Fin dokumentär på tv:n Sven - Erik Magnusson

 

I många, många av mina levnadsår har han funnits med och varit min allra största idol. Året var 1956 platsen Slottsbron där var där tre grabbar bestämde sig för att starta en grupp. Medlemmarna var Sven Svärd på trummor, Ingvar Karlsson på gitarr, dragspel, också Sven Erik Magnusson på Klarinett, gitarr, saxofon och sång där var starten på vad som skulle komma att bli ett av vårt lands mest älskade och största grupper. Sextiotalet var en lång eriksgata med ett stort pärlband av hits det fick av Göte Wilhelmsson en låt som från början var en schottis Re dans me Karlstadtöserna. Året var 1961 de vände och vred på låten fram och tillbaka tills Sven Erik kom på att vi halverar tempot och succén var given. Efter denna låt följde en rad hit låtar Fröken fräken och Min gitarr skrivna av Tore Skogman , Ingvar Hellberg var en man som skrev några av de allra största låtarna Säg inte nej säg kanske, kanske, Vid din sida, Jag ringer på fredag, Skolfröken Nilsson. Rune Wallebom var en annan kompositör som skrev några av de största låtarna till Sven Ingvars. Början om från början, Kristina från Wilhelmina, Önskebrunnen med flera. Sextiotalet var en era och en storhetstid för Sven Ingvars.

 
 

I slutet av sextiotalet bestämde man sig för att spela in och göra en film ”Under ditt parasoll” Det blev en stor förlust för bandet. Allt de hade tagit vid och gjort blev till guld men filmen skulle bli en stor förlust för bandet där man fick kavla upp armarna och jobba än hårdare för att kunna betala av filmen. I början av sjuttiotalet får man en idé att tonsätta dikter och texter och spela in material av Gustav Fröding. Den skivan skulle bli vändningen om filmen fick dåliga recensioner som fick I Frödingland det motsatta. Jag minns hur gammal jag var men väldigt ung var jag då jag hörde Sven Ingvars och direkt tog jag dom till mitt hjärta minns att jag fick ett kassettband som jag spelade jämnt. Där och då blev bandet och Sven – Erik Magnusson min stora idol. 1991 gjorde man stor succé på Hultsfredsfestivalen i de djupa Smålands skogar vid sjön Hulingen klev man upp och rockade som bara den. Resten är ett stort svenskt stycke musikhistoria av högsta klass. För tre år sedan 2014 spelade Sven Ingvars på vår julfest som vi kommunanställda hade i Kristinehamns arena det var riktigt stort att få se dom en sista gång. Det var enda spelningen de gjorde detta året var det ett rykte som sade. Sven – Erik Magnusson var och framförallt är en av vårt lands allra största. Alltid så varm ödmjuk och vänlig vart än man stötte på honom. Tjugo andra mars tvåtusen sjutton kommer jag aldrig att glömma när jag vaknade och hörde på radio Värmland. Vi har idag nåtts av det tråkiga ledsamma beskedet av Sven – Erik Magnusson avlidit till sviterna av sin sjukdom. Jag satt naken på sängkanten och bara skrek NEJ, NEJ sedan kom tårarna. Jag blev tyst stum och kall jag lyssnade igen och igen slog på datorn jo det stämde.

 
 

Det var en mycket jobbig stund där på morgonen jag samlade mig så gott det gick för att åka till jobbet. Jag tänker tillbaka på alla de gånger jag sett Sven Ingvars spela alla spelningar de gjorde i Karlstad på Sandgrundsudden som blev ett begrepp på sommaren alltid en måndagkväll i juli månad. Ett arrangemang som lockade folk från hela Sverige till Karlstad och det var varje år från femton tusen upp till nästan fyrtio tusen vilket är en svindlande fantastisk siffra. Jag minns speciellt en kväll på udden efteråt så stod Sven-Erik och skrev autografer lät de som ville bli fotograferade ihop med honom. En kort bit ifrån stod en förmodligen manager kom nu Sven-Erik vi måste gå nu kom igen. Nej lugn jag måste och ska skriva klart först svarade Sven – Erik lugnt alla skulle få sitt med honom ja sådan var Sven – Erik en man med ett varmt stort hjärta av omtanke aldrig märkvärdig eller diva fasoner här inte. Nu var det så dags för SVT att sända en helt nyinspelad dokumentär om honom där musiker kollegor och vänner berättade historier om hur han var. Det blev och var en varm ljus fin dokumentär där hans parhäst från Ingvars tiden Ingvar Karlsson berättade så fina historier. Christer Sjögren pratade också så varmt och fint om Sven-Erik hans son Oscar var också med det rörde mig till tårar flera gånger om. Bengt Alsterlind som ledde Hajk var också med på ett hörn i dokumentären. Det var en fin dokumentär som lämnar många minnen efter sig och enorm saknad efter en stor artist och älskad sångare.  Något av det finaste och bästa han sjungit in är utan tvekan Anita en dikt som han själv tonsatte likaså Så många mil så många år som sammanfatar allt så fint. Bilderna i detta inlägg är från då de spelade på vår julfest 2014.

 
 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: