Fin danskväll som berör Sandins i Storfors kulturhus

 

När mörkret sig sänker utanför och kylan så sakteliga tränger sig på förändrar temperaturen ute från värme till kyla. Det är då är det skönt att komma in i värmen och dansa. Och varje söndag bjuds det upp till dans i Storfors kulturhus i imponerande hela fyrtio år har Sven och hans fru Kerstin varit dansaarangörer i Korpen Karlskogas regi. Det är imponerande tillsammans med Olle som också är med på ett hörn har de anordnat dans med sådan enorm glädje och värme. Nu var det åter dags för en danskväll och denna söndag skulle ett dansband som spelat upp till dans i över trettio år svara för musiken nämligen Sandins från Karlstad. Med den alltid så glade Johnny som startade orkestern och den alltid så skönsjungande fina duktiga sångerskan Kessy. I orkestern ingår också Mattias Berghorn på trummor och sång samt Kenneth Herrgård på klaviatur, dragspel, saxofon och sång. Det är en enormt otrolig populär orkester som skulle äntra scenen i Storfors.

 
 

 

Broder var lite förkyld så han valde att stanna hemma och mamma likaså så pappa var snäll och följde med mig på dansen. Efter mat lite vila så klädde jag upp mig. Jag är väldigt noga att klä upp mig då jag åker ut på dans det är lite högtidligt och fint på samma gång. När vi kom fram förstod vi att här skulle det minsann glädjande nog bli mycket folk i afton. Och Sven stod och hälsade oss välkomna vad trevligt att ser här igen sade han. Det blev många glada hejarop när vi kom in.

 

 
 

Så dök världens snällaste Johnny upp hej Micke så kul att se dig här. Förklarade för honom att broder var sjuk och förkyld tråkigt svarade han. Så dök Kessy upp den vackra fina skön sjungande sångerska hej vad kul att åter se dig Micke Mattias och Kenneth sade likadant. Innan de började spela fick de en varm applåd av publiken oj, oj tusen tack sade Kessy. Skumt skojade Mattias de applåderar innan de hört oss spela. Så räknade Mattias in till aftonens första dans Vår egen bröllopsdag inledde de med och snabbt blev dansgolvet full packat med danssugna människor. Lugnt så tätt intill dansade de Jag vill älska fortsatte Mattias med att sjunga. Applåder i massor efter kvällens första dans tack, tack underbara fina publik sade Mattias bakom sina trummor.

 

 
 

Vi ska höja på farten nu förklarade Kessy Världens lyckligaste par ska jag och Mattias sjunga tillsammans sedan tar vi Det blåser en vind varsågoda. Några få buggade de andra bara dansade på som vanligt och det var så många leenden som dansade förbi scenen och bara log en del gjorde tummen upp. Dags nu för vår duktige klaviatur spelare Kenneth att sjunga En dag i taget sade Kessy. Han sjunger så fint Kenneth så mjukt och lugnt med sin stämma och framför dansade publiken fram över golvet svävade de. Efter nästa dans är det dags för kvällens första gammal en Schottis klämmer vi till med. Dansparen ställde upp sig så drog de igång dra, drag i bälgen tycktes Kenneth tänka. Rejäla applåder efter denna dans så enormt duktiga ni är att dansa sade Kessy en vacker syn för ögat.

 

 
 

Johnny stod så tryggt med sin bas och spelade. Nu ska jag och Mattias tillsammans sjunga duett igen i True love sedan kommer Kenneth med Den tid vi behöver varsågoda fina publik. En riktig tårdrypande vacker låt som rörde många hjärtan. Och applåderna ville aldrig ta slut så Mattias fick vänta med att räkna in. Nu när skymningen har lagt sig över platsen där jag bor vaknar mina tankar till liv igen sjöng Kenneth så menat så ärligt från hjärtat. Det är lätt att bli kär i nån som dig nu höjer vi farten förklarade Kessy. Sedan ska jag själv faktiskt sjunga Om änglar finns. En av mina absoluta favoritlåtar är en låt som heter jag är inget utan dig en melodi Fernandoz spelat in på skiva den kom som första låt i nästa dans. Och som hon sjunger Kessy med sin ljuva fina stämma efter alla dessa år är du allt som återstår jag är inget utan dig. Och danspubliken gled runt på dansgolvet och bara njöt varv efter varv dansade de förbi scenen. Johnny stod så tryggt på scenen med sin bas och spelade och bara njöt. Mattias gjorde sig redo för att sjunga en riktig klassiker Nyanser en av dansbandens bästa låtar. Våran kärlek kan vara rätt skör ibland men vi älskar varann ändå och vi söker Nyanser för att finna varann på nytt igen vi har lovat varandra evig tro och kärlek sjöng Mattias så smäktande och vackert. Efter Girl from yesterday var det så dags för en kaffevals alldeles lagom innan kvällens kaffepaus.

 

 
 

Pappa och jag gick och fikade åt goda mackor som jag gjort åt oss. Kaffet smakade som allt8id extra gott då man är ute på dans. Så var stunden åter kommen att åter börja spela. Kenneth hängde på sig sin saxofon och blåste igång Du är min längtan efter den kom Om du ringer igen. Lugnt över dansgolvet dansade paren fram och lyssnade med sån enorm glädje på låten. Så kom och så var det en riktig Lasse Stefanz dänga och klassiker Peppelinos bar. En låt så många dansband brukar spela under en danskväll. Mattias klämde i ordentligt i Marie, Marie en gammal Streaplers låt. Ja kära publik det är så dags för en höjdpunkt sade Kessy, Kenneth ska för er sjunga ett Thorleifs medley varsågoda. Och så började han vilka låtar och med en sån stark inlevelse sjöng han hit efter hit. Pariserpolka och på dansagolvet stod dansparen uppställda och förväntansfulla. Vi ska lugna ner detta med en melodi som heter Till min kära. Många har jag hört sjunga denna låt främst då Kjetil i Streaplers som sjunger originalet och han gör en riktigt rysande version av låten. Nu skulle jag få höra Kessy sjunga den och oj, oj, oj nu blev det rysningar i hela kroppen och lite vått i ena ögat så vackert så bedårande vackert. Jag hittar inte orden för vad jag ser i dig men de finns här i mitt hjärta de finns här just för dig. Ett äldre par stannade till bredvid mig vilken enorm utstrålning hon har på scenen och vilken fantastisk sångröst detta är så fint så bra att dansa efter och till. Hans fru fyllde i hon strålar av sån lycka på scenen fullständigt ja det var ett betyg gott nog.

 

 
 

Tycker om dig kom som låt nummer två i denna dans. Alla stod och klappade hårt i händerna tänk att stå och sjunga och av publiken få så enormt mycket uppskattning och kärlek. Det märks att Sandins minsann är en otroligt populära och omtyckt orkester. Lite schlager på detta såklart från Norge kommer låten och den vann La de svinge varsågoda så inledde de välkända tonerna. Kenneth Herrgård är inte bara en skicklig instrumentalist och speleman han är suverän att blåsa saxofon det var dags för honom att blåsa i Be my baby. Det märks att publiken i Storfors gillar mycket blås de fullkomligt älskar när orkestern har blås i sin uppställning. Pratade lite med Sven som var så nöjd med kvällen vilken orkester att leverera så underbar dansmusik. Dags för en Thorleifs melodi som Kenneth nu sjöng Ingen saknar mig i morgon. Så var då stunden kommen och det var dags för kvällens sista dans. Vi i Sandins vill tacka er alla för en fantastisk danskväll alltid lika kul i Storfors att komma hit och spela för er. Publiken svarade med att ge dom en rejäl applåd som aldrig ville ta slut klapp, klapp, klapp och högljudd oj vilken kväll utbrast Johnny , ja sade Mattias och Kenneth i kör tack publiken. Mattias ska inleda med att sjunga Om du stannar sedan avslutar vi med Tänd ett ljus i fönstret. Efter sista dansen fortsatte publiken att applådera och ge sin uppskattning till Sandins. Vi snackade lite med Sandins och sedan rullade vi hemåt. Sandins började packa ihop och sedan rulla iväg mot nästa spelning för deras del. Tack till alla för denna kvällen.

 

Fridens Mikael.

   

Kommentera här: