Kristinehamns innebandydamer klara för allsvenskt kval

 

Det var nog uppemot tjugo fem år sedan jag sist såg en innebandymatch i sin helhet det var på åttiotalet. Två av Kristinehamns ledande innebandyföreningar på den tiden Kristinehamns innebandyförening och avsomnade IBK Kristinehamn möttes i Stenstalidshallen det blev en riktigt tuff fajt och holmgång. Jag har i vår lokaltidning läst om de duktiga innebandy damerna och deras framfart nu var de en poäng från att få spela kvalspel till allsvenskan. Bestämde mig för att åka ner till Brogårdshallen och ge dom mitt stöd. Det är kul att stötta och se den lokala sporten och de föreningar här i Kristinehamn där jag bor alla de gör ett fantastiskt jobb. Efter maten blev det soffan och lite vila men satte mobilen på alarm så jag inte skulle missa något.

 
 

Upp på med allt sedan drog jag ner. Per Ols IBF ett lag från Fagersta skulle svara för motståndet.  Jag var väldigt förväntansfull inför denna matchen. Bänkade mig men han knapp sätta mig med min kaffekopp innan dels matchen började och dels innan lagkaptenen Camilla Olsson redan efter fyra sekunder gett Kristinehamn ledningen. Kristinehamn spelade mycket stabilt och starkt de förde spelet väl i den första halvleken. Gästande Per Ols gavs inte många chanser. Efter 11.10 small det igen 2-0 till Kristinehamn vilket blev resultatet efter den första halvleken. I den andra halvleken försökte gästerna flytta fram positionerna och spelet det gav utdelning för dom 9:11 satt reduceringen till 1-2 en period där Kristinehamn vann skotten med 7-4.

 
 

I den tredje perioden fortsatte hemmalaget att trumma på och 2:51 satt 3-1 bakom gästernas målvakt åter var det lagkaptenen Camilla Olsson som visade vägen. Med tio minuter kvar av matchen reducerade gästerna till 3-2 där startade jakten på kvittering. Men den rätta skärpan i avsluten saknades hos gästande Per Ols. Kristinehamns innebandydamer kunde hålla undan och det var en skön känsla när slutsignalen ljöd på tavlan stod det 3-2. Nu väntar kvalspel till allsvenskan för Kristinehamns tjejerna där ställs man mot Stenhagen KK från Uppsala det ska bli mycket intressant att följa damernas fortsätta kamp. I målet spelade Emmelie Andersson mycket tryggt och stabilt hon svarade för en rad kvalificerade räddningar under matchens gång. I försvaret gjorde Angelicka Fallqvist en mycket bra match med sitt lugna spel och sina bollsäkra passningar. Grattis tjejer jag lovar att det inte ska ta tjugo fem år tills jag ser en ny innebandymatch. Det blev en trivsam kväll i Brogårdshallen ganska mycket folk hade sökt sig dit. När jag klev ut så vräkte snön ner.

 
 

Fridens Mikael. 

Kommentera här: