jontez spelade av vi dom rejäla applåder ovationer. TACK Claes Lövgrens sade Jonathan.

 
 

 

Efter extranummer var det färdigspelat danssalongen stängde så vi gick ut till en annan bar och slog oss ner allihopa och snackade. Vilken kryss så här långt det var två nöjda band som samlades. En sista dricka så gick vi mot hissen nu skulle det bli skönt att krypa ner och sova i sängen. EN riktigt bra dag med precis allt kände vi. Vaknade tidigt nästa dag då steg vi upp och små fixade lite bytte om nu skulle frukostbuffén smaka gott. Vi högg in direkt på ägg bacon och korv köttbullar, pannkakor och diverse andra läckerheter. Sedan bar det ner till Taxfreen för att handla lite med hem. Köpte så god choklad till min fina vän Lina. En annan vän köpte jag lite till med, mor och far och mig själv såklart. Träffade på Claes som ursäktade sig han fick sådan huvudvärk så han hade lagt sig tidigt igår kväll. Det gör inget sade vi i kör. Ja vi ses sen grabbar i salongen. Ner till hytten upp igen för att fota lite mer bilder. När man kryssar till Åland är Stockholmsskärgård så fantastiskt vacker att kryssa igenom.

 
 

 

Vi var med på musikquisen det gick skapligt fick lära oss att Agnetha Fältskog är från Jönköping. Sedan började dansen först ut var Claes Lövgrens de inledde med mycket fina Ljus och värme. Ante bar så glad där han stod och basade för fullt. Kära publik hoppas ni hade en fantastisk kväll igår det hade vi. Andy ska nu sjunga Tänd ett ljus i fönstret. Med sån känsla ner och elegans sjöng han. När så Lövgrens slutade med ett rockmedley hängde Jontez killarna på och bägge banden spelade samtidigt. Klapp, klapp vilka applåder de fick. Ja ge Claes Lövgrens en applåd till så ska vi i Jontez börja och smyga igång med en fin låt. Det blev ett sånt drag och en god stämning allt medan båten sakta kryssade mot Stockholm. Tiden den gick och vi började så sakta närma oss Stockholm igen efter ett dygn ute på Ålandshav som varit så fint så trevligt. Vi tackade både Jontez och Claes Lövgrens ordentligt innan vi gick ner till hytten för att plocka ihop våra saker. Nu väntade avstigning sedan en bussresa hem.

 
 

 

Det blev en bussresa hem som innehöll lite av varje bland annat en gubbe som var ganska packad och började en konversation med busschauffören. Tur var så steg han av i Köping så vi slapp honom. Ett stop i Arboga var chauffören tvungen att ta. Vi passade på att äta så vi stod oss resten av hemresan. Nöjda och glada steg vi av bussen i Kristinehamn tackade chauffören. Många intryck och fina minnen från denna kryssning blev det. Ett besök på fotohistoriska muséet som var så fint. Ett stort tack till broder för kryssen med Mats Dahlberg också som fixade kryssningen åt oss för all support och hjälp med Stora Folkparksdansen i Mariestad.

 

Fridens Mikael.

Kommentera här: