Full fart i Forshaga folkets hus med Streaplers

 
Omslaget på Streaplers nya skiva som släpps i maj månad. 
 

Före högertrafikomläggningen i Sverige före färg tv:ns intåg i de svenska folkhemmen startade bandet Streaplers av bland annat tvillingarna Håkan och Göran Liljeblad , De nu tyvärr bortgångne Lasse Larsson var med och sångaren Gert Lengstrand , Samt Mats Alfredsson de lade grunden till vad som skulle komma att bli ett av fundamenten i svensk musik och ett av vårt lands allra största band genom alla tider och år. Året var 1959 nu skriver vi imponerande 2017 och Streaplers är större är någonsin vart än de spelar drar de fulla hus. Till Värmland med sin turnébuss de åker mer än gärna och nu var det åter dags för en danskväll i Forshaga folkets hus.

 
 

Fixade och grejade lite hemma satte på lite musik lade mig i soffan och läste klart en god bok. Lite vila innan det var dags för lunch lasagne vilket smakade mycket gott sedan blev det en dusch och börja klä sig för dansen.  Sedan var jag redo lite cd skivor åkte med i bilen så jag hade något att lyssna på när jag körde.  Lugnt och säkert rullade jag fram på vägen svängde av sista biten mot Skived och slutligen Forshaga folkets hus. Väl där stod det redan en hel del bilar på parkeringen även husbilar stod det några stycken utanför.

 
 

Betalade entrén till den alltid så vänlige arrangören Inge Sandin. Nu låg en danskväll med mina stora idoler framför mig. Grabbarna blev mycket glada att se mig där. Snackade lite innan med Kjetil som spelar trummor och sjunger. Sedan kom de andra ut och äntrade scenen.  Kenny tog ton och hälsade alla välkomna så drog de igång med fart direkt i Jag har hört att du har någon annan som han själv sjöng sedan tog Kjetil vid i Kärleken har fått vingar. Ut på dansgolvet virvlade dansande par hej på er allesammans varmt välkommen till Forshaga folkets hus detta underbara ställe att spela på. Vi ska ta det lite lugnare i nästa dans sade Kenny I just wanna dance with you sedan ska Kjetil få sjunga på Norska En slant till trikken hejm spårvagnen hem. Det fyllde på med fler människor styrkan hos Streaplers är att de har tre sångare som delar på sången under en danskväll. Nu var det så Anders tur att sjunga i Mary Ann en go fartfylld bugg låt. Applåderna finns där efter varje dans så även ikväll.

 
 

De lugnade ner tempot i nästa dans och ett par gled förbi och lyste upp hela sina ansikten mot orkestern. Just call me lonesome följdes av Tre små ord jag bara njöt för fullt. Inget annat band kan spela som Streaplers med detta härliga sväng och gung i spelet.  Så underbart det låter vilka låtar en stor stund var kommen Anders skulle sjunga en av Streaplers finaste låtar och populäraste Bara femton år. Hon är bara femton år och livet leker än inledde han med.  Tillbaks till Tennese höjde temperaturen ytterligare stämningen var magisk eller euforisk. Dags nu för en verklig klassiker en av de allra populäraste låtarna Främling förklarade Kenny. Fullt på dansgolvet direkt när de drog igång denna låt.  Klockarekatten sedan gick jag ner och fikade kaffe och en köttbullsmörgås smakade mycket gott.  Streaplers tog även de paus vilken kväll så här långt. Det är så fascinerande detta Streaplers som spelat en bra bit över femtio år med sån lekfullhet och sånt gott sväng på scenen.  Detta är bland det absolut bästa jag hört och hör i mina öron.

 
 

Så var det åter dags att börja spela grabbarna hade smaskat i sig taco buffé som de alltid blir bjudna på i Forshaga. Stunden senare var de redo att åter börja spela. Tror du inledde de andra halvan med följt av Vänta lite fart direkt och ett härligt drag på publiken. Har vid flertal gånger och danskvällar stått och studerat Per hans sätt att spela bas så himla gött med sånt gott sväng han är en mästare. Henrik Göransson smekte sin gitarr så vant och bjöd på mästerliga gitarr slingor. Your man kom nu i par med Sommaren med dig Helena som Anders sjöng. Judy och Ta på dig bästa blusen baby höjde åter farten rejält ute på dansgolvet. En ung kille i hatt dansade förbi och så underbart han dansade det svängde så skönt. Från sjuttiotalet kom Lady banana jag vill bara studsa runt och vråla ut min glädje. Detta sound är så magnifikt och mästerligt. Det bästa är att de spelar allt live ingen jäkla dator som är i vägen.  En stor stund Kjetil skulle sjunga en av mina absoluta favorit låtar Ljus och värme han gör en version som är bland det största som jag hört i livet. Mycket ljus och mycket värme tro och hopp det får du med dig jag kände en tår i ögonvrån så fint. Jag tror på kärleken fick höj a farten efter denna fina låt.

 
 

Kjell som är ute mycket och dansar han dansade förbi och klappade mig på axeln ta en bild på mig. Från Svensktoppen hämtar vi Till min kära nu blev det rena allsången och denna låt är så fin med texten som säger precis allt. Sedan sjöng Anders en mycket fin låt Nu vet jag bättre alla dansparen gled omkring och bara njöt av musiken.  Gatans kung är en favoritlåt en låt som för mig är Streaplers som visar deras sound och det speciella svänget. Du läser mellan raderna Carina är en låt som blivit en stor publikfavorit ute på dansbanorna. Anders sjöng den så fint med sin varm personliga röst. En kväll som denna vill man aldrig att den ska ta slut men slut tar den och där var vi framme nu. Jaha gott folk tiden har kommit till slutet vi vill tacka er alla som kom och dansade till oss i Streaplers i kväll Kjetil, Henrik, Anders, Per och jag Kenny har spelat live för er. Kjetil ska inleda med Om du stannar sedan kommer Hon och han. Publiken gav Streaplers en lång rejäl applåd. När sista tonen klingade ut så stod publiken kvar och klappade hårt i händerna en gång till skanderade dom och det blev det allt. Crusin for brusin bjöd de på som sista låt sedan var allt över. Vilken grym kväll Streaplers har levererat och en sak till fick tjuvlyssning på nya plattan den är helgjuten vilken skiva en av de bästa Streaplers spelat in. Stannade kvar medan de packade ihop och snackade med grabbarna. Sedan tackade jag för mig och rullade sakta hemåt i natten hem mot mitt hem och min säng. Tack Inge och personalen för en grym kväll ännu större tack Streaplers en av de finaste och bästa danskvällarna nånsin.

 
 
Fridens Mikael. 

Kommentera här: