Recension ny skiva Matz Bladhs Här och nu

Orkester Matz Bladhs
Titel: Här och nu
Skivbolag: Atenzia Records
Utgivningsår: 2018
Betyg: 5 Plus.

Året var 1968 och orkestern Jean Thorgny's bildas. Det var ett namn man inte behöll så länge utan då det var dags för orkestern att spela in och släppa sin första skiva så valde man vid årsskiftet 1968-69 att byta namn till Matz Bladhs. Ett namn man sedan behöll och ett val som skulle visa sig vara ett väldigt klokt val. Genom åren har Matz Bladhs spelat sig till och tillhört ett av vårt lands allra största och förnämsta dansorkestrar. De har med varsam hand och fingertoppskänsla vårat sitt varumärke ”Stil, repertoar, och profil” har kännetecknat orkestern från Falkenberg under alla år. 1972 släpptes bandets första fullängds skiva ”Bland blommor och blad” och 81 gav man ut sin första skiva i sin mycket omtyckta serie ”Leende dansmusik” Nu skriver vi 2018 och orkestern är större och populärare än någonsin de åker runt i hela norden och fyller dansbanorna med sin genuint mogna traditionella dansmusik. Det är således också dags att ge ut en ny skiva en skiva som fått titeln Här och nu. I många år sjöng Göran Lindberg i orkestern sedan kom Paul Sahlin och sedan Göran en gång till innan Conny Nilsson tog över sång mikrofonen 2010. När så Conny valde att tacka för sig så började orkestern sitt sökande efter deras nya sångare. Och de skulle få dubbel jackpot man fann sin nya sångare i orkestern Jontez men man fann bara inte en sångare man fann även en sångare som dessutom spelar saxofon och hans namn är Ole Hansen. Saxofonen är ett mycket starkt kännetecken i Matz Bladhs och så älskad av deras danspublik.

Nu var det så åter dags att släppa en ny skiva deras första med Ole som sångare. Det första som slår mig när jag studerar konvolutet och medföljande botlegen slås jag av vilken snygg produkt och kostym som Matz Bladhs är klädd i. Direkt i skivans inledande spår titelspåret Här och nu lägger de upp ribban väldigt högt. Det är en fin lugn inledande låt på skivan som går i sann typisk Matz Bladhs stil. Sedan höjdes farten i en låt vid namn Ängel skriven av Marie Ekström. En fattig trubadur är en mycket välkänd klassiker skriven av Arne Pärson och Alvar Kraft den gjordes bland av den kände Skåningen Edvard Persson.

En styrka i Matz Bladhs är att förutom nämnda Ole Hansen så har de en riktigt stark och bra andre sångare i Lars-Olof Karlsson. Lollo som han kallas för är den som spelat längst i Matz Bladhs han började i orkestern 87. Genom åren har det blivit många mil på vägarna och en bra bit över fem tusen spelningar har orkestern avverkat. I svängiga Hundra mil en grymt stark originallåt skriven av Henrik Setgsson, Thomas Berglund, Mikael Lövdalen, Ulf Georgsson Tar ut Lollo ut svängarna ordentligt på ett fenomenalt sätt.  Anna Book deltog 2007 i Melodifestivalen med en låt skriven av Thomas G:son Samba sambero den svänger så skönt i ett fylligt riktigt bra arrangemang. På skivan samsas nya starka originallåtar med väl utvalda covers. Du är en ängel (Min egen pige) är en finstämd låt som är hämtad från Jontez (Johnny hansen, Jörgen De Mylius, Elisabeth Lord). Två instrumentalare finns med på plattan en av dem är From a Jack to a king där Ole så följsamt tar ut sängarna till max med sin saxofon. Första singeln från skivan var en låt skriven av Henrik Sethsson, Kalle Blomqvist, Thomas Deutgen Bara ett ensamt hjärta är titeln på den och gav oss alla en fingervisning på vart Matz Bladhs årgång 2018 stod. Det är en låt i typisk sann klassisk Matz Bladhs stil. En låt som hör till det bästa Matz Bladhs spelat in. Det är kärlek är en låt som är skriven av förre dansbandsmusikern och revykungen Bertil Schouugh, Lars Lundgren från Perikles har bidragit med Jag har aldrig slutat älska dig.

Ole sjunger med en stor stark självsäkerhet och han övertygar i spår efter spår på skivan. En flört med Barbados i deras härliga Grand hotell sätter garanterat fart på alla fötter och man vill bara slänga sig ut i en snabb bugg med sin danspartner. Lars Olof imponerar stort i fina ”Tack vare dig” Skriven av Ulf Börjesson, Dick Karlsson. Den hör till en av skivans starkaste och bästa spår tycker jag. Kan jag hjälpa att jag älskar dig ännu – I can´t help it (if I´m still in love with you- (Hank Williams, Bengt Sundström) är en cover som många genom åren spelat in både på skiva men också ute under en danskväll. Matz Bladhs bevisar gång på gång varför de har en position som en av våra allra största dansorkestrar genom hela historien. Skivan avslutas så snyggt med att Ole åter får blåsa sax i ”Goodbye my love goodbye” (Klaus Munro, Mario Panas) ett fint avslut på ett starkt album.

Ett album som hör till något av det starkaste Matz Bladhs spelat in genom hela sin karriär. Det är ett album där de bevisar att de gjorde rätt val när de valde Ole Hansen som sångare efter Conny Nilsson. Mats Bladhs årgång 2018 är definitivt att räkna med. Efter alla år så kan man lätt tro att det kan både bli och låta slentrian och tröttsamt. Men här hör man en orkester med sådan lekfullhet och som bara sprutar full av energi och gnistor. Matz Bladhs står på sin absoluta topp och det fortsätter bara spikrakt uppåt mot den allra högsta höjden. Här och nu har ni Matz Bladhs årgång 2018 en skiva som får högsta betyget för en stor bred musikalitet grymt starka originallåtar, väl utvalda covers och en stark röd tråd som lyser genom hela denna smakfulla produktion. Matz Bladhs kommer i många, många år framåt fortsätta att fylla dansbanorna med sin leende dansmusik. Det är en riktigt stark och fin platta som Matz Bladhs levererar med låtar och arrangemang som fått klä sig i Matz Bladhs kostym. Extra plus till Martin Klaman för en smakfull bra produktion, Pär Winberg och gänget på Atenzia för som alltid ett utmärkt arbete.

Kristinehamn 2018-11-27 Mikael Redman.