Mogna män bjöd på mogen dansmusik i Karlsholme folkets park Mariestad

 

De är tre till antal i orkestern Mogna män alla tre Kjell Malmborg, Roland Ask samt Kenneth Färnlund. De har en gedigen lång karriär tillsammans för slår man ihop alla år dessa tre spelat dansmusik var och en för sig så blir åren många. Nu var det dags för oss att åka ner till Mariestad och det skulle bli premiär för arrangörer av dansen är PRO. Vi hade snackat en längre tid med arrangören att komma ner och göra ett reportage om dansen där. Och nu var det så passande för vår goda vän Kjell Malmborg skulle spela där. Kjell som är en riktig legend vill jag få lov att säga han hör till en av dansbandsbranschens bästa sångare. I över fyrtio år han har kuskat land och rike runt för att sprida dansglädje med sin varma fantastiska stämma. Han sjunger helt fantastiskt och spelar så vackert och fint alltid med glimten i ögat. De andra kan spela de också. Kjell och Roland som närmast spelade i Bengt Hennings och där spelade de båda i många, många år. Kenneth har även han spelat dansmusik i massa herrans år.

 

 
 

Far och mor ville också även de följa med så hela familjen drog iväg. Så kul det skulle bli att få överraska grabbarna. Vägen ner gick så lugnt och smidigt vi svängde in i denna vackra fina folkpark Karlsholme som är en av Sveriges vackraste folkparker. Allt är så välskött och fint. Vi steg in och talade om vilka vi var vad kul att se er här grabbar varmt välkomna. Stunden senare smög vi oss in i logen och där satt grabbarna och fikade. MEN OJ , OJ herre gud vilken överraskning utbrast Kjell det var inte igår minsann. Vad roligt vilken ära sade Roland och Kenneth i kör. Men vilken fin överraskning hur är livet mer er kära bröder fortsatte Kjell och han blev väldigt glad. Bara fint svarade jag mor och far också med vad kul att se.

 

 
 

Klockan slog sex och det var dags att börja spela vi gick ut och upp på scenen gick grabbarna hade redan kommit en hel del folk. God afton på er alla och varmt välkomna till denna pärla vid Vänern Mariestad. Vi heter Mogna män och se vi har funnit en mogen publik fortsatte Kjell. Vi ska inleda denna kväll med Om du vågar och vill följt av Du kom för sent som Kenneth ska sjunga. Så drog de igång och dansgolvet fylldes av danssugna människor. Applåder efter första dansen detta blir en bra kväll sade Kjell till publiken. Nu ska vi lugna ner på tempot Roland här är inte bara en fantastisk speleman utan väldigt duktig att blåsa saxofon med. Han ska få bjuda på ett spår sedan kommer en låt vi spelade då vi medverkade i Dansbandskampen med Bengt Hennings fortsatte Kjell De sista ljuva åren. Varsågoda så drog de igång och som han blåser i sin sax Roland Ask jag fick rysningar i hela kroppen.

 

 
 

En snabb dans ökade på farten innan Kjell förklarade att de nu minsann skulle spela Främling där efter Om jag säger att jag älskar din kropp. Kanske log hon mot sin bild i spegeln började Kjell med sin ljuva underbara sångröst och framför dansade publiken och alla bara log och njöt av denna fantastiska danskväll. Applåderna var rejäla och kraftfulla och visslingar hördes med. Jag märkte vilken fin repertoar Mogna män hade. De spelade dansmusik precis på det sätt jag tycker om och helt i min smak. Hello Josephine höjde farten ganska rejält och en äldre kvinna gjorde tummen upp så bra ni spelar slängde hon till orkestern. Kjell sjöng nu en riktig klassiker som jag första gången hörde med det klassiska dansbandet Tonix Om jag gråter heter melodin. Alla tre sjunger i Mogna män och nu var det Rolands tur Wait a minute stod på tur. Efter denna låt ska vi dra till med en gammaldans en Schottis och en Pariserpolka kommer efteråt. Och det snurrades framåt , bakåt åt sidan och klappades i händerna. Summer holiday stod på tur att spelas följt av Cliff Richards Living doll och som de dansade för full fart ute på dansgolvet. Nu ska vi spela en låt jag vet Markus tycker mycket om jag även hans broder sade Kjell Tänd ett ljus i fönstret varsågoda. Det var längesen som jag hörde nåt ifrån dig du tog tåget till en annan del av landet inledde Kjell och jag bara rös den mannen kan sjunga från hjärtat. En riktig stor klassiker kom också innan kvällens paus En liten gulnad lapp en låt med så mycket charm i och så mycket hjärta. Så var det så dags för kvällens paus vi gick och köpte oss fika som smakade mycket gott och gott med kaffe. När vi så fikat gick vi in till grabbarna i logen och snackade lite med dom innan de åter skulle börja spela.

 

 
 

Klockan slog och nu var det dags för andra halvleken av denna mycket fina trivsamma danskväll med Mogna män. Roland inledde så fint med att blåsa i sin saxofon I varje andetag en låt som Grönwalls spelade Sedan kom jag ska aldrig glömma dina ögon. Innan det åter var dags för saxen Rosegarden bjöd Roland på vilken fantastisk speleman han är. Dags för en låt hämtad från matz Bladhs repa jag ska älska dig varsågoda kära publik en äldre kvinna bjöd upp en herre som artigt log och nickade så gled de ut på dansgolvet.  Ma Marianne nu höjer vi på farten sedan blev det Lasse Stefanz i Peppelinos bar. Ja vi sänker ner på farten nu igen Roland här ska få bjuda på Regn i mitt hjärta en mycket fin låt sade Kjell. Dags då för en av Sveriges största grupper sade Kjell ett av de mest populäraste grupperna i världen ABBA varsågoda. En trevlig danskväll går allt för fort och vi var nu framme vid vägs ände vid slutet av en fantastisk danskväll.

 

 
 

Vilka trevliga fina arrangörer PRO Mariestad är deras onsdagsdanser kan jag varmt rekommendera. Vi har kommit fram till vår sista dans för i afton sade Kjell vi Mogna män vi vill tacka er alla som kommit hit ikväll och dansat till oss. Tack till de fantastiska fina bröderna Markus och Mikael. Kvällens sista dans kommer här och nu She´s not you följt av Retur nto sender så drog de igång. Kenneth spelade så flinkt på sina tangenter. Publiken ville annat när sista låten tonat ut de stod och klappade i händerna och skanderade en gång till. Vill ni ha en till frågade Kjell ja svarade publiken i ett rungande ja. Roland ska vi släppa fram här i en låt som han spelat förut under kvällen I varje andetag då blir det saxofon igen. En, två, tre så började han blåsa det var som tiden stannade upp för en sekund. Rysningar, gåshud över hela kroppen vilken danskväll en av de finaste jag upplevt på länge. Vi snackade lite med grabbarna innan vi tackade alla för oss och sakta rullade hemåt och kände oss så nöjda med allt. Vilka grabbar att spela sade pappa i bilen på väg hem och mamma var så lycklig och nöjd. Tack Mogna män för en fin danskväll vi ses igen.

 

Fridens Mikael.

Kommentarer:

1 Åke Zetterberg:

Tack för en trevlig eftermiddag i Kolbäck. Enda sken som fler av oss tyckte var att gammel danserna gick för fort ,svårt att hänga med

Svar: Tack så mycket jag var inte i Kolbäck däremot var min broder där. Mvh Mikael.
Mikael

Kommentera här: