Julen 2018

 
 

 

Så har då dagarna och tiden åter rusat fram i raketfart känns det som. Det känns som det inte var als längesedan som jag firade julafton hemma hos familjen men nu var så åter där igen. Något jag inte kommer begripa mig på är tiden innan jul då ska det stressas än hit än dit och det ska vräkas ut en massa pengar och köp, köp, köp köpa en massa paket och julklappar men till vilken nytta då.  Att köpa julklappar är inte så självklart för alla de finns folk som inte har råd att köpa julklappar eller ens tänka den tanken. Människor familjer som på ett eller annat sätt hamnat lite på kant i livet eller rent ekonomiskt. De fattiga , de hemlösa de väljer jag att skänka en extra tanke till under julhelgen ja annars med under året.

 
 

För många år sedan lärde jag känna en kvinna vid namn Åsa Karlström hon var och är fortfarande låtskrivare hon skriver mycket låtar till dansbanden. Men för fem år sedan startade hon en fond / organisation som fick namnet ”I kärlekens tecken” Där syftet är att samla in pengar och medel till behövande till barn och familjer som inte har det så lätt i vårt samhälle som inte klara vardagen. Nu vid juletider är det inte så självklart att alla har råd att gå ut och köpa julklappar. Det är många i vårt svenska samhälle som har det svårt. Där kommer hennes fond in och gör skillnad. Hon gjorde sin första gala i Karlskogas kyrka som var fylld till sista plats. Hon har genom åren arrangerat ett antal galor och vi har varit på alla. Hennes berättelser och historier har flertal gånger rört mig djupt till tårar. Nu i år ville Karlskoga hotell vara med på ett hörn och tillsammans så samlade de in över fem hundra paket som barnen skulle få. Jag blev så varm i hjärtat när jag läste om detta. Sök efter I kärlekens tecken på facebook eller nätet så får ni fram och kan läsa mer om fonden.

 
 

Snö på julafton det har vi direkt inte varit bortskämda med men i år fanns det hopp för dagarna innan julafton snöade det ute och samtidigt gled kvicksilvret och temperaturen under nollan och ner på minusgrader. Underbart utbrast jag en dag på mitt arbete det finns hopp och hopp skulle det finnas för de snöade lite mer och snö höll sig kvar. Äntligen skulle vi få fira en riktig jul med snö och minusgrader ute. Jag skulle traditionsenligt åka hem till mina föräldrar och fira jul och min broder med såklart men han bor ju där hemma.

 
 

Jag vaknade ganska tidigt på julaftonsmorgonen hemma i min soffa så det var bara att stiga upp solen sken högt på himlen vilket underbart väder tänkte jag då jag steg ut på min balkong för att andas in frisk luft. Passade även på att göra en liten julhälsning där jag stod , jag filmade mig själv och pratade lite om julen. Sedan slog  jag in julklapparna och åt frukost. Kikade på Karlsson på taket på tv:n då ringde min arbetskollega Sandra jag skulle nämligen vara tomte hos de för hennes små barn. Hon tyckte det var bättre att jag fick tomte dräkten innan så läste vi allt. Kul skulle det bli jag hade köpt en varsin julklapp till hennes barn snäll som jag alltid är. Gjorde mig sedan klar och styrde hemåt till resten av familjen. Stunden senare satt vi alla till bords och åt av den goda julmaten. Mycket gott var det och Janssons var rysligt god.

 
 

Efter maten blev det en liten stunds vila innan jag började förbereda mig klä på mig tomte dräkten. När jag så var klar passade jag på att ta några kort och även göra en liten video hälsning till min Instagram. Klockan slog och jag skulle dra iväg men då hittade jag inte min bilnyckel. Lätt panik men pappa skjutsade mig dit jag skulle. Så en sisa koll jag var redo. Utanför stod en säck med julklapparna i så bankade jag på och steg in. Hennes ena grabb blev eld och lågor han studsade omkring och skulle klappa och hälsa på mig. Så skrockade jag lite och började dela ut paketen det gick väldigt bra. Men så har ju tomten med två paket från tomteverkstaden. Oj mer paket utbrast han och hans bror var lite mer avvaktande och försiktig av sig. Innan jag skulle gå fick så även tomten ett paket och två öl jag bugade artigt och smög ut i den juliga kvällsmörkret. Tack Sandra för julklappen väldigt fint och glad blev jag och se på lotterna jag vann.

 
 

När jag kom tillbaka hem så blev det kaffe vilket smakade mycket gott. Kaffe med dopp så gott. Sedan skulle vi dela ut våra julklappar här hemma. Jag plockade fram det jag hade köpt åt de andra. Jag blev så glad för alla mina julklappar speciellt en bok som jag önskat mig med en av mina stora idoler inom idrotten och bordtennisen Jörgen Persson. Lite olika ölglas hade min broder köpt åt mig som gladde mycket. Av mig hade han bland annat fått Larz Kristerz dvd. Så gott sedan smög jag undan upp och lånade mammas dator för att se på min absoluta favorit Svensson, Svensson firar jul.  Jag har sett det i alla år där satt jag och skrattade och hade så kul. Mamma kom upp du sitter och skrattar åt detta som du sett så många gånger du vet precis alla repliker ja det vet jag svarade jag men det är lika roligt varje gång och år. Sedan tittade vi på något fantastiskt vackert Christmas nigjt med Magnus Carlsson, Tommy Nilsson, Sofia Källgren samt Elisa Lindström så finstämt och Magnus är ju mest känd som sångare i dansbandet Barbados då han var med där. Men Magnus är så pass bred i sitt musikaliska han kan sjunga så mycket olika. Det blev en väldigt fin stund framför tv:n. Så blev det en kvällsmacka innan det var dags att åka ut till Österviks kapell på midnattsmässa det är en fin tradition som jag började med först. Sedan hängde resten av familjen på året efter. Det var fullsatt i det lilla kapellet och utanför låg snön så fin på marken marschallerna lyste upp så fint. När så allt var över var det bara att slå sig ner en kort stund i soffan och varva ner innan det blev att krypa under täcket och sova.

 

God Jul med tillönskan om ett härligt 2019.  / Mikael. 

Kommentera här: