Värme, glädje helt enkelt en danskväll med Holens i Storfors Kulturhus

 

Under år 2016 var jag ute på hela sextioen danskvällar det är många danskvällar det. När jag satt hemma och funderade på vilken orkester vilket dansband som personligen givit mig årets finaste danskväll. Det var många fina kvällar men en speciell kväll som stack ut. Det var en fin kväll i juli månad o Degerfors Folkpark där Holens med utgångsort Vingåker spelade upp till dansen. Denna orkester med Monika, Kent, Jerker samt Kenneth har vid flertal gånger gett mig så fantastiska fina minnesvärda danskvällar. Det är rakt från hjärtat så fantastiskt underbart helt enkelt att åka ut och dansa till samt lyssna på Holens orkester. Nu var det så åter dags för en danskväll till denna orkester i Storfors Kulturhus.

 
 

Efter att jag ätit mat hemma han jag med att slå mig ner på min balkong en kort sväng det var så ljuvligt väder. Men där fick jag inte sitta så länge för jag skulle ju göra mig klar och redo för dansen. Fram med rakapparaten in i duschen sedan stryka skjortan. Började så sakteliga att klä på mig fint och uppklätt ska det vara då jag åker ut på dans det är jag väldigt noga med. Så steg jag ut och solen bara strömma emot mig och värmde så gott likadant i Storfors värmde solen så gott när vi kom fram. På parkeringen stod många, många bilar alla var där för en enda gemensam sak att dansa loss till Holens. Sven och Kerstin dessa underbara människor tillika arrangörer satt och tog emot entrén alltid med ett leende på läpparna.

 
 

Vi var lite tidiga men också för att vi skulle kunna hinna surra lite med Holens innan de skulle börja spela. De blev så glada som alltid av att se oss där vi blir så glada av att se dom med. Sakta smög sig klockan mot fem tiden och publiken strömmade in i danslokalen och gav Holens världens applåd innan de ens börjat spela. Oj, oj underbara ni jäklar nu blir jag rörd sade Kent va underbart. En sista koll Jerker var redo att räkna in till aftons första dans. Livet det har varit gott mot mig fick inleda denna fina danskväll. Ja livet det har varit gott mot mig Ja allting har ordnat sjöng Kent med så inlevelse och övertygelse. Sedan skulle han sjunga duett med sin förtjusande fru Monika i Du och jag. Så var denna danskväll igång heej på er ropade Kent till publiken mår ni bra han fick ett rungande ja tillbaka. Mår vi bra ja skrek alla i Holens underbart att åter vara i Storfors och spela för er underbara publik. Lite fart på nästa dans kommer nu och här Let me be there följt av Nashwille Tennesee. Nu var det många som tog ut dansstegen. Foxtrott byttes mot bugg innan Monika så vackert så fint som bara hon kan blåste i sin saxofon i fina True love ett äldre par som varit ute hundra danskvällar och dansat till Holens dansade förbi och gjorde tummen upp. Skärblacka gänget kallas dom för. Små, små ord följde efter så fint. Det märks på publikens reaktioner vad omtyckta och populära Holens är. Eter denna bugglåt ska det bli dags för kvällens första gammal dans berättade Kent för publiken en schottis.

 
 

Två , två ställde de upp sig på dansgolvet och Kenneth hängde på sig dragspelet, gammaldans är så fint att se när de dansar. Det är alltid en enormt fin duktig danspublik i Storfors. Jerker kan inte bara spela trummor med bravur han kan även sjunga och det gjorde han i Jag ska måla hela världen lilla mamma. Sedan kom Kenneth och sjöng Nyanser denna stora dansbandslåt som är en av de absolut bästa. Många sjöng med ute på dansgolvet många klappade i händerna. Lite country kommer nu lite fart förklarade Kent. Så skulle såklart mamma få sin favorit låt Det ska komma en morgon som Mona Gustafsson skrivit. Ja sade Kent denna är till familjen Redman. En ny började ett äldre danspar som vi lärt känna skyndade fram och klappade om mig så fint du skriver i din blogg berömde dom och vilka bilder du fotograferar fyllde gubben i med. Kul att få uppskattning kände jag. Nu är det dags för kaffevalsen innan vi går och dricker kaffe sade Kent. En, två, fem så drog det igång sedan gick vi och fikade nu skulle det bli gott med kaffe och macka.

 
 

Sedan skulle Holens köra igång igen. Hej på er nu är vi tillbaka på scenen jag ser att ni är kvar sade Kent. En av de största och mest klassiska dansbandslåtar skulle de börja med Mjölnarens Irén. Arvingarna gjorde en låt jag många, många fler men De ensammas promenad följde efter. Det låter så himla fint. En låt som blivit en sån stor favorit ute på dansbanorna är Tänd ett ljus i fönstret den sjöng Kent så otroligt fint. Jerker bakom trummorna tog vid och sjöng. Monika höjde upp farten i Stanna en stund. Pariserpolka innan Jerker tog till orden kära publik i veckan nåddes vi av det tråkiga beskedet att Sven Erik Magnusson gått bort. Vi i holens vill hylla honom med att spela ett Sven Ingvars medley varsågoda. Då kom det en liten tår i ögonvrån. Det är mina största idoler Sven Ingvars. När sista tonen klingade ut stod hela publiken och gav Holens en rejäl applåd som säkert värmde långt in i hjärtat.  Tack, tack sade Kent jag är överväldigad.  En herre vill alltid ha en stilla vals vilket han såklart också fick. Låt nummer två i denna stilla vals är en av de finaste låtar som Kicki Danielsson sjunger Som en sol. Från de djupa Värmlandsskogarna här kommer För dina blåa ögon skull. Så tätt intill dansade alla Monika denna förtjusade flicka ja kvinna stod och sken med hela sitt ansikte så vackert mot alla som dansade förbi. Sjön gjorde hon alldeles strålande fint på samma gång.

 
 

Sofia hon dansade go, go och danspubliken de buggade loss ordentligt. Nu ska vi spela en lugn fin låt signerad Roy Obison California blue varsågoda. Vorking all day inledde Kent med att sjunga och alla dansade så lugnt förbi. Om jag säger att jag älskar din kropp följde efter denna låt. Så rullade kvällen mot sitt slut kära publik tiden går fort då man har det trevligt vi har kommit fram till kvällens sista dans vi vill tacka alla er som kom ikväll. Tack Sven och Kerstin vilken kväll vi i Holens har haft här. Crazy ska få inleda sedan kommer I varje andetag. Skynda , skynda att bjuda upp så var alla redo att dansa loss. Som att segla med segelbåt gled dansparen iväg över dansgolvet. Efteråt stod alla och bara klappade i händerna så det blev ett extranummer lite fart så här på slutet. Wow vilken kväll utbrast alla i Holens vi alla i familjen var som vanligt så nöjda. Vi snackade lite innan vi tackade och sakta rullade hemåt. Stort tack till alla för denna kväll. Det blir inte bättre det blir inte finare det blir bara bäst för alltid när Holens spelar.

Fridens Mikael. 

Kommentera här: